Justera höjd bak s124, och bränsleproblem.

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Justera höjd bak s124, och bränsleproblem.

Postby Merca-Hakan » Thu 13 Apr, 2017 21:23

Tjoho!

Jag ska till att sätta sänkfjädrar på kombin jag har köpt.
Har läst mig till att man ska justera staget till nivåregleringen, förlänga det.

Men när jag justerar detta, ska bilen vara igång isf eller avstängd, samt när jag förlänger staget .. hur vet jag hur mkt jag ska förlänga det?

Samt så en snabb fråga till, vilken av ledningarna till bränslet är sug respektive retur till tanken?
Tror de ha satt slangarna fel eftersom jag får soppatorsk och får i endast 45l samt att mätaren stannar en bit ovanför reserven.

Mvh
Håkan -84

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Justera höjd bak s124, och bränsleproblem.

Postby M116 » Sun 16 Apr, 2017 13:55

För att kunna justera bakvagnen till önskad "höjd" vid en sänkning så ställer du dig på en smörjbrygga med tidningspapper under bakhjulen och med motorn igång. Lossa staget mellan krängningshämnaren och nivåventilen och för armen från ventilen nedåt tills du fått önskad höjd på bilen. Nu mäter du hur långt stag du behöver emellan krängningshämnare och ventilarm och sen tillverkar du ett eget stag.

Vad har du för motor i din S124?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Justera höjd bak s124, och bränsleproblem.

Postby Gelgamesh » Mon 17 Apr, 2017 08:06

Följer detta med spänning då jag är Citroënfantast. Har aldrig sett MB´s gashydraulik och höjdreglering "IRL" men det låter snarlikt Citroëns i viss mån. Det enda jag reagerar på är metoden med att lossa indikatorstag och manuellt manipulera rätt höjd "för hand" med ventilens mekanik och sen dra åt. Det är denna metod Volvo rekommenderar på luftfjädrade bussar. Citroëns metod är dock att lossa "krämpan" om krängningshämmaren lite och försiktigt knacka den åt önskat håll. Ca 1mm påverkar höjd ca 1cm. Och det är då viktigt att man "juckar" bilen till korrigering efter varje justering så bilen får visa var den hamnar efter egen-korrigering. Men kanske har metodskillnaden att göra med mekaniken. Känns dock lämpligt oavsett pga ev. tröghet i regleringen. Någon form av fördröjning borde ju finnas på MB likt Mercedes och tung-volvo. Och denna försvårar ju isf exakt realtidsjustering då man på sätt och vis kan säga att regulatorn jobbar lite som en termostat. Citroën kör dock med "vridande vinkel" i den mekaniska styrningen och jag får för mig att MB mer kör lastbilsmodellen med stag och två armar. (?)


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests