Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
wilden
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Thu 07 May, 2009 21:58
Location: Köping

Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby wilden » Sun 14 Aug, 2016 17:14

Någon här som har flytta över något av detta till en bil utan ....finns det någon tråd om det ? Hittar inget här.

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby psycho » Mon 15 Aug, 2016 16:22

Om du får med dig alla kablage så finns det en plint bakom fotstödet för vänsterfoten på förarsidan. Bara koppla på den. Relä till brytare mm måste du ha med dig för resp pryl. Detta är en bra start att utgå från. Bäst om du hittar scheman men det är inte toksvårt på en 124a, bara pilligt!
Farthållaren är nog en lite mer komplicerad historia som kräver schema och "styrning".

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

wilden
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Thu 07 May, 2009 21:58
Location: Köping

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby wilden » Mon 15 Aug, 2016 20:08

Tack för tipset om plinten, ska kolla detta.:)
Har en komplett och fungerande bil att plocka ur så allt finns.
Läste någonstans att tempomaten skulle vara enkel att flytta över :(

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby M116 » Wed 17 Aug, 2016 15:04

Vilken motortyp är det på donatorbilen och på bilen som du ska flytta över SA:n till? Vilken årsmodell är det på de två bilarna?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

wilden
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Thu 07 May, 2009 21:58
Location: Köping

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby wilden » Wed 17 Aug, 2016 23:00

300 -89 till 230 -88

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby M116 » Thu 18 Aug, 2016 08:02

wilden wrote:300 -89 till 230 -88


OK;
Vid elstolsmontering behöver du demontera stolar, mittkonsol och stora mattan för att komma åt och lägga kabelstamen i rännorna. Är det elstolar utan minne så är det ett rejält pyssel att dra igenom kablarna ut i framdörrarna - men det går!

Elrattsmontering kräver lite merjobb. Du måste bort med instrumentbräda, gamla rattstången och är det minne på förarstolen/elratten så ska även dessa sammankopplas.

Tempomaten är inte så bökig, demontera ratt, byt rattkåpa, montera spaken och dra kablage via farthållarstyrdon under brädan ut till motorrummet. Om donatorbilen är automat och din bil manuell så får du seriekoppla kabeln från bromspedalskontakten till din kopplingspedalskontakt. Kontakten finns att köpa på MB.
Du kan använda samma ställdon från M103 till din M102, dock skiljer placering, fästkonsol och reglagestänger. (dessa delar får du ta från en bil på skroten eller dyl.)

Elhissarna dras med kablage ut till dörrarna utan några större bekymmer. Även här behöver stora mattan och B-stolpsbeklädnaderna vara demonterade för att kunna dra kabelstamen på rätt sätt. Styrdonet placerar du med tillhörande konsol under baksätet precis som det satt på donatorbilen. Det du bör tänka på här är att få med mittkonsolen med uttag för samtliga elhissknappar och att den stämmer överrens med övrig utrustning på din egen bil. Även att tänka på är att manuella bilar före MOPF har en annan storlek på uttaget för växelföraren än dito automatbilar. Även bra om träslaget är detsamma..... Annars synkar dina årsmodeller på bilarna ganska bra.

Som nämndes tidigare här i tråden så skall det kopplas in kablar på SA-plinten under fotstödet på förarsidan. Se till att du för över den utökade (större) plinten från donatorbilen innan monteringen, då jag misstänker att du har den lilla plinten i din bil. Samtliga jordanslutningar bultas fast i chassiet under kombiinstrumentet. Sedan skall samliga plusmatarkablar för merutrustningen dras upp till säkringsdosan. Kablarna är märkta med placering vid kabeländan - var försiktig vid demontering så märkningarna inte försvinner. Du kommer att behöva utöka antalet säkringar på din bil när du monterat merutrustningskablarna i säkringsdosan men allt det där ger sig själv.
Hör av dig om du råkar på bekymmer. :-D
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

wilden
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Thu 07 May, 2009 21:58
Location: Köping

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby wilden » Thu 18 Aug, 2016 20:09

Tack för all info ..... får försöka få ur så mycket som möjligt av elsystemet då :shock:
Minne på båda framstolarna .... kan ju bara inte skicka detta till skroten precis :?
Stolarna är hela och har inte bara 2 minnes funktioner utan båda är även komfort stolar !
Tonade rutor finns oxså.
Började med att jag gärna ville behålla dörrarna .... och då blir det lätt att man blir frestad av resten :wink:

wilden
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Thu 07 May, 2009 21:58
Location: Köping

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby wilden » Thu 18 Aug, 2016 20:10

MOPF .... ? vad är det ?

wilden
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Thu 07 May, 2009 21:58
Location: Köping

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby wilden » Thu 18 Aug, 2016 20:15

100 Amp batteri och 115 Amp Generator får flyttas oxså

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby Marie » Thu 18 Aug, 2016 21:27

wilden wrote:MOPF .... ? vad är det ?

MOdellPFlege ungefär facelift.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby M116 » Fri 19 Aug, 2016 07:43

wilden wrote:Stolarna är hela och har inte bara 2 minnes funktioner utan båda är även komfort stolar !
Tonade rutor finns oxså.


Vid ortopediska stolar måste du dra vacuumledning från stolarna till accumulatorn under baksätet och även byta centrallåspumpen under baksätet.

Normalt gröntonade/värmedämpande rutor är standard på 124. Är de mörkare så har nån målat eller lagt film på rutorna.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby M116 » Fri 19 Aug, 2016 07:55

wilden wrote:MOPF .... ? vad är det ?


Det gjordes 2 större uppdateringar under 124:ans produktionsperiod (1985-1997)
Den första uppdateringen (MOPF 1) kom september -89 (90 årsmodell) och den andra (MOPF 2) september -93 (94 årsmodell).
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

wilden
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Thu 07 May, 2009 21:58
Location: Köping

Re: Elstolar,elratt,tempomat,elhissar

Postby wilden » Fri 19 Aug, 2016 16:52

Trodde att det satt en liten kompressor under varje stol ..... tycker det låter så men....
Tonade rutor i alla 124 !? Tycker det är helt klara rutor i min w124 !?
Tack igen för all värdefull info :-D


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests