Vilken olja??

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
Ptx
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Mon 03 Sep, 2007 23:54

Vilken olja??

Postby Ptx » Tue 04 Sep, 2007 22:08

Jag undrar vilken växellådsolja man skall använda till MB vito automat?
Jag har kollat runt men får svaret att det bara är märkesverkstäder som har den oljan som det skall vara.
Sen undrar jag om det är något speciellt med att byta växellådsolja på en Vito för MB-verkstaden vill ha 2200 för att byta olja ink. filter och andra verkstäder säger att de inte gör den typen av jobb??

Fixaren
Proffs
Proffs
Posts: 250
Joined: Fri 17 Dec, 2004 18:39
Location: ÅRJÄNG

Postby Fixaren » Wed 05 Sep, 2007 06:08

på oljan som säljs på mb så står de inte vad de är för olja.inte lätt att veta vad för olja de är.o vissa mb så måste man ha en dator för att se mängden olja som fylls i.de ser du på din bil om de inte finns en olje sticka,då sitter de en plombad lock på

Per_G
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Fri 31 Aug, 2007 06:00

Postby Per_G » Fri 07 Sep, 2007 17:14

Var inne på OK/Q8 sida men där står bara kontakta teknisk service.
Mängden står dock 8,1 liter. OBS! 8,1 liter är tom låda. Du borde nog köpa oljan hos din Mercedes handlare.
Tips! Brukar funka på de flesta automatlåder. Töm ur oljan i lådan, mät upp oljevolymen. Häll sedan på lika mycket olja i lådan(görs genom oljestickan). Sedan lossar du ena röret på oljekylaren. Sätt på en genomskinlig slang på röret. Starta sedan motoren och kör ut oljan tills det börjar komma luftbubblor.Stanna motoren. Fyll på två liter olja igen och kör sedan tills det kommer luftbubblor. Upprepa tills oljan ser ren ut. Fyll upp till rätt nivå.
OBS! Rekomenderas inte för nybörjare!

Ptx
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Mon 03 Sep, 2007 23:54

Postby Ptx » Sat 08 Sep, 2007 09:19

Hittade Pennzoil Multi Vehicle som ska passa till alla växellådor. Var nästan halva priset mot MB:s olja. :-D
Det låter lite krångligt att byta växellådsolja. Finns det någon här på forumet som skulle kunna tänka sig att åta sig jobbet att byta olja åt mig? Runt Eskilstuna, Västerås och Enköpingstrakten.
Behöver man byta filter också?


Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests