Krockskadad

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
User avatar
perik_
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2005
Joined: Mon 11 Sep, 2006 12:52
Location: Dvärsätt, Jämtland
Contact:

Postby perik_ » Sat 27 Oct, 2007 21:18

Haagbard wrote:
perik_ wrote:ursäkta om jag tjatar, men jag är ju som lite nyfiken på utgången av den här historien. fått tag på henne?


Dom planerar säkert att gifta sig till pingst :P

åhåå... tror du vi blir bjudna på brölloppet? :love3: :wink:
280SE [1983]
ehrm... BMW 320xD kombi [2009]
V220 CDI [2015]

~~~~~~~~~~~~~~~~
W126 -rules them all
~~~~~~~~~~~~~~~~

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Re:

Postby MBFL » Wed 07 Nov, 2007 01:19

perik_ wrote:
Haagbard wrote:
perik_ wrote:ursäkta om jag tjatar, men jag är ju som lite nyfiken på utgången av den här historien. fått tag på henne?


Dom planerar säkert att gifta sig till pingst :P

åhåå... tror du vi blir bjudna på brölloppet? :love3: :wink:


jag tror nog det är den gode haagbard själv som är mest giftassugen, var och varannan tråd är ju numera mer eller mindre bröloppsrellaterad :-)

w18059
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Tue 03 Jun, 2008 00:28

Re: Krockskadad

Postby w18059 » Tue 03 Jun, 2008 19:38

Vet inte om någon är intresserad, men jag kan ju berätta lite om hur det gick när jag fronalkrockade min 300GD med en Skoda.
Det var augusti och jag och min bror skulle åka och lägga i kräftburarna. Kräftvattnet ligger i otillgänglig terräng där det bara finns traktorvägar närmast sjön, och en G-wagen rymmer ju en hel del kräftburar som inte ens behöver vara hopfällda, så vi tyckte vi gjort ett bra bilval för kvällen.
Det skulle visa sig att bilvalet var bättre än vi tänkt oss.....
En bit av sträckan ut till sjön består av en jämn och bra, ganska bred grusväg. Där får man köra max 70.
Den vägen har flera raksträckor, men varje raksträcka avslutas ju med en kurva - i det här fallet en mycket skarp vänsterkurva som går runt en brant. Man ser alltså inget runt kurvan....
Där kommer jag körandes i godan ro i ca 50 - 55 km/h mot sagda kurva. Plötsligt dyker det upp en Skoda i innerkurvan - alltså på min sida. Jag reagerar så att jag släpper gasen och förväntar mig att Skodan ska svänga över på sin sida. Tyvärr väljer Skodaföraren att istället tvärstanna mitt i vägen i kurvan. Vägen är här med marginal bred nog för att mötas på, men inte om det står en bil stilla mitt i vägen - dessutom lite mer på min sida än sin.
Jag bromsar ju förstås och med effekten att min bil går i tangentens riktning - alltså drar sig mot mitten av vägen. Det blev ett rejält brak prcis front mot front......
När jag till slut fått i backen och vi fått lite space mellan bilarna visar det sig att Skodan är platt ända till framrutan och det ryker och pyser under den före detta motorhuven. Den Skodan gick inte därifrån för egen maskin.....
Hur gick det med min G-wagen då? Jo ena extraljuset blev felriktat (inställt på flygspaning) och nummerskylten formades efter stötfångaren - det var allt!
Hur blev olyckan bedömd av försäkringsbolagen då? Jo efter en hel del diskussioner fick vi delat vållande. Jag kunde ta det då min bil inte blev så dyr att åtgärda.....
Så nu vet alla som läst detta, att om man bara hinner stanna så får man inte hela skulden om man kör på vänster sida av vägen. Undrar om det funkar på E4:an ?


Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests