Har kollat lite på en väns C124 med M104(300CE-24) -90. Problemet började när hans son körde soppatorsk med bilen. Efter det så har den aldrig gått riktigt bra. Den kan starta ok när den är kall men går orent och ryker ganska mycket. När den kommit upp i temp så är den tvärt omöjlig att starta, man kan mala i en evighet. Men däremot så dränker den sig i bensin, rinner bensindroppar från vehusventröret mot luftburken och lyfter man på oljelocket så är det som att det är ren bensin som smörjmedel i motorn.
Saker som är gjort sedan problematiken började innan jag blev inkopplad i ärendet:
Byte av bränslepump, bränslepumpsrelä samt filter.
Byte av OPV(nytt)
Översyn av bränslefördelare av fackman enl utsago.
Byte av kallstartsventil
Hur gå vidare?
Är vevhusventilationen igenkorkad? Om ja, får man då så stora problem men att få bilen att gå? Den går ju även vad det verkar extremt fett.
Hur rensar man ventilationen?
M104 Dränker sig i bensin?
M104 Dränker sig i bensin?
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
Re: M104 Dränker sig i bensin?
Att den inte startar när den e varm låter som rotor/fördelarlocksproblem..
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: M104 Dränker sig i bensin?
MIssade det, rotor, lock och tänstift är även de bytta i preventivt syfte.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
Re: M104 Dränker sig i bensin?
Troligen så släpper inte kallstarten och fyller motorn med bensin. Den kommer garanterat att rasa om du fortsätter.
Re: M104 Dränker sig i bensin?
Har inte för avsikt att fortsätta innan felet är hittat. Kallstarten släpper inte? Hur kollar jag det, hur löser jag det om det skulle vara fallet?
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: M104 Dränker sig i bensin?
Kallstarten är en elektronisk spridare som sitter mellan 3:e och 4:e insugsröret i 2 insex samt ett metallbränslerör, den skall öppna när man vrider på startnyckeln, sen slår den igen. Inte säker på hur länge den öppnar men vid en viss motortemp så kopplas den ur.
Han har kört soppatorsk? Då är nog sammolikheten ganska stor att han dragit in smuts i bränslesystemet, som i sin tur sätter sig i spridarna varpå dom står och läcker igenom hela tiden, kan inte stänga.
Jag skulle råda att demontera samtliga spridare inkl. kallstarten och ta dom på tvätt och uppmätning samt backspola bränsleslangarna.
Han har kört soppatorsk? Då är nog sammolikheten ganska stor att han dragit in smuts i bränslesystemet, som i sin tur sätter sig i spridarna varpå dom står och läcker igenom hela tiden, kan inte stänga.
Jag skulle råda att demontera samtliga spridare inkl. kallstarten och ta dom på tvätt och uppmätning samt backspola bränsleslangarna.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: M104 Dränker sig i bensin?
Kan uppdatera denna tråd och meddela att efter byte av bränslefördelare(så mycket för den fackmannen) så går bilen bra och fungerar till 100% igen. Alldeles för många trådar där lösningen aldrig kommer i skrift.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
Re: M104 Dränker sig i bensin?
Tack för svaret!
Re: M104 Dränker sig i bensin?
Lyfter denna gamla tråden igen. Nya problem med samma bil som ej har varit i trafik sedan sist jag skrev denna tråd. Problematiken som är nu är att det helt enkelt inte kommer något bränsle fram till spridarna. Bränsletryck verkar ok och pumparna går ca 1sek när man vrider om nyckeln. Bränsle kommer alltså fram till fördelaren men inte vidare till spridarna. Detta är ju i grunden mekaniskt så jag kan inte förstå alls hur det kan bli så? Ska nämna att samtliga spridare är nya med.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests