Hej. Jag har en 220TE -93 som fick underkänt den sista september på besiktningen på nå rost då var avgasvärdena följande:
CO 0.5(0.5)
HC 100(100)
CO2500 0.3(0.3)
Lambda 1.02(0,97-1,03)
Rosten är nu åtgärdad och när jag besiktade igår fick jag följande värden
CO 2,3
HC 185
CO2500 1,2
Lambda 0,85
Tilläggas bör att bilen kan bete sig underligt. börja "hacka" mitt i allt när man kör eller så lämnar man den på tomgång för att bli varm.. kan gå bra i timmar eller så kan den dö inom 30 sekunder..
Det känns som att felet är intermittent
220 TE höga avgasvärden
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: 220 TE höga avgasvärden
Dina värden visar att motorn går för fett. Tänkbara orsaker är luftmassemätare eller lambdasond, kan även vara motortempgivaren som ger fel värde till insprutningen.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: 220 TE höga avgasvärden
hur mäter man om en lambda sond är trasig? går luftmassemätaren att mäta?
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: 220 TE höga avgasvärden
Mäta upp lambda kan du göra själv om du har en multimeter. En frisk lambda ska pendla 0,1-1 volt på tomgång c:a 1 gång/sek. Du mäter i signaltråden från lambdan (vid kontaktstycket) och mot valfri jordningspunkt, inkopplad. Ligger den still så har du problem. c:a 0,45 volt är korrekt förbränning., ligger den fast på högre eller lägre spänning alt. långsamt ökande eller sjunkande spänning utan ände är det problem.
En luftmassmätare tror jag inte går att mäta upp.
En luftmassmätare tror jag inte går att mäta upp.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: 220 TE höga avgasvärden
J<g är osäker på om en W124 220TE verkligen har LMM, tror de hade PMS-systemet, men jag kan ha fel. Luftmassemätare går absolut att mäta upp, det brukar vara tre eller fyra trådar, en är 12V, en är jord och en eller två är signaltrådar, beroende på om det sitter en tempgivare i LMM:en eller inte. Signaltråden för luftvolym är vanligtvis mellan 0V (ingen luft) och cirka 4-5V vid fullt varv och gasen i botten. Det man gör är att dra in mätttrådar i kupén och anbringar en voltmeter där, och så mäter man vid olika belastningar att signalen är konsekvent.
Inte så lätt att mäta fullbelastning (fyrans växel 200km/h samtidigt som man tittar på voltmetern) men den lägre delen av registret går ju att mäta relativt enkelt.
Inte så lätt att mäta fullbelastning (fyrans växel 200km/h samtidigt som man tittar på voltmetern) men den lägre delen av registret går ju att mäta relativt enkelt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: 220 TE höga avgasvärden
Ja du har rätt där torake. PMS var ordet
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: 220 TE höga avgasvärden
Motorkabelhärva som börjat vittra sönder..?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: 220 TE höga avgasvärden
torake wrote:J<g är osäker på om en W124 220TE verkligen har LMM, tror de hade PMS-systemet, men jag kan ha fel.
Inte ofta du har fel, men M111 i 220-utförande har HFM motorstyrning (med LMM), medan 200:an har just PMS.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: 220 TE höga avgasvärden
Nu när du säger det så minns jag att det är så, de övriga m111 fick inte HFM förrän 1996 väl... Måste ha varit lite för dyrt med både luftmassemätare och map-sensor för att de skulle vilja utrusta 200e och c180 med HFM 1993-96. Säkert dyrare processor och mer minne också.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: 220 TE höga avgasvärden
Hej. Har tittat en hel del. och testat och blir tokig.
Ja kabelhärvan håller på vittra sönder.
Jag vill bara få denna motor genom ombesiktning så jag kan byta motor efter besiktningen till en 300d från samma år och köra i 14 månader med skatten som den är på 220E innan jag måste registreringsbesikta.
Så min förhoppning har varit att kunna reparera detta utan att köpa dyra delar.
För att summera vad jag gjort:
Kablarna till lambdasonden (4st) har vid något tillfälle blivit avklippta. dessa var skarvade med abico kabelskor. jag tog isär detta och lödde kablarna samt satte krympslang.
Kablarna i spjällhuset var i dåligt skick. jag har lött om 4 av dessa. de 4 som går till de två potentiometrarna. kopplade dessa förbi kontaktstycket förbi större delen av kabelhärvan och in igen där kablarna kändes bra nära styrboxen. de övriga 4 kablarna i spjällhuset går två st till motorn (som ställer tomgången antar jag) och två stycken till strömbrytaren för tomgång.
Kablarna till spridarna är nu omlödda allihopa. inkopplade på ungefär samma ställe som de fyra till spjällhuset samt nytt hela vägen till där de går samman på innerskärmen på förarsidan. Konstig punkt det för övrigt. den ger 0 ohm till jord när bilen är avstängd men verkar inte vara en jordpunkt.
Jag har bytt kablarna till kamaxelgivaren var hela kontaktstycket ramlade i småbitar när jag tog lös det.
nu går bilen ännu sämre och det händer inget när jag tar lös någon av kablarna till kamaxelgivaren eller byter plats på dem. Bilen håller sig ej igång på tomgång nu.
Ja kabelhärvan håller på vittra sönder.
Jag vill bara få denna motor genom ombesiktning så jag kan byta motor efter besiktningen till en 300d från samma år och köra i 14 månader med skatten som den är på 220E innan jag måste registreringsbesikta.
Så min förhoppning har varit att kunna reparera detta utan att köpa dyra delar.
För att summera vad jag gjort:
Kablarna till lambdasonden (4st) har vid något tillfälle blivit avklippta. dessa var skarvade med abico kabelskor. jag tog isär detta och lödde kablarna samt satte krympslang.
Kablarna i spjällhuset var i dåligt skick. jag har lött om 4 av dessa. de 4 som går till de två potentiometrarna. kopplade dessa förbi kontaktstycket förbi större delen av kabelhärvan och in igen där kablarna kändes bra nära styrboxen. de övriga 4 kablarna i spjällhuset går två st till motorn (som ställer tomgången antar jag) och två stycken till strömbrytaren för tomgång.
Kablarna till spridarna är nu omlödda allihopa. inkopplade på ungefär samma ställe som de fyra till spjällhuset samt nytt hela vägen till där de går samman på innerskärmen på förarsidan. Konstig punkt det för övrigt. den ger 0 ohm till jord när bilen är avstängd men verkar inte vara en jordpunkt.
Jag har bytt kablarna till kamaxelgivaren var hela kontaktstycket ramlade i småbitar när jag tog lös det.
nu går bilen ännu sämre och det händer inget när jag tar lös någon av kablarna till kamaxelgivaren eller byter plats på dem. Bilen håller sig ej igång på tomgång nu.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: 220 TE höga avgasvärden
Risken finns att styrboxen är grillad också iom att kablaget frasat sönder. Inte helt ovanligt tyvärr...
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: 220 TE höga avgasvärden
antar att det inte är likadan styrbox i en diesel?
Re: 220 TE höga avgasvärden
Givetvis inte, då en förkammardiesel varken har tändstift eller elektroniska spridare. Inte en pinal i motorstyrningen är lik. Eller jo, de går båda på 12V.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: 220 TE höga avgasvärden
På vissa ställen påstås det funka att vira en tusing om bilnyckeln när man lämnar över den till bilprovaren....
Re: 220 TE höga avgasvärden
Marie wrote:På vissa ställen påstås det funka att vira en tusing om bilnyckeln när man lämnar över den till bilprovaren....
Han som det funkade på har tyvärr fått sluta på vår station!
CLS350CDI 4Matic
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests