300e Varierar i förbrukning

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

300e Varierar i förbrukning

Postby speeds_ » Thu 16 Jun, 2016 10:00

Hej!

Håller på och hjälper en kompis med en W124 300E som vi inte blir kloka på.
Den är ganska nyss besiktigad utan några anmärkningar, dock noterade jag under avgasprovet att hc kunde sticka iväg på 700 ibland, sen gick det ner igen..

Grejen är att ena dagen kan förbrukningen ligga på ca 0,85 blandad körning och den känns stark och mjuk.
Andra dagen känns bilen väldigt klen när man ligger runt 90km/h, kommer det en backe lär man gasa betydligt mer än när den går bra. Det känns som den motar lite, nästan spikar. När detta sker ligger förbrukningen runt ca 1l... Och såhär håller det på, kan gå bra några mil sen börjar den bråka igen..
Detta sker när bilen är varm.

Motorn är en M103.

Nya saker:
Fördelare
Tändkablar
Rotor
Tändstift
Lambda

Vad tror ni felet kan ligga?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: 300e Varierar i förbrukning

Postby torake » Thu 16 Jun, 2016 10:43

Jag tror det kan vara OVP-relät, eller något annat som påverkar matningen till tändmodulen. När tändmodulen inte får ström så ramlar den ned på grundtändning, och då blir motorn klenare, förutom på fullgas, typ.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: 300e Varierar i förbrukning

Postby speeds_ » Thu 16 Jun, 2016 11:16

Det där låter väldigt relevant, har faktiskt varit och pillat lite på det och fått det att bli bättre men inte helt 100. Inte vågat tro om det varit pga det eller ren slump.

Som du säger gå bilen bra på fullgas men i cruise väldigt klen...

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: 300e Varierar i förbrukning

Postby speeds_ » Sun 19 Jun, 2016 21:42

Har strobat tändningen och den ligger på 7 grader tomgång, 29 med vacuum och 41 utan så det stämmer. Frågan är vad som händer under belastning... Har testat bytt EZL utan framgång, även ovp.. Dock är funktionen på detta ovp osäkert.


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: Mercafreaket and 35 guests