300E tjuvström

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
User avatar
henrikh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1260
Joined: Tue 04 Oct, 2005 15:25
Location: Sthlm

300E tjuvström

Postby henrikh » Mon 01 Aug, 2016 12:24

Hej!

Jag har jobbat hela sommaren har kört väldigt mycket med gamla Bettan i tjänst. Sista dagen på vikariaten blev hon utbränd. :x

Hoppade in i bilen i fredags och skulle iväg. Motorn drog knappt runt. Fick hjälp att starta den med kablar. Körde några mil till nästa kund. Efter kundbesöket var bilen helt död. Centrallåset fungerade inte ens och jag tänkte att batteriet var dåligt ("no name" ca 2år gammalt) och gick på Jula i närheten och köpte ett nytt Vartabatteri och skruvade dit. Bilen startade direkt och jag körde hem. Dagen efter var batteriet helt dränerat igen. Inte ens klockan tickade.. :cry:

Har aldrig haft något liknande batteriproblem med någon bil och undrar om det är något jag kan felsöka själv innan jag kontaktar min lokala verkstad? Vad kan jag börja med?

Skulle vara mycket tacksam för alla tips! :-)
300E - 88
200 - 88 skrotad

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: 300E tjuvström

Postby V70tdi » Mon 01 Aug, 2016 14:04

Laddar generatorn som den ska ?
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
addo
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1349
Joined: Mon 06 Mar, 2006 23:58
Location: Lauker, Norrbotten
Contact:

Re: 300E tjuvström

Postby addo » Wed 03 Aug, 2016 11:39

Inga problem på 24:an, bara koppla in en ampermätare(multimeter 10A) på jordsidan mellan polen å kabeln sen rycka säkringar, kom ihåg stäng alla dörrar och plocka av fronten på stereon(gäller nyare cd med mp3/usb), gjorde detta igår på min ny inhandlade och hittade ett problem med elantennen som drog drygt en volt i total spänning å nu är vi nere på 0,01A.

Lycka till
Det finns bara 2 bilar en ny och en begagnad mercedes

Nuvarande
C200 CDI -10 aut sandbeige.met
300D -88 aut Perlmuttgrau.met (originalbil med låga mil)
300D -92 man Bornit.met
Audi 100 2,3E -93

Tidigare åkdon
E300TDT -98 aut 891 Alexandritgruen http://www.garaget.org/?car=336085
300TD -93 Man 744 Briliantsilber (FXX703)
230E -87 (ut 88 ) Aut 702 Rauchsilber met (EMN547)
200 86 Man 568 signalrot (gav bort den)
Volvo 242GT -78
Ford Granada 2,6L -76
Volvo 142 -72,-74
Toyota Corolla -76

User avatar
henrikh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1260
Joined: Tue 04 Oct, 2005 15:25
Location: Sthlm

Re: 300E tjuvström

Postby henrikh » Sun 14 Aug, 2016 13:13

Tack för svaren! :-)

Nu har jag kollat säkringarna och hittar inget där som drar. Kikade dock inte på de stora klossarna i lådan bakom vanliga säkringarna.
Den tjuvar 3,50 ampere.
Har ett sprillans nytt och uppladdat 70AH batteri.
Vad kan man kolla nu??
300E - 88
200 - 88 skrotad

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300E tjuvström

Postby pasi » Sun 14 Aug, 2016 15:19

henrikh wrote:Tack för svaren! :-)

Nu har jag kollat säkringarna och hittar inget där som drar. Kikade dock inte på de stora klossarna i lådan bakom vanliga säkringarna.
Den tjuvar 3,50 ampere.
Har ett sprillans nytt och uppladdat 70AH batteri.
Vad kan man kolla nu??

Hur har du kollat?ryckt ut en säkring åt gången?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: 300E tjuvström

Postby Fotografen » Sun 14 Aug, 2016 19:17

Halvt genomslagen diod i generatorn? Prova att koppla ur generatorn, baraföratt.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: 300E tjuvström

Postby kölis » Sun 14 Aug, 2016 21:17

Precis, tänkte också skriva det. En diod i backströmsdelen som kan vara dålig. Då står generatorn och drar som en elmotor.

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: 300E tjuvström

Postby Mimmi » Sun 14 Aug, 2016 22:23

Hej!!

En så hög ström genererar ordentligt med värme, drygt 40W, beroende på batteriets laddningstillstånd. Det innebär att man även kan känna sig fram, har Du tillgång till en värmekamera kan Du snabbt lokalisera felet.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
henrikh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1260
Joined: Tue 04 Oct, 2005 15:25
Location: Sthlm

Re: 300E tjuvström

Postby henrikh » Mon 15 Aug, 2016 09:35

Tack för alla svar! Bästa forumet! :-)

3,5A låter mycket..
I fredags testkörde jag bilen. Åkte en sväng vid 1400 med nästan fulladdat batteri och när jag gick ut efter middagen 1930-2000 var bilen helt död.

Jag misstänkte något generatorrelaterat.
Tycker bl a att ljuset i strålkastarna påverkats när man startar bilen och tex gasar eller slår på stereon mm.
300E - 88
200 - 88 skrotad

User avatar
henrikh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1260
Joined: Tue 04 Oct, 2005 15:25
Location: Sthlm

Re: 300E tjuvström

Postby henrikh » Tue 16 Aug, 2016 15:44

Nu lät jag bilen stå med batteriet inkopplat.
Gick ut efter 30 min och kopplade ur batteriet och kände på regulatorn bak på generatorn. Stekhet! :evil:
http://mbspecialist.se/mercedes_webcata ... 21545806M/

Kan det vara denna som är slut? Kan jag byta utan att ta ur generatorn?


https://www.youtube.com/watch?v=GtJMHSY7hso
300E - 88
200 - 88 skrotad

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300E tjuvström

Postby pasi » Tue 16 Aug, 2016 18:24

henrikh wrote:Nu lät jag bilen stå med batteriet inkopplat.
Gick ut efter 30 min och kopplade ur batteriet och kände på regulatorn bak på generatorn. Stekhet! :evil:
http://mbspecialist.se/mercedes_webcata ... 21545806M/

Kan det vara denna som är slut? Kan jag byta utan att ta ur generatorn?


https://www.youtube.com/watch?v=GtJMHSY7hso


lyser laddlampan när du har bilen igång? på min 300 så lös alla varningslampor svagt med motorn igång, då hade diodbryggan i generatorn brunnit.. jag fick byta hela generatorn. Har en generator extra om du vill köpa :) frågan är om det går att byta laddregulatorn med generatorn på plats, jag fick byta generatorn underifrån, det var helt omöjligt att komma åt det bra uppifrån för byte..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
henrikh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1260
Joined: Tue 04 Oct, 2005 15:25
Location: Sthlm

Re: 300E tjuvström

Postby henrikh » Thu 18 Aug, 2016 11:24

Inga lampor lyser. Är batteriet laddat, startar den och och går som vanligt. :roll:

Regulatorn (som det står Bosch på) sitter med två skruvar som jag testat att lossa. Om det bara är de och att trycka in en ny regulator i fall?
300E - 88
200 - 88 skrotad

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 300E tjuvström

Postby Marie » Thu 18 Aug, 2016 12:27

Jo det bör det vara. Bara inte värmen kommer från likriktarbryggan som regulatorn kan vara skruvad i.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300E tjuvström

Postby pasi » Thu 18 Aug, 2016 22:35

Marie wrote:Jo det bör det vara. Bara inte värmen kommer från likriktarbryggan som regulatorn kan vara skruvad i.

Precis,prova utan regulatorn och mät viloströmmen..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
henrikh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1260
Joined: Tue 04 Oct, 2005 15:25
Location: Sthlm

Re: 300E tjuvström

Postby henrikh » Tue 23 Aug, 2016 15:41

Har bytt regulatorn. Det var lite pilligt men det gick.
Den tjuvar fortfarande ca 3.5A och blir kokhet utan att bilen är igång. Utan regulatorn isatt, bra värden.
Då är det kortis i generatorn eller nåt fel på den?

Varför dras ström ur när en ny regulator sitter på plats?
300E - 88
200 - 88 skrotad


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests