Hej!
Jag har jobbat hela sommaren har kört väldigt mycket med gamla Bettan i tjänst. Sista dagen på vikariaten blev hon utbränd.
Hoppade in i bilen i fredags och skulle iväg. Motorn drog knappt runt. Fick hjälp att starta den med kablar. Körde några mil till nästa kund. Efter kundbesöket var bilen helt död. Centrallåset fungerade inte ens och jag tänkte att batteriet var dåligt ("no name" ca 2år gammalt) och gick på Jula i närheten och köpte ett nytt Vartabatteri och skruvade dit. Bilen startade direkt och jag körde hem. Dagen efter var batteriet helt dränerat igen. Inte ens klockan tickade..
Har aldrig haft något liknande batteriproblem med någon bil och undrar om det är något jag kan felsöka själv innan jag kontaktar min lokala verkstad? Vad kan jag börja med?
Skulle vara mycket tacksam för alla tips!
300E tjuvström
300E tjuvström
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
Re: 300E tjuvström
Laddar generatorn som den ska ?
Re: 300E tjuvström
Inga problem på 24:an, bara koppla in en ampermätare(multimeter 10A) på jordsidan mellan polen å kabeln sen rycka säkringar, kom ihåg stäng alla dörrar och plocka av fronten på stereon(gäller nyare cd med mp3/usb), gjorde detta igår på min ny inhandlade och hittade ett problem med elantennen som drog drygt en volt i total spänning å nu är vi nere på 0,01A.
Lycka till
Lycka till
Det finns bara 2 bilar en ny och en begagnad mercedes
Nuvarande
C200 CDI -10 aut sandbeige.met
300D -88 aut Perlmuttgrau.met (originalbil med låga mil)
300D -92 man Bornit.met
Audi 100 2,3E -93
Tidigare åkdon
E300TDT -98 aut 891 Alexandritgruen http://www.garaget.org/?car=336085
300TD -93 Man 744 Briliantsilber (FXX703)
230E -87 (ut 88 ) Aut 702 Rauchsilber met (EMN547)
200 86 Man 568 signalrot (gav bort den)
Volvo 242GT -78
Ford Granada 2,6L -76
Volvo 142 -72,-74
Toyota Corolla -76
Nuvarande
C200 CDI -10 aut sandbeige.met
300D -88 aut Perlmuttgrau.met (originalbil med låga mil)
300D -92 man Bornit.met
Audi 100 2,3E -93
Tidigare åkdon
E300TDT -98 aut 891 Alexandritgruen http://www.garaget.org/?car=336085
300TD -93 Man 744 Briliantsilber (FXX703)
230E -87 (ut 88 ) Aut 702 Rauchsilber met (EMN547)
200 86 Man 568 signalrot (gav bort den)
Volvo 242GT -78
Ford Granada 2,6L -76
Volvo 142 -72,-74
Toyota Corolla -76
Re: 300E tjuvström
Tack för svaren!
Nu har jag kollat säkringarna och hittar inget där som drar. Kikade dock inte på de stora klossarna i lådan bakom vanliga säkringarna.
Den tjuvar 3,50 ampere.
Har ett sprillans nytt och uppladdat 70AH batteri.
Vad kan man kolla nu??
Nu har jag kollat säkringarna och hittar inget där som drar. Kikade dock inte på de stora klossarna i lådan bakom vanliga säkringarna.
Den tjuvar 3,50 ampere.
Har ett sprillans nytt och uppladdat 70AH batteri.
Vad kan man kolla nu??
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
Re: 300E tjuvström
henrikh wrote:Tack för svaren!
Nu har jag kollat säkringarna och hittar inget där som drar. Kikade dock inte på de stora klossarna i lådan bakom vanliga säkringarna.
Den tjuvar 3,50 ampere.
Har ett sprillans nytt och uppladdat 70AH batteri.
Vad kan man kolla nu??
Hur har du kollat?ryckt ut en säkring åt gången?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: 300E tjuvström
Halvt genomslagen diod i generatorn? Prova att koppla ur generatorn, baraföratt.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: 300E tjuvström
Precis, tänkte också skriva det. En diod i backströmsdelen som kan vara dålig. Då står generatorn och drar som en elmotor.
Re: 300E tjuvström
Hej!!
En så hög ström genererar ordentligt med värme, drygt 40W, beroende på batteriets laddningstillstånd. Det innebär att man även kan känna sig fram, har Du tillgång till en värmekamera kan Du snabbt lokalisera felet.
En så hög ström genererar ordentligt med värme, drygt 40W, beroende på batteriets laddningstillstånd. Det innebär att man även kan känna sig fram, har Du tillgång till en värmekamera kan Du snabbt lokalisera felet.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: 300E tjuvström
Tack för alla svar! Bästa forumet!
3,5A låter mycket..
I fredags testkörde jag bilen. Åkte en sväng vid 1400 med nästan fulladdat batteri och när jag gick ut efter middagen 1930-2000 var bilen helt död.
Jag misstänkte något generatorrelaterat.
Tycker bl a att ljuset i strålkastarna påverkats när man startar bilen och tex gasar eller slår på stereon mm.
3,5A låter mycket..
I fredags testkörde jag bilen. Åkte en sväng vid 1400 med nästan fulladdat batteri och när jag gick ut efter middagen 1930-2000 var bilen helt död.
Jag misstänkte något generatorrelaterat.
Tycker bl a att ljuset i strålkastarna påverkats när man startar bilen och tex gasar eller slår på stereon mm.
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
Re: 300E tjuvström
Nu lät jag bilen stå med batteriet inkopplat.
Gick ut efter 30 min och kopplade ur batteriet och kände på regulatorn bak på generatorn. Stekhet!
http://mbspecialist.se/mercedes_webcata ... 21545806M/
Kan det vara denna som är slut? Kan jag byta utan att ta ur generatorn?
https://www.youtube.com/watch?v=GtJMHSY7hso
Gick ut efter 30 min och kopplade ur batteriet och kände på regulatorn bak på generatorn. Stekhet!
http://mbspecialist.se/mercedes_webcata ... 21545806M/
Kan det vara denna som är slut? Kan jag byta utan att ta ur generatorn?
https://www.youtube.com/watch?v=GtJMHSY7hso
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
Re: 300E tjuvström
henrikh wrote:Nu lät jag bilen stå med batteriet inkopplat.
Gick ut efter 30 min och kopplade ur batteriet och kände på regulatorn bak på generatorn. Stekhet!
http://mbspecialist.se/mercedes_webcata ... 21545806M/
Kan det vara denna som är slut? Kan jag byta utan att ta ur generatorn?
https://www.youtube.com/watch?v=GtJMHSY7hso
lyser laddlampan när du har bilen igång? på min 300 så lös alla varningslampor svagt med motorn igång, då hade diodbryggan i generatorn brunnit.. jag fick byta hela generatorn. Har en generator extra om du vill köpa :) frågan är om det går att byta laddregulatorn med generatorn på plats, jag fick byta generatorn underifrån, det var helt omöjligt att komma åt det bra uppifrån för byte..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300E tjuvström
Inga lampor lyser. Är batteriet laddat, startar den och och går som vanligt.
Regulatorn (som det står Bosch på) sitter med två skruvar som jag testat att lossa. Om det bara är de och att trycka in en ny regulator i fall?
Regulatorn (som det står Bosch på) sitter med två skruvar som jag testat att lossa. Om det bara är de och att trycka in en ny regulator i fall?
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
Re: 300E tjuvström
Jo det bör det vara. Bara inte värmen kommer från likriktarbryggan som regulatorn kan vara skruvad i.
Re: 300E tjuvström
Marie wrote:Jo det bör det vara. Bara inte värmen kommer från likriktarbryggan som regulatorn kan vara skruvad i.
Precis,prova utan regulatorn och mät viloströmmen..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300E tjuvström
Har bytt regulatorn. Det var lite pilligt men det gick.
Den tjuvar fortfarande ca 3.5A och blir kokhet utan att bilen är igång. Utan regulatorn isatt, bra värden.
Då är det kortis i generatorn eller nåt fel på den?
Varför dras ström ur när en ny regulator sitter på plats?
Den tjuvar fortfarande ca 3.5A och blir kokhet utan att bilen är igång. Utan regulatorn isatt, bra värden.
Då är det kortis i generatorn eller nåt fel på den?
Varför dras ström ur när en ny regulator sitter på plats?
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 28 guests