den tänder i typ 2 sekunder för att sedan inte ge livstäcken ifrån sig.
I går fick jag igång den så att den gick på tomgång nån minut för att sedan dö.
Den går då att starta efter någon minut för att senare dö.
jag har gått över alla lödningar i OVP relät, Jag har testat med en annan svänghjulsgivare.
men ingen skilnad.
Jag vill gärna ha tips på vad jag skall testa att felsöka innan jag river ur motorhärvan (läste att nån annan haft problem där på sin 220e)
Jag vill gärna också ha en beskrivning på hur jag läser ut felkoder på plinten med hål i bredvid batteriet
elfel motorn. W124 220e 1994.
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
Börja enkelt, om du inte redan gjort det. Får motorn bensin ordentligt? Batteriet fulladdat? Funkar laddningen från generatorn? Tändspole/spolar i skick? Är tändkablar i rätt följd? ( min far hade lyckats växla två när han bytte fördelarlock och rotor på sin 500E, tog några dagar innan vi upptäckte det, för sånt fel gör man ju bara inte i det fallet gick bilen som du beskriver att din gör).
Bara några enkla tips - jag har gjort misstaget att hoppa över de simpla grejerna många gånger och fått ångra det rätt rejält när halva bilen är i bitar i garaget.
Bara några enkla tips - jag har gjort misstaget att hoppa över de simpla grejerna många gånger och fått ångra det rätt rejält när halva bilen är i bitar i garaget.
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
Tack för tipsen... men jag är förbi det stadiet.... Kollat alla säkringar och så vidare.
Funderar på hur jag mäter bränsletrycket.... Men det känns som tändningsfel.
Varken tändkablar eller något annat har varit loss sedan den gick alldeles utmärkt.
Den går runt på startmotorn utan problem och varvräknaren hoppar upp till 3000 och ner till noll .... studsar liksom mellan noll å 3
Funderar på hur jag mäter bränsletrycket.... Men det känns som tändningsfel.
Varken tändkablar eller något annat har varit loss sedan den gick alldeles utmärkt.
Den går runt på startmotorn utan problem och varvräknaren hoppar upp till 3000 och ner till noll .... studsar liksom mellan noll å 3
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
Testa hålla liv i den med startas, då kan du utesluta eller bekräfta tänsningsfel. Ger inte något relä en extrapytts bränsle i startögonblicket? Jag tänker att denna kanske är det som gör att den startar, och att den efter det inte får mer bränsle.
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
Eventuell startspärr/immobilizer som trilskas?
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
Kanske undetrycksfel? Borde också bete sig så. Blir det likadant om du har gasen halvvägs nedtryckt?
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
Tack för tipsen... Jag ska börja med startgas. Sedan sittter det ett gammalt larm i bilen..... Kan det vara det som spökar? Jag har den platta nyckeln så ingen imobilizer i den....
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
Tack för tipsen... Jag ska börja med startgas. Sedan sittter det ett gammalt larm i bilen..... Kan det vara det som spökar? Jag har den platta nyckeln så ingen imobilizer i den....
Vad är det för gänga på testuttaget på fuelrailen?
Vad är det för gänga på testuttaget på fuelrailen?
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
gothicteo wrote:Tack för tipsen... Jag ska börja med startgas. Sedan sittter det ett gammalt larm i bilen..... Kan det vara det som spökar? Jag har den platta nyckeln så ingen imobilizer i den....
Vad är det för gänga på testuttaget på fuelrailen?
Det kan vara immobilizer utan att du har fjärrlås - jag har det på min. Men om det är den som är trasig så bör det inte hända något alls när du vrider på nyckeln.
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
Hade en E220T -94 som helt random kunde vägra starta. Trodde även som du att det var K38 (imobilizer relä) bakom kombiinstrumentet men efter en noggrann felsökning fanns felet i motorstryrdonen. Tog isär och kontrollerade samtliga lödningar och komponenter utan att hitta det minsta fel. Bytte till ett annat styrdon och vips så var felet borta.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
Nu har jag uteslutit bränslefel med ny pump... Bra tryck i fuelrailen. Dock har jag ingen gnista och ingen ström till pumpen. Byta styrdorn säger ni... Alltså databoxen bakom batteriet? Hur noga är det med nummer på dom? Kan jag ta en från en c200 w202?
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
C200 har ju PMS och inte HFM
numret ska vara samma då viss extrautrustning är beroende av signal från motorstyrdonet.
numret ska vara samma då viss extrautrustning är beroende av signal från motorstyrdonet.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
Jag har kommit fram till att det är OVP jävulskapet i alla fall..... 000 540 67 45....... Inte så vanligt dock
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
problemet löst med "nytt" ovp relä.
Dock tycker jag att gasen är lite väl mycket på/av.... svår att smågasa med. Dessutom så känner jag hur motorn skakar på tomgång inne i bilen.
Dock tycker jag att gasen är lite väl mycket på/av.... svår att smågasa med. Dessutom så känner jag hur motorn skakar på tomgång inne i bilen.
Re: elfel motorn. W124 220e 1994.
gothicteo wrote:problemet löst med "nytt" ovp relä.
Dock tycker jag att gasen är lite väl mycket på/av.... svår att smågasa med. Dessutom så känner jag hur motorn skakar på tomgång inne i bilen.
Motorkabelhärvan..?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests