W163

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

W163

Postby Roger J » Fri 23 Nov, 2007 07:32

Vad ska man se upp med på dessa modeller :? och rostar dem? :lol:

bsmoke
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 80
Joined: Sat 19 Aug, 2006 17:58
Location: Karlskoga

Re: W163

Postby bsmoke » Fri 23 Nov, 2007 21:41

rost i överkant på bakluckan
*ML 400*

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: W163

Postby Roger J » Mon 26 Nov, 2007 15:29

:shock: Va rost på en mb :lol: inga mer problem?

intemartin
Expert
Expert
Posts: 604
Joined: Thu 01 Jun, 2006 18:36

Re: W163

Postby intemartin » Tue 18 Dec, 2007 17:40

kolla 4hjulsfördelaren kan paja rätt lätt och kostade 36.500 att byta.

samt servostyrningen så att de har tillsatt rätt kemikalie (nåt så att det inte låterfrån pumpen) var visst rätt vanligt.

sen är det väl c-låset och lite sånt annars jäkligt stabilt byggd.
Numera MB lös
Dodge Durango diesel 2007

MB ML270 CDI AUT Final Edition 2005 Såld
MB B200 CDI AUT(Chippad 165HK)) 2006 (såld)
MB E-200Kompresser T 2005 (såld)
MB E-200 Sedan 1994 (såld sen länge)
MB C-180 Sedan 1994 (såld sen länge)
MB E-300 coupe 1988 Brabus kjolar org. (såld sen länge)
och en himla många audi BMW och annat som jag inte räknar.

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: W163

Postby Roger J » Wed 19 Dec, 2007 11:18

Hade tänkt mig en 270CDI. Har dem lågväxel? hur är värmen på vintern och sånt, fördelar och nackdelar skriv vad bi tycker...

intemartin
Expert
Expert
Posts: 604
Joined: Thu 01 Jun, 2006 18:36

Re: W163

Postby intemartin » Wed 19 Dec, 2007 20:30

hade en 270 cdi av sista årmodellen jag hade nog ett måndags ex då det mesta sög med den bilen

men den hade lågväxel och var mkt bra i terräng faktisk (kör mkt på våra åkrar och skogsvägar)
dock liger den efter vad gäller komfort och ljudmäsigt när det gäller suvar tillverkade efter -99

slitstarkare motor än 270 cdi får du nog leta efter men effekten är ju lite i minsta laget
men ska du bara använda den som vad en är och inte som racerbil så duger den bra drog 1 liter i snitt vid vanlig körning inte så farligt faktisk då körde jag faktisk både korta sträckor som längre och i stadsmiljö

kommer inte ihåg men fick ner den rejält när jag körde lite eccodriving på en längre resa tror jag fick ner snittet på 0.85 eller nåt sånt
så visst går det att köra snålt

men skatten är ju skit dyr så ska du ha en sån bil så sattsa på 400 cdi drar inte mkt mer och är mkt snabbare men dock så finns det ju mkt mer som pajar på såna motorer och betydligt dyrare när det väl gör det, en annan fördel med 270 är väl att de är ju sällan körda så hårt då det liksom inte är så lönt ändå
medans 400 cdi har lite mer pulver och det utnytjas nog oftare.
Numera MB lös

Dodge Durango diesel 2007



MB ML270 CDI AUT Final Edition 2005 Såld

MB B200 CDI AUT(Chippad 165HK)) 2006 (såld)

MB E-200Kompresser T 2005 (såld)

MB E-200 Sedan 1994 (såld sen länge)

MB C-180 Sedan 1994 (såld sen länge)

MB E-300 coupe 1988 Brabus kjolar org. (såld sen länge)

och en himla många audi BMW och annat som jag inte räknar.

bsmoke
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 80
Joined: Sat 19 Aug, 2006 17:58
Location: Karlskoga

Re: W163

Postby bsmoke » Wed 19 Dec, 2007 22:33

400:an har jag fått ner till 0,63 på långkörning
*ML 400*

intemartin
Expert
Expert
Posts: 604
Joined: Thu 01 Jun, 2006 18:36

Re: W163

Postby intemartin » Wed 19 Dec, 2007 22:43

ner för hallands åsen då =)

eller höll du 75km i medvind på 110väg bakom en lastbil (för att minska luftmotståndet)

säger inte att du ljuger men 0.63 hmmm skulle inte tro det betvivlas starkt.
har kört det mesta i dieselväg, men då är det ju bara att grattulera och kör in till mb och be dom plocka sönder motorn så de kan göra kopior son de kan sälja på stört.
Numera MB lös

Dodge Durango diesel 2007



MB ML270 CDI AUT Final Edition 2005 Såld

MB B200 CDI AUT(Chippad 165HK)) 2006 (såld)

MB E-200Kompresser T 2005 (såld)

MB E-200 Sedan 1994 (såld sen länge)

MB C-180 Sedan 1994 (såld sen länge)

MB E-300 coupe 1988 Brabus kjolar org. (såld sen länge)

och en himla många audi BMW och annat som jag inte räknar.

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: W163

Postby Roger J » Thu 20 Dec, 2007 22:54

Angående 400CDI dom säger att dem är dyra att äga och racklar (vad racklar) det enda jag har hört är kedje transmissionen (kamkjedjan) att den blir för lång och då hoppar den över några kuggar på balansaxeln och det är väl sträckaren man får bygga om, det finns kit att köpa för runt 10000 + arbete.......

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: W163

Postby Roger J » Thu 20 Dec, 2007 22:59

bsmoke wrote:400:an har jag fått ner till 0,63 på långkörning
:shock: Nog var det lite har en golf TDI -98 och jag har fått den att ta 0,52 landsväg... 0,63blandad det är en SPARGRIS det

intemartin
Expert
Expert
Posts: 604
Joined: Thu 01 Jun, 2006 18:36

Re: W163

Postby intemartin » Fri 21 Dec, 2007 15:20

ja det är ju bara att konstatera en bil på 2.3ton med storfronyta (stortvindmotstån) och minst 255 sulor på samt automat som går att få ner på 0.63 hur man än kör är ju osanolikt då är de ju bara att montera i c-klass (jo det får plats) och köra långträckor på 0.3 och normalkörning på 0.6 samt stadskörning på 0,9
varför ha en VW lupo diesel 3L med 50-60hk när man kan ha en V8 på 4liter och 250hk
och dra mindre diesel.

nä skulle inte tro det.
Numera MB lös

Dodge Durango diesel 2007



MB ML270 CDI AUT Final Edition 2005 Såld

MB B200 CDI AUT(Chippad 165HK)) 2006 (såld)

MB E-200Kompresser T 2005 (såld)

MB E-200 Sedan 1994 (såld sen länge)

MB C-180 Sedan 1994 (såld sen länge)

MB E-300 coupe 1988 Brabus kjolar org. (såld sen länge)

och en himla många audi BMW och annat som jag inte räknar.

bsmoke
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 80
Joined: Sat 19 Aug, 2006 17:58
Location: Karlskoga

Re: W163

Postby bsmoke » Fri 21 Dec, 2007 18:44

Ja ni får tro vad ni vill
Men det var ca 10 mil 90kmh
oftast ligger förbrukningen på 0.8-0.95 kör mest landsväg
*ML 400*

intemartin
Expert
Expert
Posts: 604
Joined: Thu 01 Jun, 2006 18:36

Re: W163

Postby intemartin » Fri 21 Dec, 2007 22:53

mm jag tror nog vad jag vill då.
Numera MB lös

Dodge Durango diesel 2007



MB ML270 CDI AUT Final Edition 2005 Såld

MB B200 CDI AUT(Chippad 165HK)) 2006 (såld)

MB E-200Kompresser T 2005 (såld)

MB E-200 Sedan 1994 (såld sen länge)

MB C-180 Sedan 1994 (såld sen länge)

MB E-300 coupe 1988 Brabus kjolar org. (såld sen länge)

och en himla många audi BMW och annat som jag inte räknar.

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: W163

Postby Roger J » Sun 23 Dec, 2007 01:11

Roger J wrote:Angående 400CDI dom säger att dem är dyra att äga och racklar (vad racklar) det enda jag har hört är kedje transmissionen (kamkjedjan) att den blir för lång och då hoppar den över några kuggar på balansaxeln och det är väl sträckaren man får bygga om, det finns kit att köpa för runt 10000 + arbete.......
Har ni hört någonting om detta

Boomer
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Tue 26 Dec, 2006 12:42

Re: W163

Postby Boomer » Tue 12 Feb, 2008 16:29

Roger J wrote:
bsmoke wrote:400:an har jag fått ner till 0,63 på långkörning
:shock: Nog var det lite har en golf TDI -98 och jag har fått den att ta 0,52 landsväg... 0,63blandad det är en SPARGRIS det

En trännigskompis till mig pendlade sthlm-Uppsala och fick ner sin passat till 0,39 till och från jobbet och 0,35 norrland ToR, så nog går det komma långt ner om man inte kör med P-bromsen i och servar ordentligt, lite bättre tryck i däcken gör sitt också, komman ner till 0,80 skulle jag vara nöjd.


Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests