Det hände plötsligt att bilen betedde sig som om bensinen höll på att ta slut, trots att det var ca 15-20 liter kvar i tanken. Det började på 70-väg efter att jag hade kört motorväg ca 4-5 mil. Jag kände att den tappade lite effekt och inte svarade normalt på gasen. Jag skulle ändå svänga av, och i låghastighet dog motorn. Jag kunde starta den några gånger, men den gick bara några sekunder och dog sedan igen. Lyckades köra ca 50 meter till en bensinstation, men sen var det kört. Fyllde på full tank och sen gick den helt normalt. Jag har bara kört korta sträckor sedan dess, men då har den fungerat helt klanderfritt.
Vad kan detta tjuvstopp bero på? Någon som har några teorier?
Svajjig bränsletillförsel 300TE 1990
-
- Expert
- Posts: 406
- Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
- Location: Skauneland
Re: Svajjig bränsletillförsel 300TE 1990
igensatt bränslefilter? bränslepump som börjar ge sig?
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
Re: Svajjig bränsletillförsel 300TE 1990
Dålig koll på hur det ser ut på MB men på bilar med förpump i tanken och högtryckspumpen utanför är det ett vanligt symptom på att pumpen i tanken inte fungerar.
Re: Svajjig bränsletillförsel 300TE 1990
Inga pumpar inuti tanken på de här årgångarna av mb.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Svajjig bränsletillförsel 300TE 1990
Det sitter en sil i botten på tanken, den kan vara igensatt med skit. Har för mig det går åt en 46 mm hylsa för att få loss den.
Annars, bränslefiltret är igensatt, pumpen håller på att ge upp (ligger två pumpar i serie), tankventilationen kan vara igensatt vilket ger vacuum i tanken. Tankventilationen är ett ormbo med slangar och en kolkanister, för att ta hand om bensinångorna.
Elförsörjningen till bränslepumpen kan krångla, lödglapp i bränslepumprelät tex är vanligt på dessa.
Hur tankinstallationen ser ut på TE vet jag inte i detalj, har bara mekat sedantrehundra, men funktionen och komponenterna är lika.
Sitter en tryckregulator framme vid bränslefördelaren också, men att den skulle krångla för att sedan laga sig själv känns osannolikt.
Beteendet känns mer som skit nånstans eller en pump som håller på att ge upp.
Annars, bränslefiltret är igensatt, pumpen håller på att ge upp (ligger två pumpar i serie), tankventilationen kan vara igensatt vilket ger vacuum i tanken. Tankventilationen är ett ormbo med slangar och en kolkanister, för att ta hand om bensinångorna.
Elförsörjningen till bränslepumpen kan krångla, lödglapp i bränslepumprelät tex är vanligt på dessa.
Hur tankinstallationen ser ut på TE vet jag inte i detalj, har bara mekat sedantrehundra, men funktionen och komponenterna är lika.
Sitter en tryckregulator framme vid bränslefördelaren också, men att den skulle krångla för att sedan laga sig själv känns osannolikt.
Beteendet känns mer som skit nånstans eller en pump som håller på att ge upp.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests