Nya ML

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
Calle_johansson

Re: Nya ML

Postby Calle_johansson » Tue 14 Dec, 2004 11:06

Henrik wrote:
Calle_johansson wrote:
PierreAMG wrote:http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=17234


Den här nya kunde lika gärna vara en japansk bil. Den nuvarande ML är så dåligt ihopskruvad att man nästan kan rycka av kofångaren. Prova att göra det på bilhallen.

Vad har hänt med Mercedes? Vart tog den robusta, gedigna och rejäla bilen vägen?
Jag har den gamla E klass karossen fån 1995. Den från 1996 ser ut som en Bliwtvål och rostar sönder och den ännu nyare ser ut som anonym Toyota Camry.

tror säkert många håller med mig. Men vad beror det på?
Är det något att göra med att Chrysler äger Mercedes nu?

Några Mercor är fortfarande fina som SLK.





Verkar dock som om Merca har insett saken o håller på o rycka upp sig lite grann igen..

Sen var det Mercedes som köpte Chrystler och inte tvärt om. Merca har majoriteten och beslutar.


Nä så är det inte. Chrysler och Mercedes gick i fusion med varandra för en del år sedan. Ingen köpte den andra. Chrysler har majoritet.
Jag jobbade me datatekniska frågor på den tiden och jag hade hand om deras affärsstöd. Det var nån gång på senare delen av 90-talet.

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Postby CE 36 » Tue 14 Dec, 2004 11:56

Jag lutar nog åt att MB har majoriteten av bestämmandet, bolaget är registrerat i Tyskland och har tysk ledning. Så här säger Forbes;

Equity:
Ordinary Shares no Par, 12/03, unlim. auth., 1,012,824,191 issd. Insiders own less than 1%. Deutsche Bank AG owns 12%, Emirate of Kuwait owns 7%. 11/98, Company formed in merger of Daimler-Benz and Chrysler Corp (Basis: 1.005 DCX per 1 Daimler-Benz, and .6235 DCX per 1 Chrysler). 
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

Calle_johansson

Postby Calle_johansson » Tue 14 Dec, 2004 15:10

CE 36 wrote:Jag lutar nog åt att MB har majoriteten av bestämmandet, bolaget är registrerat i Tyskland och har tysk ledning. Så här säger Forbes;

Equity:
Ordinary Shares no Par, 12/03, unlim. auth., 1,012,824,191 issd. Insiders own less than 1%. Deutsche Bank AG owns 12%, Emirate of Kuwait owns 7%. 11/98, Company formed in merger of Daimler-Benz and Chrysler Corp (Basis: 1.005 DCX per 1 Daimler-Benz, and .6235 DCX per 1 Chrysler). 


Jag tror inte alls Mercedes i Tyskalnd har så mycke att säga till om.
Om tyskarna hade bestämmt så skulle inte ML varit så skrammlig som USA bilarna brukar vara. ML har USA bestämt allt om förutom stjärnan på grillen. Nyaste E-klassen är inte mycket att hänga i granen heller. Den är för liten inuti. Min E-klass från 95 är mycket rymligare. Som vanligt när USA är med i lekarna så ska de bestämma allt. Synd.

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Nya ML

Postby Henrik » Wed 15 Dec, 2004 10:53

Calle_johansson wrote:
Henrik wrote:
Calle_johansson wrote:
PierreAMG wrote:http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=17234


Den här nya kunde lika gärna vara en japansk bil. Den nuvarande ML är så dåligt ihopskruvad att man nästan kan rycka av kofångaren. Prova att göra det på bilhallen.

Vad har hänt med Mercedes? Vart tog den robusta, gedigna och rejäla bilen vägen?
Jag har den gamla E klass karossen fån 1995. Den från 1996 ser ut som en Bliwtvål och rostar sönder och den ännu nyare ser ut som anonym Toyota Camry.

tror säkert många håller med mig. Men vad beror det på?
Är det något att göra med att Chrysler äger Mercedes nu?

Några Mercor är fortfarande fina som SLK.





Verkar dock som om Merca har insett saken o håller på o rycka upp sig lite grann igen..

Sen var det Mercedes som köpte Chrystler och inte tvärt om. Merca har majoriteten och beslutar.


Nä så är det inte. Chrysler och Mercedes gick i fusion med varandra för en del år sedan. Ingen köpte den andra. Chrysler har majoritet.
Jag jobbade me datatekniska frågor på den tiden och jag hade hand om deras affärsstöd. Det var nån gång på senare delen av 90-talet.



Jo så är det. Det är Mercedes som har majoritet och som bestämde sig för att köpa Chrystler. Sedan gjordes fussionen. Mercedes är de som styr. Ledningen är tysk som CE36 skrev.

Det är dock en vanlig missuppfattning bland amerikaner att det skulle vara tvärt om.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

Calle_johansson

Re: Nya ML

Postby Calle_johansson » Wed 15 Dec, 2004 12:38

Jo så är det. Det är Mercedes som har majoritet och som bestämde sig för att köpa Chrystler. Sedan gjordes fussionen. Mercedes är de som styr. Ledningen är tysk som CE36 skrev.
Det är dock en vanlig missuppfattning bland amerikaner att det skulle vara tvärt om.[/quote]
-----------------------------------------------------------------------
Tror inte på det ändå.
Tro sjutton att inte tyskarna bestämt om ML, hela bilen utstrålar och skramlar made in the USA. Som vanligt bestämmer staterna det mesta i världen och om Mercedes, TYVÄRR


User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Nya ML

Postby Henrik » Wed 15 Dec, 2004 13:08

Calle_johansson wrote:Jo så är det. Det är Mercedes som har majoritet och som bestämde sig för att köpa Chrystler. Sedan gjordes fussionen. Mercedes är de som styr. Ledningen är tysk som CE36 skrev.
Det är dock en vanlig missuppfattning bland amerikaner att det skulle vara tvärt om.

-----------------------------------------------------------------------
Tror inte på det ändå.
Tro sjutton att inte tyskarna bestämt om ML, hela bilen utstrålar och skramlar made in the USA. Som vanligt bestämmer staterna det mesta i världen och om Mercedes, TYVÄRR



Hehe nu ska vi nog inte förhasta oss med diverse konspirationsteorier.. :-)
Det är Mercedes som bestämt att den skulle tillverkas i USA. Hade bla med förväntad försäljning att göra. En mycket stor del av ML säljs i USA. Modellen är ju främst framtagen just för att få del av den extremt stora suv marknaden i USA.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

paaman

Postby paaman » Sun 19 Dec, 2004 00:29

Så ML är alltså dåligt ihopskruvad :-( , jag som tänkt köpa mig en ML. Då kanske man får se sig om bland konkurrenterna :evil: X5 eller RX300

User avatar
PierreAMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Sun 11 May, 2003 10:38
Location: Malmö
Contact:

Postby PierreAMG » Sun 19 Dec, 2004 00:36

ne bara dom första åren..köper du en med faceliften (00- framåt) så köper du en riktig mercedes
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/

GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)


http://www.garaget.org/SIR_Pierre

paaman

Postby paaman » Mon 20 Dec, 2004 17:02

PierreAMG wrote:ne bara dom första åren..köper du en med faceliften (00- framåt) så köper du en riktig mercedes

OK! då kan man fortsätta leta då :-D

paaman

Postby paaman » Wed 22 Dec, 2004 23:30

Förresten varför blev dom bättre efter faceliften? Skurvades dom i hop i Tyskland då? Eller tog det fyra år för jänkarna att lära sig hur man skruvar ihop en merca? :wink:

Redbull

Re: Nya ML

Postby Redbull » Wed 22 Dec, 2004 23:40

Mercedes-Benz har samgått med Chrysler. I själva verket blev det MB som köpte Chrysler och hela den gamla Chrysler ledningen fick kicken eller gick självmant.

Min ML270CDI-02 smiskar fin och kvaliteten är enligt min mening super. Kanske var det faceliften som kom det året som gjorde det?

: ) Redbull

Calle_johansson wrote:
PierreAMG wrote:http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=17234


Den här nya kunde lika gärna vara en japansk bil. Den nuvarande ML är så dåligt ihopskruvad att man nästan kan rycka av kofångaren. Prova att göra det på bilhallen.

Vad har hänt med Mercedes? Vart tog den robusta, gedigna och rejäla bilen vägen?
Jag har den gamla E klass karossen fån 1995. Den från 1996 ser ut som en Bliwtvål och rostar sönder och den ännu nyare ser ut som anonym Toyota Camry.

tror säkert många håller med mig. Men vad beror det på?
Är det något att göra med att Chrysler äger Mercedes nu?

Några Mercor är fortfarande fina som SLK.





Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests