w460 läcker in vatten...

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

w460 läcker in vatten...

Postby MBFL » Sat 10 Nov, 2007 01:07

snart tappar jag ta mig f :evil: n fattning, åker ut till biltema, köper upp varenda patron med silicon, karosserikit, glasfiberspackel, lim, och vad dom mer kan ha som tätar, blandar upp allt i ett oljefat, bakar in hela bilen i geggan och gör en lucka i golvet som man kan krypa upp i. det verkar ju vara det enda kvarvarande sättet att få det där sollet tätt.

å det är ju inte lite det läcker in heller, det är ju för f-n mer vatten inne i bilen än vad det totalt har regnat i hela stan.

snälla, är det någon som har några tips. jag tycker inte jag gjort annat än kittat, bytt lister och tätat, men kanske finns det nå´t "standard ställe" kvar?

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: w460 läcker in vatten...

Postby xX » Sat 10 Nov, 2007 10:40

Hade samma problem både med min och farsans W460 (mest på min), mina tips är följande:

*Listen kring rutan kan läcka in lite, inga stora mängder men å andra sidan lättfixat med silikon
*Brukar läcka ordentligt ner vid pedalstället från lite olika ställen, främst från en skarv i hörnet mellan torpedvägg och en plåt som fortsätter framåt nere vid pedalstället (eller över det) där det brukar rosta hål, gå lös på bilen med vattenslang så hittar du säkert var jag menar (kan säkert läcka från samma ställe på passagerarsidan också). I våra fall läckte det innifrån motorrummet, använd slang eller kraftig lampa inne i bilen så bör du hitta eventuella hål.
*Torkarna, kolla om skruven mot karossen sitter fast ordentligt, annars kommer det in vatten där också

Min gula W460 läckte in på samtliga ovanstående ställen och det var riktigt svårt att få det tätt, brukade som du säger vara mer vatten än i bilen än utanför ibland och bilen var alltid riktigt immig på samtliga rutor. En av mina härligaste upplevelser med bilen var förra vintern när det var trafikkaos (eller trafikinfarkt som de sa på radio), efter 6 timmar närapå stillastående i köer och med mycket värme på så blev bilen helt plötsligt torr och urtorkad och all imma försvann, ett mirakel som man inte var med om ofta :-D

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Re: w460 läcker in vatten...

Postby MBFL » Sat 10 Nov, 2007 13:14

tjena!

super tack för engagemanget!

jag förstår din känsla, jag hade ungefär samma och trodde att jag äntligen lyckats få den torr, men det visade sig ju att det helt enkelt inte har regnat på ett bra tag...
:twisted:

framrutan är tätad, dropplisterna längs taket är tätade så vattnet inte rinner ner i mellan dom, har tom bytt skraplisterna som sitter i dörrn och tätar mot rutan, genomföringarna till torkarna är åtgärdade.

och mycket riktigt som du skrev, vid torpedväggen läcker det in, det visade sig efter lite närmre studier (trodde jag??) att den plåtkant som ligger nere mellan huvinfästningen och torpeväggen, som ska leda vattnet åt sidorna, inte räckte till, i stället för att vattnet rann ut längs kaross sidorna droppade det ner i motorrummet. jag tätade hela den springan med en en list, men förmodligen räckte det inte.

eller så är det vid infästningen till framdörrarna det läcker, för vattnet ligger i dom där nersänkningarna som är direkt när man öppnar dörrn, mellan lådan som stolen är fäst i och tröskellådorna samt längst fram vid golvets hörn.

jag fattar bara inte hur vatten fortfarande kan leta sig in längs torpedväggen :? det här är ju dessutom med bilen ståendes stilla. det kanske inte är uppifrån det kommer..?

får väl sammla kraft och göra ett nytt litet försök, för som du säger, det blir immigt och tråkigt.

förövrigt är det ju jkligt synd, för mycket av rostproblemen på dom här tycks komma av att vatten tränger in lite här och var och rostar "bakifrån".

undrar om 463;an är lika otäta..?

kan ju passa på och tipsa andra 460ägare att hålla lite koll, framförallt hur det ser ut under gummimattan fram, vill det sig illa ligger det en rejäl pöl med vatten under den och där finns bland annat, ytterligare lite nersänkt, ett karossfäste som i mitt fall var helt vattenfyllt. mattan fungerar ju också tyvärr som ett lock så vattnet blir ju "stående" och kan ställa till en hel del när det gäller rost.

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Re: w460 läcker in vatten...

Postby MBFL » Sat 10 Nov, 2007 15:47

jag vet att det finns en del här inne, på forumet, som köpte och körde 460;an när den var ganska ny.

skulle vara intressant att veta om det redan från början var problem med, framförallt, läckaget vid torpedväggen. alltså om det är ett konstruktionsfel, direkt från fabriken.

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: w460 läcker in vatten...

Postby CE 36 » Wed 14 Nov, 2007 00:01

Min 280 GE -90 läckte inte en droppe när den var ny, hade den bara ett par år, men tvättade den över och under med högtryck minst en gång i veckan. Nuvarande G500 läcker inte heller hur jag än sprutar, undviker dock att spruta rakt in i luftintagen i bakstolparna. Om du ofta får imma kan du investera i några "torrbollar" som du köper i båttillbehörsaffärer.
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Re: w460 läcker in vatten...

Postby MBFL » Wed 14 Nov, 2007 01:22

CE 36 wrote:Min 280 GE -90 läckte inte en droppe när den var ny, hade den bara ett par år, men tvättade den över och under med högtryck minst en gång i veckan. Nuvarande G500 läcker inte heller hur jag än sprutar, undviker dock att spruta rakt in i luftintagen i bakstolparna. Om du ofta får imma kan du investera i några "torrbollar" som du köper i båttillbehörsaffärer.



tack för infon! det underlättar vidare felsökning och känns dessutom bra att veta inför framtiden. har en klar känsla av att jag kommer ingå i dom där, 93%, eller hur många dom nu var, som är återkommande G-köpare :-)


Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests