Jag har köpt en 230E 1987 års modell reg nr: EYB701
Men när jag kör (jämn hastighet) så står den där ekonomimätarn alltid högt upp på rött. Sänker jag gasen så går ju mätarn ner, men då saktar ju bilen in.
Den rullar fint, så bromsarna ligger inte på, och jag provade att ta bort luftfiltret helt (va lite sketet), men det gjorde heller ingen skillnad.
Är det någon som har någon idé om vad jag kan prova för att få bilen att gå bättre?
Bilen har stått still i ett år kan jag tillägga.
Bilen tjöver sig
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Bilen tjöver sig
Flyttar dig till underkategori W124, så du bör få fler svar.
Följdfråga:Hur upplever du bränsleförbrukningen? Har du koll på bränsleförbrukningen, vad den drar per mil?
Min coupe ligger på 1 liter/mil blandad körning, iofs har jag tung högerfot också.
Ekonomimätaren går på motorvakuum, så du kan ha en läcka på vägen.
Läckande insug, tät katalysator (om du har en?) kan vara andra orsaker. Varvar motorn ur som den ska eller upplever du att det tar emot?
Följdfråga:Hur upplever du bränsleförbrukningen? Har du koll på bränsleförbrukningen, vad den drar per mil?
Min coupe ligger på 1 liter/mil blandad körning, iofs har jag tung högerfot också.
Ekonomimätaren går på motorvakuum, så du kan ha en läcka på vägen.
Läckande insug, tät katalysator (om du har en?) kan vara andra orsaker. Varvar motorn ur som den ska eller upplever du att det tar emot?
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Bilen tjöver sig
Mercafreaket wrote:Följdfråga:Hur upplever du bränsleförbrukningen? Har du koll på bränsleförbrukningen, vad den drar per mil?
Min coupe ligger på 1 liter/mil blandad körning, iofs har jag tung högerfot också.
Ekonomimätaren går på motorvakuum, så du kan ha en läcka på vägen.
Läckande insug, tät katalysator (om du har en?) kan vara andra orsaker. Varvar motorn ur som den ska eller upplever du att det tar emot?
Bränsleförbrukningen är katastrof, det kan jag säga fast jag bara ägt bilen i 2 dagar.
Jag misstänker att automatchoken är paj också, jag får mala motorn bra länge innan den tillslut puttrar igång. Rör jag gasen för tidigt så dör den.
Men när den väl startat och får bli lite varm så tycker jag att motorn går bra (om än lite ojämt), och automatlådan växlar mjukt o fint. Motorn varvar ur riktigt bra, och med sportläget i, varvar den till det rödmarkerade innan den växlar vid en kickdown.
Jag ska kolla lite närmare på bilen imorgon, se om det är katalysator på den, jag ska också försöka klura ut var choken sitter, och gå igenom alla säkringssäten, det har ärjat en hel del när den stått. Kanske någon vet om choken är kopplad till säkring, eller är den mekanisk?
Jag har köpt bilen för att dra en tung kärra, inte för att den ska puttsas upp och ställas ut på Elmia, men jag gillar att få ordning på saker, och gärna då så billigt som möjligt.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Bilen tjöver sig
Om du lyfter bort luftfilterbehållaren hittar du en elektrisk spridare, bör vara blå eller beige till färgen. Sitter mellan tvåans och treans insugsrör. Prova koppla ur den elkontakten. Den styrs på en motortempgivare, som på din bör vara grön eller svart med två runda anslutningar, sitter nära oljepåfyllningen.
Finns lambdasond har du även en katalysator, annars inte.
Men rent konkret, i tidigt skede låter det som du har ett insugsläckage, om du har lambdasond, som då tycker att motorn går för snålt och fetar på blandningen, sen även att den verkar svårstartad.
Jag har haft trasig lambda på min, men då har det bara gått mer bränsle.
Finns lambdasond har du även en katalysator, annars inte.
Men rent konkret, i tidigt skede låter det som du har ett insugsläckage, om du har lambdasond, som då tycker att motorn går för snålt och fetar på blandningen, sen även att den verkar svårstartad.
Jag har haft trasig lambda på min, men då har det bara gått mer bränsle.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Bilen tjöver sig
Som Mercafreaket säger så titta igenom alla slangar etc så du inte har en luftläcka någonstans.
Sen är Merca välkända för att vara riktigt kinkiga på tänddelarna så gå igenom / byt allt som har minsta tendens till att vara slitet.
Sen är Merca välkända för att vara riktigt kinkiga på tänddelarna så gå igenom / byt allt som har minsta tendens till att vara slitet.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Bilen tjöver sig
V70tdi wrote:Sen är Merca välkända för att vara riktigt kinkiga på tänddelarna så gå igenom / byt allt som har minsta tendens till att vara slitet.
+1 på den.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Bilen tjöver sig
Tändkablarna är helt ruttna
Men jag har gjort misstaget att byta tändkablar och tändstift på en annan bil jag hade problem med, och det visade sig vara helt onödigt, pengar i sjön.
Till att börja med måste jag få ordning på choken, jag får mala 5-10 minuter när den är kall (har någon tips om hur man bäst startar en bil där choken är trasig, tar jag emot det med varm hand), därefter ska jag ta reda på om det ska vara "förgasarolja" i förgasaren, och isåfall kontrollera det.
Därefter känns det som att katten (hade en sån) ska rensas, kostar inget, sen blir det att gå över vakumslangar, sista? ågärden blir att byta tändstift och tändkablar.
Men jag har gjort misstaget att byta tändkablar och tändstift på en annan bil jag hade problem med, och det visade sig vara helt onödigt, pengar i sjön.
Till att börja med måste jag få ordning på choken, jag får mala 5-10 minuter när den är kall (har någon tips om hur man bäst startar en bil där choken är trasig, tar jag emot det med varm hand), därefter ska jag ta reda på om det ska vara "förgasarolja" i förgasaren, och isåfall kontrollera det.
Därefter känns det som att katten (hade en sån) ska rensas, kostar inget, sen blir det att gå över vakumslangar, sista? ågärden blir att byta tändstift och tändkablar.
Re: Bilen tjöver sig
Snälla "Lustfylld"! Du har så vitt jag förstår en bil med insprutning, eller hur?
Då finns det INTE NÅGON CHOKE, så den kan du leta efter tills du blir blå, utan att hitta den!
Det du kan leta efter, och hitta, är en elektrisk insprutare för upprikning vid kallstart, och en tomgångsmotor, som styr tomgångsvarvtalet
Att vänta med tänddelarna till sist är lika bakvänt som att torka sig i röven innan man skiter! I synnerhet om de är synbarligen dåliga. Sen är Mercor synnerligen kinkiga på tänddelarna, som någon annan redan skrivit, vilket även innebär att framgången helt kan utebli om du byter till noname-skit. Helst vill din merca ha grejer från Bosch.
Då finns det INTE NÅGON CHOKE, så den kan du leta efter tills du blir blå, utan att hitta den!
Det du kan leta efter, och hitta, är en elektrisk insprutare för upprikning vid kallstart, och en tomgångsmotor, som styr tomgångsvarvtalet
Att vänta med tänddelarna till sist är lika bakvänt som att torka sig i röven innan man skiter! I synnerhet om de är synbarligen dåliga. Sen är Mercor synnerligen kinkiga på tänddelarna, som någon annan redan skrivit, vilket även innebär att framgången helt kan utebli om du byter till noname-skit. Helst vill din merca ha grejer från Bosch.
Last edited by Marie on Sun 19 Apr, 2020 21:51, edited 1 time in total.
Re: Bilen tjöver sig
Marie wrote:Snälla "Lustfylld"! Du har så vitt jag förstår en bil med insprutning, eller hur?
Då finns där INTE någon choke, så den kan du leta efter tills du blir blå!
Hej Marie,
Jag vet faktiskt inte, jag har inte kommit längre ner än att jag har lyft på locket och tittat på luftfiltret. Men imorgon ska jag ta en titt under den där stora mojängen och se vad som döljer sig under. Återkommer
Re: Bilen tjöver sig
Medan du svarade redigerade jag i inlägget ovanför.
Sen kan du fetglömma det där med förgasarolja. DU HAR INGEN FÖRGASARE! Du har insprutning!!!!!
När det gäller billiga noname-grejer gäller oftast det välkända tyska ordspråket "Wer billig kauft, kauft öfters"...
Sen kan du fetglömma det där med förgasarolja. DU HAR INGEN FÖRGASARE! Du har insprutning!!!!!
När det gäller billiga noname-grejer gäller oftast det välkända tyska ordspråket "Wer billig kauft, kauft öfters"...
Re: Bilen tjöver sig
Marie wrote:DU HAR INGEN FÖRGASARE! Du har insprutning!!!!!
Jag har förgasare.
Re: Bilen tjöver sig
Lustfylld wrote:Marie wrote:DU HAR INGEN FÖRGASARE! Du har insprutning!!!!!
Jag har förgasare.
I så fall är det inte någon 230E som du har.
E står för Einspritz=insprutning.
Ta ett kort på eländet och lägg upp här, så att vi kan reda ut vad det är för nånting.
Sitter det en förgasare där idag så har nån hemslöjdare stoppat dit den för att han inte fick ordning på K-Jetronicinsprutningen. När den bilen lämnade fabriken satt det insprutning där.
Re: Bilen tjöver sig
Tillochmed KE-Jetronic enligt datakortet. Motorkod M102.982.
Men det kan ju vara bytt till något helt annat som sagt. Ser den ut nånting sånthär, din "förgasare"?
Men det kan ju vara bytt till något helt annat som sagt. Ser den ut nånting sånthär, din "förgasare"?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests