220 TE höga avgasvärden

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
Emyl
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Thu 23 Oct, 2008 09:40

220 TE höga avgasvärden

Postby Emyl » Sun 07 Jan, 2018 15:47

Hej. Jag har en 220TE -93 som fick underkänt den sista september på besiktningen på nå rost då var avgasvärdena följande:

CO 0.5(0.5)
HC 100(100)
CO2500 0.3(0.3)
Lambda 1.02(0,97-1,03)

Rosten är nu åtgärdad och när jag besiktade igår fick jag följande värden

CO 2,3
HC 185
CO2500 1,2
Lambda 0,85

Tilläggas bör att bilen kan bete sig underligt. börja "hacka" mitt i allt när man kör eller så lämnar man den på tomgång för att bli varm.. kan gå bra i timmar eller så kan den dö inom 30 sekunder..
Det känns som att felet är intermittent

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby Mercafreaket » Sun 07 Jan, 2018 19:10

Dina värden visar att motorn går för fett. Tänkbara orsaker är luftmassemätare eller lambdasond, kan även vara motortempgivaren som ger fel värde till insprutningen.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Emyl
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Thu 23 Oct, 2008 09:40

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby Emyl » Sun 07 Jan, 2018 23:44

hur mäter man om en lambda sond är trasig? går luftmassemätaren att mäta?

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby Mercafreaket » Mon 08 Jan, 2018 12:53

Mäta upp lambda kan du göra själv om du har en multimeter. En frisk lambda ska pendla 0,1-1 volt på tomgång c:a 1 gång/sek. Du mäter i signaltråden från lambdan (vid kontaktstycket) och mot valfri jordningspunkt, inkopplad. Ligger den still så har du problem. c:a 0,45 volt är korrekt förbränning., ligger den fast på högre eller lägre spänning alt. långsamt ökande eller sjunkande spänning utan ände är det problem.

En luftmassmätare tror jag inte går att mäta upp.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby torake » Mon 08 Jan, 2018 13:01

J<g är osäker på om en W124 220TE verkligen har LMM, tror de hade PMS-systemet, men jag kan ha fel. Luftmassemätare går absolut att mäta upp, det brukar vara tre eller fyra trådar, en är 12V, en är jord och en eller två är signaltrådar, beroende på om det sitter en tempgivare i LMM:en eller inte. Signaltråden för luftvolym är vanligtvis mellan 0V (ingen luft) och cirka 4-5V vid fullt varv och gasen i botten. Det man gör är att dra in mätttrådar i kupén och anbringar en voltmeter där, och så mäter man vid olika belastningar att signalen är konsekvent.
Inte så lätt att mäta fullbelastning (fyrans växel 200km/h samtidigt som man tittar på voltmetern) men den lägre delen av registret går ju att mäta relativt enkelt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby Mercafreaket » Mon 08 Jan, 2018 22:57

Ja du har rätt där torake. PMS var ordet ;)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby Scorpio » Tue 09 Jan, 2018 20:13

Motorkabelhärva som börjat vittra sönder..?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby M116 » Thu 18 Jan, 2018 18:06

torake wrote:J<g är osäker på om en W124 220TE verkligen har LMM, tror de hade PMS-systemet, men jag kan ha fel.


Inte ofta du har fel, men M111 i 220-utförande har HFM motorstyrning (med LMM), medan 200:an har just PMS.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby torake » Thu 18 Jan, 2018 22:26

Nu när du säger det så minns jag att det är så, de övriga m111 fick inte HFM förrän 1996 väl... Måste ha varit lite för dyrt med både luftmassemätare och map-sensor för att de skulle vilja utrusta 200e och c180 med HFM 1993-96. Säkert dyrare processor och mer minne också.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Emyl
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Thu 23 Oct, 2008 09:40

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby Emyl » Tue 30 Jan, 2018 00:41

Hej. Har tittat en hel del. och testat och blir tokig.

Ja kabelhärvan håller på vittra sönder.

Jag vill bara få denna motor genom ombesiktning så jag kan byta motor efter besiktningen till en 300d från samma år och köra i 14 månader med skatten som den är på 220E innan jag måste registreringsbesikta.
Så min förhoppning har varit att kunna reparera detta utan att köpa dyra delar.

För att summera vad jag gjort:

Kablarna till lambdasonden (4st) har vid något tillfälle blivit avklippta. dessa var skarvade med abico kabelskor. jag tog isär detta och lödde kablarna samt satte krympslang.
Kablarna i spjällhuset var i dåligt skick. jag har lött om 4 av dessa. de 4 som går till de två potentiometrarna. kopplade dessa förbi kontaktstycket förbi större delen av kabelhärvan och in igen där kablarna kändes bra nära styrboxen. de övriga 4 kablarna i spjällhuset går två st till motorn (som ställer tomgången antar jag) och två stycken till strömbrytaren för tomgång.
Kablarna till spridarna är nu omlödda allihopa. inkopplade på ungefär samma ställe som de fyra till spjällhuset samt nytt hela vägen till där de går samman på innerskärmen på förarsidan. Konstig punkt det för övrigt. den ger 0 ohm till jord när bilen är avstängd men verkar inte vara en jordpunkt.
Jag har bytt kablarna till kamaxelgivaren var hela kontaktstycket ramlade i småbitar när jag tog lös det.

nu går bilen ännu sämre och det händer inget när jag tar lös någon av kablarna till kamaxelgivaren eller byter plats på dem. Bilen håller sig ej igång på tomgång nu.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby Mercafreaket » Tue 30 Jan, 2018 21:23

Risken finns att styrboxen är grillad också iom att kablaget frasat sönder. Inte helt ovanligt tyvärr...
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Emyl
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Thu 23 Oct, 2008 09:40

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby Emyl » Thu 01 Feb, 2018 00:11

antar att det inte är likadan styrbox i en diesel?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby torake » Thu 01 Feb, 2018 00:29

Givetvis inte, då en förkammardiesel varken har tändstift eller elektroniska spridare. Inte en pinal i motorstyrningen är lik. Eller jo, de går båda på 12V.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby Marie » Fri 02 Feb, 2018 01:24

På vissa ställen påstås det funka att vira en tusing om bilnyckeln när man lämnar över den till bilprovaren.... :mrgreen: :P :drinking:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: 220 TE höga avgasvärden

Postby Bullmerca » Mon 05 Feb, 2018 22:10

Marie wrote:På vissa ställen påstås det funka att vira en tusing om bilnyckeln när man lämnar över den till bilprovaren.... :mrgreen: :P :drinking:


Han som det funkade på har tyvärr fått sluta på vår station! :mrgreen: :mrgreen:
CLS350CDI 4Matic


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests