Har fått problem med tickande hydrauliska ventillyftare hela tiden, även vid varm motor.
Hur identifierar jag vilken av lyftarna som är boven eller är det lika bra att byta alla åtta?
Är det något särskilt att tänka på vid bytet och är det nödvändigt att fylla dem med olja innan?
w124/M102 - Hydrauliska lyftare
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
Säker på att det är lyftarna och inte kammen?
På min gamla 124:a trodde jag oxå att det var lyftarna men visade sig vara kamaxeln som var boven.
/Anders
På min gamla 124:a trodde jag oxå att det var lyftarna men visade sig vara kamaxeln som var boven.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
Börja med en invändig motortvätt (engine flush) och sedan byt olja och filter samt slå i en burk lyftartillsats (hydraulic lifter care). Du är inte den första med det problemet och inte den första som får en tyst motor. Skulle det mot alla odds inte fungera så har du i alla fall bytt olja som du ändå ska göra.
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
Tack för tips.
Nu har jag gått igenom kamaxeln och den är utan förslitning på nockarna.. Jag har också försökt pressa ihop lyftarna med hjälp av ett hammarskaft. Ingen lyftare släppte trycket och inget glapp finns.
Jag skall prova lyftartillsats får vi se om det lyckas.
Nu har jag gått igenom kamaxeln och den är utan förslitning på nockarna.. Jag har också försökt pressa ihop lyftarna med hjälp av ett hammarskaft. Ingen lyftare släppte trycket och inget glapp finns.
Jag skall prova lyftartillsats får vi se om det lyckas.
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
En stilla fråga....
Vad använder du för olja?
Fabrikat, typ och viskositet?
Vad använder du för olja?
Fabrikat, typ och viskositet?
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
Jag kör sedan flera år på Texaco Havoline Extra 10W-40, som är specad för Mb-approval 229.3 och 226.5. (halvsyntet)
Köper alltid 20 liter i oljehall, för jag har samma olja till min M110.
Byter olja vid 800 mil och sedan problemen med lyftare började har jag bytt flera gånger med tätare intervall.
Jag har under tidigare år provat andra oljor men kommit fram till att Texaco är den olja,
som håller varma tomgångstrycket bäst efter 500 mils körning. Ofta nära 2 kp/cm2.
(Jag minns att Shell var uruselt i denna test.)
Köper alltid 20 liter i oljehall, för jag har samma olja till min M110.
Byter olja vid 800 mil och sedan problemen med lyftare började har jag bytt flera gånger med tätare intervall.
Jag har under tidigare år provat andra oljor men kommit fram till att Texaco är den olja,
som håller varma tomgångstrycket bäst efter 500 mils körning. Ofta nära 2 kp/cm2.
(Jag minns att Shell var uruselt i denna test.)
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
Så har motorn fått en dos av nedanstående och ventillyftaren har tystnat. Hoppas det håller i sig...
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
Kul!
Ja det där är väl inte det fabrikatet vi använder i vår verkstad, vi kör med Pro Tec. Men deras produkter är lite vassare än det som finns på marknaden för gemene man.
Men jag har hört fler som har slagit i det efter jag rekommenderat en tillsats. De som har slagit i Wynns har också blivit nöjda.
Ja det där är väl inte det fabrikatet vi använder i vår verkstad, vi kör med Pro Tec. Men deras produkter är lite vassare än det som finns på marknaden för gemene man.
Men jag har hört fler som har slagit i det efter jag rekommenderat en tillsats. De som har slagit i Wynns har också blivit nöjda.
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
230E-85 wrote:Jag kör sedan flera år på Texaco Havoline Extra 10W-40, som är specad för Mb-approval 229.3 och 226.5. (halvsyntet)
Det låter bra det.
Jag frågade eftersom det faktiskt finns folk som trattar i diverse 0W-30 och liknande diskvatten som är direkt olämpliga för M102. I ett sådant läge skulle jag inte varit direkt förvånad om ventiltryckarna slamrade....
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
230E-85 wrote:Jag kör sedan flera år på Texaco Havoline Extra 10W-40, som är specad för Mb-approval 229.3 och 226.5. (halvsyntet)
Köper alltid 20 liter i oljehall, för jag har samma olja till min M110.
Byter olja vid 800 mil och sedan problemen med lyftare började har jag bytt flera gånger med tätare intervall.
Jag har under tidigare år provat andra oljor men kommit fram till att Texaco är den olja,
som håller varma tomgångstrycket bäst efter 500 mils körning. Ofta nära 2 kp/cm2.
(Jag minns att Shell var uruselt i denna test.)
Har också provat Shellolja i M102.....med liknande resultat. :(
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
Jag har också dåliga erfarenheter av Shellolja i mercor, resulterat i kopiös oljeförbrukning. Å andra sidan brukar de få Shellbensin.
Sant.
Bara för formens skull vill jag dock påpeka att i motorer där det uttryckligen rekommenderas en 0w-30 eller 0w-40-olja ska man inte slå i något tjockare.
Marie wrote:230E-85 wrote:Jag kör sedan flera år på Texaco Havoline Extra 10W-40, som är specad för Mb-approval 229.3 och 226.5. (halvsyntet)
Det låter bra det.
Jag frågade eftersom det faktiskt finns folk som trattar i diverse 0W-30 och liknande diskvatten som är direkt olämpliga för M102. I ett sådant läge skulle jag inte varit direkt förvånad om ventiltryckarna slamrade....
Sant.
Bara för formens skull vill jag dock påpeka att i motorer där det uttryckligen rekommenderas en 0w-30 eller 0w-40-olja ska man inte slå i något tjockare.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare
Fotografen wrote:Jag har också dåliga erfarenheter av Shellolja i mercor, resulterat i kopiös oljeförbrukning. Å andra sidan brukar de få Shellbensin.Marie wrote:230E-85 wrote:Jag kör sedan flera år på Texaco Havoline Extra 10W-40, som är specad för Mb-approval 229.3 och 226.5. (halvsyntet)
Det låter bra det.
Jag frågade eftersom det faktiskt finns folk som trattar i diverse 0W-30 och liknande diskvatten som är direkt olämpliga för M102. I ett sådant läge skulle jag inte varit direkt förvånad om ventiltryckarna slamrade....
Sant.
Bara för formens skull vill jag dock påpeka att i motorer där det uttryckligen rekommenderas en 0w-30 eller 0w-40-olja ska man inte slå i något tjockare.
Nej förvisso är det så, men här talade vi uttryckligen om M102. Den och den följande generationen Mercedesmotorer är inte byggda för "diskvatten". Just Shell har jag också MYCKET dålig erfarenhet av.. Astronomisk oljekonsumtion.
Sedan St1 tog över Shell i Sverige har det inte hamnat en droppe Shellsoppa i tanken. St1s första åtgärd var ju att späda ut V-Power med etanol och samtidigt sänka oktantalet från 99 till 98. Redan 99 var uruselt mot de 100 och spritfrihet som det är nere i Europa.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests