Kallstart? Vad göra?

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
User avatar
Dani10
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sat 13 Jan, 2018 23:19

Kallstart? Vad göra?

Postby Dani10 » Thu 08 Feb, 2018 20:53

Vad är bästa sättet för att undvika kallstart? Göra som farsan gjorde på 80-talet och låta motorn gå igång en 2-4 min eller vad? Vad kostar att installera en motorvärmare?

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Kallstart? Vad göra?

Postby andgus52 » Thu 08 Feb, 2018 21:22

"låta motorn gå igång en 2-4 min" lär ju inte hjälpa mot kallstart. Möjligen att motorn blir ngt varm innan du kör iväg.
Motorvärmare eller varmgarage är nog lösningen.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Kallstart? Vad göra?

Postby torake » Thu 08 Feb, 2018 23:12

Var inte rädd för "kall"-starter, har fått för mig du bor i södra sverige och där är det ju sällan kallt. Men se till att:
- Köra motorn ordentligt varm när du en gång startat den, dvs kör inte turer kortare än 5km.
- Ha olja efter temperatur, 10W-XX är en sommarolja, 0W-XX gäller vid 10 minus eller mer
- Byt olja ofta. Varje kallstart späder ut oljan med oförbränd bensin så att den smörjer sämre
- Ta det piano första kilometrarna. "Ägg under gasfoten".

Motorvärmare är bra för att spara bränsle, men bensinmotor och kring eller över nollan är det inte strikt nödvändigt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Dani10
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sat 13 Jan, 2018 23:19

Re: Kallstart? Vad göra?

Postby Dani10 » Fri 09 Feb, 2018 00:00

torake wrote:Var inte rädd för "kall"-starter, har fått för mig du bor i södra sverige och där är det ju sällan kallt. Men se till att:
- Köra motorn ordentligt varm när du en gång startat den, dvs kör inte turer kortare än 5km.
- Ha olja efter temperatur, 10W-XX är en sommarolja, 0W-XX gäller vid 10 minus eller mer
- Byt olja ofta. Varje kallstart späder ut oljan med oförbränd bensin så att den smörjer sämre
- Ta det piano första kilometrarna. "Ägg under gasfoten".

Motorvärmare är bra för att spara bränsle, men bensinmotor och kring eller över nollan är det inte strikt nödvändigt.


Tack för ditt svar! Ja jag bor i Malmö och tack och lov har vi inte så värst kallt. Idag hade vi runt 0. Jag har min bil på natten i varmgarage men har den ute på jobbet. Så problemet är när jag kör hemåt och bilen har stått ute därav min fråga. Så tack så mycket för dina tips! Precis vad jag behövde höra! Tack!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Kallstart? Vad göra?

Postby Marie » Fri 09 Feb, 2018 00:06

torake wrote:- Ha olja efter temperatur, 10W-XX är en sommarolja, 0W-XX gäller vid 10 minus eller mer


Det där är inte sant!

När det gäller 124 torde en SAE 5W-40 vara en oljeviskositet som är helt "öppen" nedåt. Vad jag minns från diagrammen från den tiden är även 10W-40 godkänd betydligt längre ned än -10°C i de temperaturdiagram som var aktuella på den tiden.

Att Daimler gör det enkelt för verkstäderna och numera endast anger viskositeterna som gäller för moderna motorkonstruktioner innebär knappast att de viskositeterna är det optimala valet för äldre fordon. Där rättar åtminstone jag mig efter de uppgifter som gällde när motorn byggdes, dvs vad som står i servicehäftet eller instruktionsboken för den bilen. Vill man att grejerna skall hålla länge slår man inte diskvatten i en Mercedes från 85-95.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Kallstart? Vad göra?

Postby torake » Fri 09 Feb, 2018 08:58

Det vet du Marie, att viskositet fungerar så att vid -10°C flyter en 0W-olja som en 10W-olja flyter vid 0°C.

Men jag borde borde givetvis vetat bättre än att starta en oljedebatt, eftersom alla och dennes moster är experter på just motorolja. "Öppen"... :roll:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Kallstart? Vad göra?

Postby Marie » Fri 09 Feb, 2018 20:34

torake wrote:Det vet du Marie, att viskositet fungerar så att vid -10°C flyter en 0W-olja som en 10W-olja flyter vid 0°C.

Men jag borde borde givetvis vetat bättre än att starta en oljedebatt, eftersom alla och dennes moster är experter på just motorolja. "Öppen"... :roll:

Jag syftade på diagrammets utformning där det inte anges någon undre temperaturgräns för användning av 5W-40 och om någon nedre gräns anges för 10W-40 så är den inte så varm som -10°C. Självklart är en 10W-40 mera tjockflytande vid -10°C än en 0W-40. Men det är inte någon självklarhet att det är någon direkt fördel att oljan är mera tunnflytande, så länge den är såpass tunnflytande att den är ordentligt pumpbar och når lagren inom några få motorvarv.
Om du nu är så påläst i konstruktion och smörjning av glidlager samt smörjoljors egenskaper vet du också att en 0W-40 vanligtvis också är mera tunnflytande vid 100°C än en bra 10W-40 och DET är definitivt ingen fördel i en motor av den generationen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: Kallstart? Vad göra?

Postby yunk55 » Sat 10 Feb, 2018 13:17

Till TS, motorn i din 124 är dimensionerad för tiotusentals kallstarter och det är inte det som kommer döda din bil.

User avatar
Dani10
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sat 13 Jan, 2018 23:19

Re: Kallstart? Vad göra?

Postby Dani10 » Sat 17 Feb, 2018 00:26

Tack för alla svar! Så vad är bästa tipset för olja och vad köper jag det? Obs! I Malmö kommer vi sällan ner under -5 grader.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Kallstart? Vad göra?

Postby Fotografen » Sat 17 Feb, 2018 12:45

En 10W-40 eller 5W-40, tex Agrol Spectra, Agrol Nova, Swedol har både hel- och "delsyntet" under eget namn med rätt spec, Biltemas delsyntet 10W-40 skulle fungera utmärkt. Castrol Magnatec 10W-40, Mobil Super 2000 10W-40, Statoil Superway (men jag misstänker att den blir jämförelsevis dyr), Q8 Formula Advanced. Finns några till. Ok-Q8-oljor finns hos Swedol också.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Dani10
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sat 13 Jan, 2018 23:19

Re: Kallstart? Vad göra?

Postby Dani10 » Sat 17 Feb, 2018 20:53

Fotografen wrote:En 10W-40 eller 5W-40, tex Agrol Spectra, Agrol Nova, Swedol har både hel- och "delsyntet" under eget namn med rätt spec, Biltemas delsyntet 10W-40 skulle fungera utmärkt. Castrol Magnatec 10W-40, Mobil Super 2000 10W-40, Statoil Superway (men jag misstänker att den blir jämförelsevis dyr), Q8 Formula Advanced. Finns några till. Ok-Q8-oljor finns hos Swedol också.

Tack för svaret!! Ha en trevlig helg!


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests