Startar jag bilen kall går den perfekt. Kör den varm och stannar för att typ gå in på affären så bluddrar den rejält när jag startar den igen, med varm motor... Efter att ha varvat den lite och kört nån kilometer då går den som den skall igen...
På en MB träff får nåt år sedan sade ngn "Spridarfel på den där.." när jag startade den.. det hände inte alltid då, men nu är det varje gång... Rotor och fördelare samt stift och kablar är bytt. Har provat alla fabrikat av fördelare under åren, så jag utesluter till 99,99%att det är relaterat till det.
Kan det vara spridare? Nåt relä eller liknande som hängde sig ibland då, men nu har gett upp helt?
Spridare m104?
Spridare m104?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Spridare m104?
Rent spontant tänker jag på motortempgivaren till insprutningen, att den glappat men nu kastat in helt, alt kontaktfel...
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Spridare m104?
Vart kan en sådan tänkas sitta monterad då?
Idag gick den fint.. Ogillar intermittenta fel.
Idag gick den fint.. Ogillar intermittenta fel.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Spridare m104?
Brukar sitta på insugssidan av toppen, framkant på motorn, kan även sitta längre in under luftburken också.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Spridare m104?
Nu är jag verkligen ingen expert på M104, men är det inte så att det finns två väldigt olika insprutningssystem?
300 motorn har väl mekanisk instprutning, och 320 har väl elektronisk? Det är väldigt stor skillnad på hur dom funkar.
Är det en 300, borde man inte kunna misstänka OVP relä till exempel?
300 motorn har väl mekanisk instprutning, och 320 har väl elektronisk? Det är väldigt stor skillnad på hur dom funkar.
Är det en 300, borde man inte kunna misstänka OVP relä till exempel?
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Spridare m104?
Kjell Niklasson wrote:Nu är jag verkligen ingen expert på M104, men är det inte så att det finns två väldigt olika insprutningssystem?
300 motorn har väl mekanisk instprutning, och 320 har väl elektronisk? Det är väldigt stor skillnad på hur dom funkar.
Är det en 300, borde man inte kunna misstänka OVP relä till exempel?
I sådana fall blir även ABS mm utslaget?
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Spridare m104?
Mercafreaket wrote:I sådana fall blir även ABS mm utslaget?
Det kan mycket väl stämma. Som sagt, jag är ingen expert. Men är det inte så att många OVP relän har flera utgångar? Alla behöver ju inte lägga av samtidigt.
Iallafall, det jag igentligen ville få fram är att det nog finns två väldigt olika insprutningssystem på M104?
Re: Spridare m104?
Uppar denna tråd igen då.. kommer att byta spridarna oavsett på den. Verkar bara finnas Bosch när jag snokar runt, så det får nog bli det. Tänkte även byta tändstift, men vilka var det man skulle ha till denna? NGK? Champion? Hilfe Bitte?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 15 guests