w124/M102 - Hydrauliska lyftare

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby 230E-85 » Tue 02 Jan, 2018 22:24

Har fått problem med tickande hydrauliska ventillyftare hela tiden, även vid varm motor.
Hur identifierar jag vilken av lyftarna som är boven eller är det lika bra att byta alla åtta?
Är det något särskilt att tänka på vid bytet och är det nödvändigt att fylla dem med olja innan?

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby andgus52 » Wed 03 Jan, 2018 10:38

Säker på att det är lyftarna och inte kammen?
På min gamla 124:a trodde jag oxå att det var lyftarna men visade sig vara kamaxeln som var boven.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby kölis » Wed 03 Jan, 2018 11:06

Börja med en invändig motortvätt (engine flush) och sedan byt olja och filter samt slå i en burk lyftartillsats (hydraulic lifter care). Du är inte den första med det problemet och inte den första som får en tyst motor. Skulle det mot alla odds inte fungera så har du i alla fall bytt olja som du ändå ska göra.

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby 230E-85 » Wed 03 Jan, 2018 21:06

Tack för tips.

Nu har jag gått igenom kamaxeln och den är utan förslitning på nockarna.. Jag har också försökt pressa ihop lyftarna med hjälp av ett hammarskaft. Ingen lyftare släppte trycket och inget glapp finns.

Jag skall prova lyftartillsats får vi se om det lyckas.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby Marie » Thu 04 Jan, 2018 02:06

En stilla fråga....
Vad använder du för olja?
Fabrikat, typ och viskositet?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby 230E-85 » Thu 04 Jan, 2018 07:53

Jag kör sedan flera år på Texaco Havoline Extra 10W-40, som är specad för Mb-approval 229.3 och 226.5. (halvsyntet)
Köper alltid 20 liter i oljehall, för jag har samma olja till min M110.
Byter olja vid 800 mil och sedan problemen med lyftare började har jag bytt flera gånger med tätare intervall.

Jag har under tidigare år provat andra oljor men kommit fram till att Texaco är den olja,
som håller varma tomgångstrycket bäst efter 500 mils körning. Ofta nära 2 kp/cm2.
(Jag minns att Shell var uruselt i denna test.)

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby 230E-85 » Thu 04 Jan, 2018 15:54

Så har motorn fått en dos av nedanstående och ventillyftaren har tystnat. Hoppas det håller i sig...

Image

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby kölis » Thu 04 Jan, 2018 16:16

Kul!
Ja det där är väl inte det fabrikatet vi använder i vår verkstad, vi kör med Pro Tec. Men deras produkter är lite vassare än det som finns på marknaden för gemene man.
Men jag har hört fler som har slagit i det efter jag rekommenderat en tillsats. De som har slagit i Wynns har också blivit nöjda.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby Marie » Thu 04 Jan, 2018 18:26

230E-85 wrote:Jag kör sedan flera år på Texaco Havoline Extra 10W-40, som är specad för Mb-approval 229.3 och 226.5. (halvsyntet)

Det låter bra det.
Jag frågade eftersom det faktiskt finns folk som trattar i diverse 0W-30 och liknande diskvatten som är direkt olämpliga för M102. I ett sådant läge skulle jag inte varit direkt förvånad om ventiltryckarna slamrade....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby Cpt Tuttle » Sat 27 Jan, 2018 12:48

230E-85 wrote:Jag kör sedan flera år på Texaco Havoline Extra 10W-40, som är specad för Mb-approval 229.3 och 226.5. (halvsyntet)
Köper alltid 20 liter i oljehall, för jag har samma olja till min M110.
Byter olja vid 800 mil och sedan problemen med lyftare började har jag bytt flera gånger med tätare intervall.

Jag har under tidigare år provat andra oljor men kommit fram till att Texaco är den olja,
som håller varma tomgångstrycket bäst efter 500 mils körning. Ofta nära 2 kp/cm2.
(Jag minns att Shell var uruselt i denna test.)


Har också provat Shellolja i M102.....med liknande resultat. :(
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby Fotografen » Sat 27 Jan, 2018 21:36

Jag har också dåliga erfarenheter av Shellolja i mercor, resulterat i kopiös oljeförbrukning. Å andra sidan brukar de få Shellbensin.

Marie wrote:
230E-85 wrote:Jag kör sedan flera år på Texaco Havoline Extra 10W-40, som är specad för Mb-approval 229.3 och 226.5. (halvsyntet)

Det låter bra det.
Jag frågade eftersom det faktiskt finns folk som trattar i diverse 0W-30 och liknande diskvatten som är direkt olämpliga för M102. I ett sådant läge skulle jag inte varit direkt förvånad om ventiltryckarna slamrade....

Sant.
Bara för formens skull vill jag dock påpeka att i motorer där det uttryckligen rekommenderas en 0w-30 eller 0w-40-olja ska man inte slå i något tjockare.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: w124/M102 - Hydrauliska lyftare

Postby Marie » Sat 27 Jan, 2018 23:35

Fotografen wrote:Jag har också dåliga erfarenheter av Shellolja i mercor, resulterat i kopiös oljeförbrukning. Å andra sidan brukar de få Shellbensin.

Marie wrote:
230E-85 wrote:Jag kör sedan flera år på Texaco Havoline Extra 10W-40, som är specad för Mb-approval 229.3 och 226.5. (halvsyntet)

Det låter bra det.
Jag frågade eftersom det faktiskt finns folk som trattar i diverse 0W-30 och liknande diskvatten som är direkt olämpliga för M102. I ett sådant läge skulle jag inte varit direkt förvånad om ventiltryckarna slamrade....

Sant.
Bara för formens skull vill jag dock påpeka att i motorer där det uttryckligen rekommenderas en 0w-30 eller 0w-40-olja ska man inte slå i något tjockare.

Nej förvisso är det så, men här talade vi uttryckligen om M102. Den och den följande generationen Mercedesmotorer är inte byggda för "diskvatten". Just Shell har jag också MYCKET dålig erfarenhet av.. Astronomisk oljekonsumtion.

Sedan St1 tog över Shell i Sverige har det inte hamnat en droppe Shellsoppa i tanken. St1s första åtgärd var ju att späda ut V-Power med etanol och samtidigt sänka oktantalet från 99 till 98. Redan 99 var uruselt mot de 100 och spritfrihet som det är nere i Europa.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests