bytte alla oljor (utom motor) nyligen. man behöver ju inte direkt vara atomfysiker för att göra det men något tips kanske man kan fömedla:
eftersom jag har en orginal-märkes-reservdels-fetisch inhandlades alla oljor på mb;
i fram & bakaxel är det samma olja, enl instrboken skulle det gå i 1,6lit i varje axel men jag klarade mig precis med totalt tre liter. oljan hetr A0009892803 hos mb, 180:-/liter
i fördelningslådan ska det egentligen vara en olja som heter A001989260301 denna finns dock ej att få fram, jag valde i stället en olja som är av exakt samma typ, men syntetförstärkt, används i sprintrarnas fördelningslåda, den heter A001989260310 250:-/liter
som alternativ hänvisar, också, mercedes till "Mobil lube gx-a" eller "shell spirax ma gl4 80w" dock säljs dessa oljor bara på min 20liter dunk.
det ska gå i 2 eller 2,2 liter beroende på om det finns kraftuttag på låda
i vanliga växellådan (manuella) ska det vara mobil atf220 60:-/lit det går i ca 1,7liter.
volymerna är dock inget man behöver mäta sig fram till, då alla olepåfyllningar också fungerar som nivåpluggar, med andra ord det är bara att hälla på tills det rinner över.
halvt sönderdragna oljepluggar är inte heller något man behöver ägna nån större energi, i alla fall inte när man ska ha dit dom. kostnaden är 16:- /st för nya, art nr; A3529970032
själva bytet av oljorna är inga konstigheter:
det är samma nyckel till samtliga pluggar; 14mm insex. avtappningspluggrna sitter längst ner och nivåpluggrna lite högre upp. allt väl synligt om man letar lite.
börja med att göra rent runt pluggrna, en tandborste + typ 5-56 spray och en trasa är bra hjälpmedel.
en insexhylsa + spärrskaft + kort + lång förlängare är allt som behövs för att få loss alla pluggar.
kör bilen först så oljan är varm, låt den gärna stå ett tag med öppna bottenpluggar då oljan är lite seg, så att allt rinner ut.
det går inte att hälla i oljan, jag använde en enkel oljesug/pump från biltema (36-1898 89.-) för att pumpa in oljan, funkade kanon, dock bör den regöras mellan dom olika oljorna
hissa upp bilen fram (i kraossen) för att fjädringen ska dras ut och du får en rak vinkel, på insexhylsan, till framaxelns nivåplugg.
alles!!
byte alla oljor 460 /300GD -85
Re: byte alla oljor 460 /300GD -85
Vilken kanoninfo!!
Re: byte alla oljor 460 /300GD -85
Som ett generellt knep kan man tillägga att ALLTID lossa påfyllningspluggen FÖRST - för om oturen är framme och påfyllningspluggen har kärvat fast är det mindre kul att upptäcka det när man redan tömt ur all olja och inser att man inte kan fylla på igen....då är det bättre att ha kvar den gamla oljan i växellådan/diffen eller vad det nu är.
Mvh
Johan B
Mvh
Johan B
Re: byte alla oljor 460 /300GD -85
skapligt gammal tråd du hittat! undra vart MBFL tagit vägen ?
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: byte alla oljor 460 /300GD -85
MB_Star wrote:undra vart MBFL tagit vägen ?
Jag har skickat PM till honom, men ej fått svar.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: byte alla oljor 460 /300GD -85
Många undrar var MBFL tog vägen, men ingen vet.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 31 guests