Har fått hem ett begagnat gasspjäll nu, och enl mb så är det gasspjället som gör att vxllåda, farthållare och motorgång trilskas.
En stilla undran: Är detta svårt att byta? Ngt speciellt att tänka på?
Byte av gasspjäll 300-24v.
Byte av gasspjäll 300-24v.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Byte av gasspjäll 300-24v.
Är det ASR på kärran? I WIS står det att endast vagnar med ASR har elektronik på gasspjället i form av en potentiometer.
Sitter en potentiometer på spjället isåfall, denna är flyttbar. för att byta spjället måste du bort med hela bränsledistributorn, och då lär du säkert behöva en ny gummidamask till själva våghuset, även en ny packning.
Värt att veta, gummit kan vara njugg att få på plats helt och hållet, vill gärna "kalva över"
Vilken låda sitter det? 4 eller 5-steg? 4-stegaren går bara på rent vakuum och kickdownwires sträckning, inget annat.
5-stegaren tar hjälp av Motorvarv, OVP, EZL-kontrollern (tändningsmodulen), Kickdownkontakten på gaspedalen, Fordonshastighet, Gasspjällskontakt (således verkar dessa ha ASR standard), S/E-väljare och switch för låsning av låda till 4:e växel
Tempomaten brukar ha problem med lödningarna på kretskortet i styrboxen.
Motorgång? Ptja hur mår tänddelar? Vet du att gummidamasken är hel, inte skadad? ingen tjuvluft?
Så... Kan nog ligga nåt i det ändå? Om du har 5-växlad aut. och/eller ASR
Sitter en potentiometer på spjället isåfall, denna är flyttbar. för att byta spjället måste du bort med hela bränsledistributorn, och då lär du säkert behöva en ny gummidamask till själva våghuset, även en ny packning.
Värt att veta, gummit kan vara njugg att få på plats helt och hållet, vill gärna "kalva över"
Vilken låda sitter det? 4 eller 5-steg? 4-stegaren går bara på rent vakuum och kickdownwires sträckning, inget annat.
5-stegaren tar hjälp av Motorvarv, OVP, EZL-kontrollern (tändningsmodulen), Kickdownkontakten på gaspedalen, Fordonshastighet, Gasspjällskontakt (således verkar dessa ha ASR standard), S/E-väljare och switch för låsning av låda till 4:e växel
Tempomaten brukar ha problem med lödningarna på kretskortet i styrboxen.
Motorgång? Ptja hur mår tänddelar? Vet du att gummidamasken är hel, inte skadad? ingen tjuvluft?
Så... Kan nog ligga nåt i det ändå? Om du har 5-växlad aut. och/eller ASR
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Byte av gasspjäll 300-24v.
Har 5 steg, asr och tempomat. Har haft den på MB för felsökning, men spjället hade utgått från MB. Har fått tag i ett begagnat nu som skall vara ok. Kanske skall lämna in den ändå
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests