Hej!
Längesen jag var inloggad här.
Kör fortfarande min gamla 300E. Numera skattefri och nybesiktigad.
Bussningarna bak börjar kännas rejält trötta och bilen är inget kul att köra.
Det är ju ett rätt stort jobb och inget jag har möjlighet att göra.
Vad kan man tänka sig att man hamnar på? Någon som "känner någon"? :)
På förra 200an gick bussningarna och hela jobbet på ca 7000 och det var ju typ 2003-2004.
Byta bussningar bak W124, kostnad??
Byta bussningar bak W124, kostnad??
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
-
- Expert
- Posts: 406
- Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
- Location: Skauneland
Re: Byta bussningar bak W124, kostnad??
har samma problem med min, har till och med skaffat alla stag och bussingar och han som skulle fixa det kunde ej.....
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Byta bussningar bak W124, kostnad??
Det kanske inte är svaret ni söker, men jag gjorde som så att jag skaffade en extra bakvagnsbrygga med spindlar, som jag i lugn och ro blästrade och målade, monterade nya stag och bussningar. Bytte även hjullager och bromssköldar. Då kan man förbereda väldigt mycket innan man börjar på bilen. Byta hela bakvagnsbryggan är gjort på ett par timmar om man är lite händig.
Och en gammal bakvagn bör inte kosta allt för mycket om man letar lite. Drivaxlar och slutväxel flyttar man bara över sin gamla, det är enkelt när bakvagnen ligger på backen.
Bara ett förslag!
Och en gammal bakvagn bör inte kosta allt för mycket om man letar lite. Drivaxlar och slutväxel flyttar man bara över sin gamla, det är enkelt när bakvagnen ligger på backen.
Bara ett förslag!
Re: Byta bussningar bak W124, kostnad??
Kjell Niklasson wrote:Det kanske inte är svaret ni söker, men jag gjorde som så att jag skaffade en extra bakvagnsbrygga med spindlar, som jag i lugn och ro blästrade och målade, monterade nya stag och bussningar. Bytte även hjullager och bromssköldar. Då kan man förbereda väldigt mycket innan man börjar på bilen. Byta hela bakvagnsbryggan är gjort på ett par timmar om man är lite händig.
Och en gammal bakvagn bör inte kosta allt för mycket om man letar lite. Drivaxlar och slutväxel flyttar man bara över sin gamla, det är enkelt när bakvagnen ligger på backen.
Bara ett förslag!
Det där lät inte så dumt.
Du menar att det är blir enklare att förbereda själva monteringen då? Tror du man kan få ner arbetskostnaden på verkstad då för själva ihopsättningen?
Är det denna jag behöver jobba med i så fall?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Merce ... LASS-(W124)/1986_1996/Bakvagn-&-Fjädring/Bakaxelbalk/Alla/
Last edited by henrikh on Fri 26 Apr, 2019 14:17, edited 2 times in total.
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
Re: Byta bussningar bak W124, kostnad??
skaunejohan wrote:har samma problem med min, har till och med skaffat alla stag och bussingar och han som skulle fixa det kunde ej.....
Trist!
Jag har ju en fräsch bil med motor som går som ett skott. Det är tråkigt att man undviker att köra motorväg för bilen känns så instabil.
Minns att bytet på min gamla 200 blev som natt och dag i stabilitet och känsla.
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Byta bussningar bak W124, kostnad??
Din länk fungerar inte för mig. Men något i den här stilen: http://www.bildelsbasen.se/127-W513781.html . Men utan drivaxlar och diffklump. Det man verkligen behöver är själva bryggan, spindlarna, naven och undre länkarmarna. Resten rekommenderar jag att man ändå byter till nytt. Det kanske finns någon på forumet som har något liggandes? Utan att vara säker på det bör det funka med en bakvagn ifrån vilken modell som helst, bortsett ifrån v8 bilarna och kombi? Någon annan kanske har koll på det?
Jag bytte "allt" när jag ändå var igång. Alla bussningar, länkarmar, hjullager, bromssköldar, parkeringsbromsvajrar, hjullager, stag till krängningshämmare, och bussningarna till själva bakvagnsbryggan. Och som jag skrev, så blästrades dom gamla delarna och målades. Jag gjorde till och med så att jag målade hela bakvagnen igen när allt satt på plats på bakvagnen, då dom nya länkarmarna m.m. har rätt dålig pulverlack som enda skydd. Detta gjorde jag på min 190'a för ca 4-5 år sedan, och har nog hunnit med ca 15000 mil, utan problem. Det är till och med så att när jag bytte bil för lite över ett år sedan, så flyttade jag över bakvagnen till den bilen. Och allt funkar kanon ännu.
Det är viktigt att man efter att "nya" bakvagnen är på plats, släpper och drar åt alla bussningar som följer fjädringen. Dom skall dras åt när bilen är i körläge. Annars kommer dom ligga i spänn, och slitas ut onödigt fort.
Har man förberett bakvagnen tillräckligt, bör det gå på max 3-4 timmar att byta om man har tillgång till lyft eller höglyftande domkraft.
Det enda som behövs specialverktyg till är väl hjullagrena, Antingen ett "hjullagerbytarverktyg" eller en press.
Vad delarna gick på minns jag inte riktigt, men köpte ifrån Tyskland, mestadels FEBI prylar. Jag har någon svag aning om 5-6000kr? Mycket pengar kanske, men jag ångrar mig verkligen inte.
OCh när allt är klart skall man så klart göra en hjulinställning på bilen!
Jag bytte "allt" när jag ändå var igång. Alla bussningar, länkarmar, hjullager, bromssköldar, parkeringsbromsvajrar, hjullager, stag till krängningshämmare, och bussningarna till själva bakvagnsbryggan. Och som jag skrev, så blästrades dom gamla delarna och målades. Jag gjorde till och med så att jag målade hela bakvagnen igen när allt satt på plats på bakvagnen, då dom nya länkarmarna m.m. har rätt dålig pulverlack som enda skydd. Detta gjorde jag på min 190'a för ca 4-5 år sedan, och har nog hunnit med ca 15000 mil, utan problem. Det är till och med så att när jag bytte bil för lite över ett år sedan, så flyttade jag över bakvagnen till den bilen. Och allt funkar kanon ännu.
Det är viktigt att man efter att "nya" bakvagnen är på plats, släpper och drar åt alla bussningar som följer fjädringen. Dom skall dras åt när bilen är i körläge. Annars kommer dom ligga i spänn, och slitas ut onödigt fort.
Har man förberett bakvagnen tillräckligt, bör det gå på max 3-4 timmar att byta om man har tillgång till lyft eller höglyftande domkraft.
Det enda som behövs specialverktyg till är väl hjullagrena, Antingen ett "hjullagerbytarverktyg" eller en press.
Vad delarna gick på minns jag inte riktigt, men köpte ifrån Tyskland, mestadels FEBI prylar. Jag har någon svag aning om 5-6000kr? Mycket pengar kanske, men jag ångrar mig verkligen inte.
OCh när allt är klart skall man så klart göra en hjulinställning på bilen!
-
- Expert
- Posts: 406
- Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
- Location: Skauneland
Re: Byta bussningar bak W124, kostnad??
Kjell Niklasson wrote:Det kanske inte är svaret ni söker, men jag gjorde som så att jag skaffade en extra bakvagnsbrygga med spindlar, som jag i lugn och ro blästrade och målade, monterade nya stag och bussningar. Bytte även hjullager och bromssköldar. Då kan man förbereda väldigt mycket innan man börjar på bilen. Byta hela bakvagnsbryggan är gjort på ett par timmar om man är lite händig.
Och en gammal bakvagn bör inte kosta allt för mycket om man letar lite. Drivaxlar och slutväxel flyttar man bara över sin gamla, det är enkelt när bakvagnen ligger på backen.
Bara ett förslag!
letade runt, den billigaste jag hittade var 7000:- sen är problemet att jag bara kan låna lift i max 1 timme
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
Re: Byta bussningar bak W124, kostnad??
Som Kjell säger,betydligt lättare med bryggan loss och byta stagen och bussningar. Nyligen bytt alla stag och bussningar på 2 st,en hel del bök när bultskallar rostat bort att få loss skiten på plats
Kolla gärna blocket efter 124 delar i din närhet och prata med säljaren,ofta går karosserna på skroten med bakändan på. Eller så känner dom någon annan "skrotnisse" att tipsa om
Vet inte hur det ser ut i södra delen av landet,här i norr finns det ofta grejjer i varannan buske till gammelmercor
Facebook sägs vara effektivt numera,köp & sälj grupper. En bakvagn utan diff och axlar borde kosta runt 500:-,för arbetet å släppa lös den
Kolla gärna blocket efter 124 delar i din närhet och prata med säljaren,ofta går karosserna på skroten med bakändan på. Eller så känner dom någon annan "skrotnisse" att tipsa om
Vet inte hur det ser ut i södra delen av landet,här i norr finns det ofta grejjer i varannan buske till gammelmercor
Facebook sägs vara effektivt numera,köp & sälj grupper. En bakvagn utan diff och axlar borde kosta runt 500:-,för arbetet å släppa lös den
-
- Expert
- Posts: 406
- Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
- Location: Skauneland
Re: Byta bussningar bak W124, kostnad??
vazman 67 wrote:Som Kjell säger,betydligt lättare med bryggan loss och byta stagen och bussningar. Nyligen bytt alla stag och bussningar på 2 st,en hel del bök när bultskallar rostat bort att få loss skiten på plats
Kolla gärna blocket efter 124 delar i din närhet och prata med säljaren,ofta går karosserna på skroten med bakändan på. Eller så känner dom någon annan "skrotnisse" att tipsa om
Vet inte hur det ser ut i södra delen av landet,här i norr finns det ofta grejjer i varannan buske till gammelmercor
Facebook sägs vara effektivt numera,köp & sälj grupper. En bakvagn utan diff och axlar borde kosta runt 500:-,för arbetet å släppa lös den
toppen,. ska kolla
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests