byte bakhjulslager, g-wagen (460)

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

byte bakhjulslager, g-wagen (460)

Postby MBFL » Sun 18 Nov, 2007 21:53

här kommer en liten steg för steg beskrivning av bakhjulslagerbyte på g-wagen modell 460

inte speciellt komplicerat, frågan är dock hur nödvändigt det är, till skillnad från framhjulslagrena ligger baklagrena i bakaxelns olja och får därigenom betydligt bättre och säkrare smörjning, sedan är ju belastningen något mindre.


1. töm bakaxeln på olja; 14mm insex och ett kärl som rymmer 2liter.

2. av med trumman; stor stjärnmejsel
Image


3. riv av backarn och gänga loss dom sex muttrarna på bilden; 14el 15mm nyckel
Image


4. dra allt rakt ut
Image


5. skruva loss den stor låsringen, längst till vänster, knacka först tillbaka låsbrickan, obserevra hur den sitter, inför monteringen, den ska alltså ligga an mot en sida, OBS2 tänk på att låsringen är gängad olika beroende på sida (vä resp hö)
Image


6. den delen av lagret som sitter i axelröret gick lätt att rycka loss, i alla fall på min bil, däremot den delen som sitter på drivaxeln satt riktigt ordentligt.
det finns säker nå´t bättre sätt och eller specialverktyg, men jag gjorde så att jag pillade loss lagerrullarna ur korgen och fick i sär alla delar och kom därigenom åt att knacka bakifrån. med drivdorn/huggmejsel.
Image


7. mb säljer ett helt kit, med det man behöver. det kostade runt 1.200-1.300/sida
Image

vid återmonteringen är det, som sagt, viktigt att låsbrickan bildar en klcka åt rätt håll, alltså det håll muttern strävar åt.

allting, totalt, gick mycket smidigt och tog bara några timmar.

Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests