ML begagnad

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
mercaintresserad
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 27 Feb, 2008 20:44

ML begagnad

Postby mercaintresserad » Thu 28 Feb, 2008 09:50

Jag är i valet och kvalet att köpa en ML omkring 2000-2003. Det skall vara den minsta 6-cyl bensinmotorn,
det är väl 320? 230 blir nog för klen
Förmodligen köper jag den i Tyskland, där det verkar vara bättre urval.
Jag hittade denna, jag har ringt och snackat. Cirka 125-130 tusen prutat och klart.
Högst 135 tusen hemma och inreggad tror jag.
Verkar väldigt fin och bara en ägare.
Vill inte köpa en bil som har haft fler ägare.
Men jag har spånat på var de är "Made in"? Hur är det med den saken?
I Alabama eller i Österrike? Tillverkningsfabrik eller ihopplockningsfabrik? Vilken är vilken?
Var tillverkas alla ingående delar i så fall. Vilka årsmodeller i vilka fabriker?
JAg vill heslt inte har en Made in USA. De lär vara sämre ihopsatta har jag hört.


Hittade denna:
Geländewagen/Pickup, Gebrauchtfahrzeug

Preis (MwSt. ausweisbar): 14.990 EUR
Kilometerstand: 116.377 km
Leistung: 160 kW / 218 PS
Kraftstoffart: Benzin
Kraftstoffverbr. kombiniert: 13,5 l/100km
Kraftstoffverbr. innerorts: 16,6 l/100km
Kraftstoffverbr. außerorts: 10,7 l/100km
CO2-Emissionen kombiniert: 324 g/km
Getriebe: Automatik
Schadstoffklasse: Euro 4
Erstzulassung: 6/2001
HU: 7/2008
AU: 7/2008
Klimatisierung: Klimaanlage
Farbe: Blau metallic

Ausstattung:
ABS, Allradantrieb, El. Fensterheber, El. Wegfahrsperre, Garantie, HU & AU neu, Scheckheftgepflegt, Sitzheizung, Stabilitätskontrolle, Tempomat, Zentralverriegelung

Fahrzeugbeschreibung:
aus 1.Hand, alle Inspektionen durchgeführt, in der Farbe Azuritblau-metallic, Innen: Stoff Oriongrau, Radio/Cassette MB Audio 10, Sitzheizung vorn, Trenngitter, 2. Reihe, Laderaumabdeckung, ABS, Elektronisches-Traktionssystem (ETS), 5-Gang-Automatik ink. Tempomat, Außentemperaturanzeige, Colorglas rundum m. Heckscheibe ESG, Drehzahlmesser, Elektronisches-Stabilitäts-Programm ESP, LM 4fach im 5-Loch-Design, LM 4fach im 5-Loch-Design 6, 5 J, Fensterheber elektrisch hinten, Nebelscheinwerfer, Heckscheiben-Wisch-/Waschanlage, Klimaanlage, Kopfstützen (5) verstellbar, Fondsitzbank Längs verschiebbar, Außenspiegel elek. verst. ankl. u. beh., Servolenkung, Allradantrieb (permanent), Brems-Assistent-System (BAS), Fußmatten in Velours, Cupholder vorn und hinten, Dachreling, Tempomat mit Speedtronic, Wegfahrsperre, ZV mit Infrarotfernbedienung, ++ Finanzierung bis 84 Monate auch ohne Anzahlung möglich ++ Irrtümer und Zwischenverkauf vorbehalten ++ Alle Angaben ohne Gewähr

mercaintresserad
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 27 Feb, 2008 20:44

Re: ML begagnad, Inga svar!!

Postby mercaintresserad » Tue 04 Mar, 2008 09:37

:o JAg är ny här. VAd är detta för något forum?? Inga svar alls!! :o
:? :? :? :?

I alla fall var jag i Tyskland igår och köpte min bil. Med det blev en Geländewagen istället.
G-wagen alltså, 5-dörrars. 6-cyl bensinmotor från 1999. 8.800 mil. 140 tusen. Lite dyrare än jag hade tänkt mig.

Handlaren visade mig G-wagen istället. Tydligen är de lite svårsålda p.g.a. att det inte är en så presigefylld bil. Men vilken skillnad mot ML!!!!
Efter provkörningen och demonstrationen var jag helt såld. Vilken bil!!
Ljusår bättre kvalitet än den skramliga, plastiga och smäckiga ML. Vilken USA-skit!
Vad glad jag är att jag struntade i att köpa en ML.

Till påsken skall jag fara ner igen och hämta bilen och betala resten av beloppet.

intemartin
Expert
Expert
Posts: 604
Joined: Thu 01 Jun, 2006 18:36

Re: ML begagnad

Postby intemartin » Tue 04 Mar, 2008 14:57

vänta nu du åkte dit gav dom pengar och fick ingen bil ??
nä bara skämtar antar att det var en större bilfirma.
Numera MB lös
Dodge Durango diesel 2007

MB ML270 CDI AUT Final Edition 2005 Såld
MB B200 CDI AUT(Chippad 165HK)) 2006 (såld)
MB E-200Kompresser T 2005 (såld)
MB E-200 Sedan 1994 (såld sen länge)
MB C-180 Sedan 1994 (såld sen länge)
MB E-300 coupe 1988 Brabus kjolar org. (såld sen länge)
och en himla många audi BMW och annat som jag inte räknar.

mercaintresserad
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 27 Feb, 2008 20:44

Re: ML begagnad

Postby mercaintresserad » Tue 04 Mar, 2008 15:10

intemartin wrote:vänta nu du åkte dit gav dom pengar och fick ingen bil ??
nä bara skämtar antar att det var en större bilfirma.


Ämne: ML begagnad




Jaså, nu är det någon som svarar! :P
Jag betalade inte alla pengar utan 15% i handpenning €URO 2.235.
Resten får de när jag hämtar bilen.

Boomer
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Tue 26 Dec, 2006 12:42

Re: ML begagnad

Postby Boomer » Sun 23 Mar, 2008 21:20

Går inte jämföra en Ml mot en Gw, de erfarenheter jag har så är GW en skogsmaskin som går at åka på väg med och en ML en landsväsgsmaskin som går att ta ut i skogen. då mina mil med bilen är 99% landsväg och resten sämre skogsvägar skulle mitt val hamnat på en ML, vilken vet jag inte riktigt men en 270cdi skulle hjärnan välja, hjärtat en ML55 :wink:

mercaintresserad
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 27 Feb, 2008 20:44

Re: ML begagnad

Postby mercaintresserad » Thu 27 Mar, 2008 09:14

När jag hämtade den i tisdags hade handlaren vaxat den och servat den fast jag inte bett om det. Alla papper var klara, det var bara att åka. Allt tog mindre än en halvtimma. Tyskar är fantastiskt seriösa.
Igår kom jag hem med bilen. Det var lite skakigt att köra hem på sommardäck, men det gick väl.

Jag är otroligt nöjd hittills. Det är en härlig Allroundbil. Den går bra på motorväg i 130, i stan och på landsväg :lol:

:| Boomer skriver att det är skogamaskin. JAg tror inte Bommer har kört en G-wagen någon gång, eller så är han avundsjuk :x

Bilen har i princip personbilskomfort och är lättmanövrerad med servostyrning och automalåda. Instrumenteringen och inredningen är nästan identisk med tidigare E-klasse. Stolarna är som personbil. Bra ljudisolering. :P

Boomer
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Tue 26 Dec, 2006 12:42

Re: ML begagnad

Postby Boomer » Sat 29 Mar, 2008 16:04

mercaintresserad wrote:När jag hämtade den i tisdags hade handlaren vaxat den och servat den fast jag inte bett om det. Alla papper var klara, det var bara att åka. Allt tog mindre än en halvtimma. Tyskar är fantastiskt seriösa.
Igår kom jag hem med bilen. Det var lite skakigt att köra hem på sommardäck, men det gick väl.

Jag är otroligt nöjd hittills. Det är en härlig Allroundbil. Den går bra på motorväg i 130, i stan och på landsväg :lol:

:| Boomer skriver att det är skogamaskin. JAg tror inte Bommer har kört en G-wagen någon gång, eller så är han avundsjuk :x

Bilen har i princip personbilskomfort och är lättmanövrerad med servostyrning och automalåda. Instrumenteringen och inredningen är nästan identisk med tidigare E-klasse. Stolarna är som personbil. Bra ljudisolering. :P

Bra att du är nöjd, lite avundsjuk är jag för det är en kul bil, hade en sån som *tjänstebil* i 2 år och den gjorde sig bättre i skogen än på landsväg, den är inte dålig men som landsväsgbil hade jag valt en ML :wink:

Mr. G
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 127
Joined: Sun 23 May, 2004 16:04
Location: Stockholm

Re: ML begagnad

Postby Mr. G » Tue 08 Apr, 2008 17:10

Grattis till din G-wagen

Jag har haft många G wagen och 2 st ML och det är 2 skilda världar på bilar, G wagen är alltid stabil och skrammelfri efter 20 - 30.000 mil, helt suveränt hopskruvad.

Bensinarna kan dra lite mer soppa men araberna ska ju leva dom åxå,

Grattis till ett bra val

MR G
450 SLC 1980 14000 mil,
560 SEC 1991 10.000 mil

Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil

mercaintresserad
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 27 Feb, 2008 20:44

Re: ML begagnad

Postby mercaintresserad » Sun 04 May, 2008 19:52

Mr. G wrote:Grattis till din G-wagen

Jag har haft många G wagen och 2 st ML och det är 2 skilda världar på bilar, G wagen är alltid stabil och skrammelfri efter 20 - 30.000 mil, helt suveränt hopskruvad.

Bensinarna kan dra lite mer soppa men araberna ska ju leva dom åxå,

Grattis till ett bra val

MR G



Hej

Nu har jag haft och kört bilen i två månader.

Jag är hittills mkt nöjd. Den går lika bra som en personbil, tycker jag. I alla fall under 130 km/h, fortare kör jag ändå aldrig. Den är tystare och långt ifrån lika smäckig som ML. Den drar 1,35 liter/mil med odubbade vinterdäck och en del kallstarter. Nu när jag kollade med sommardäcken drog den 1,2 liter/mil. Ganska hög förbrukning, men det är ju en rejäl bil.

En "halvjobbig" granne till mig har ML, tyvärr är vi båda med i samma vägförening så man måste hålla sig väl med honom. I alla fall så måste han alltid vara bäst på allt. Han har flitigt kritiserat min G-wagen och kallat den för godsägartraktor, 70-talsbil och en massa annat.....
När jag bad honom att rycka i kofångaren på hans bil och sedan på min bil och sedan några andra jämförelser var han tyst ett tag tills han kom på andra fördelar med sin ML. Som att toppfarten för ML är över h200 km/h och en massa annat oviktigt.
Han förnekar kategoriskt att han någonsin har haft några fel på sin bil. När jag kollade med verkstan som jag vet at han lämnar i sin bil på säger de till mig att "den där USA-skiten kräver en tjock plånbok eftersom den går sönder jämnt". Tydligen är de två sista årsmodellerna tillrättade och lite mindre dåliga.

Haha en sak till, hans ML drar "precis en liter per mil blandad körning". När jag kollade på internet i broschyren så skall den dra 1,3 liter/ mil blandad och 1,1 landsväg.

(ingen risk att han läser detta eftersom han ännu inte har internet, han är i övre 60-årsåldern).

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: ML begagnad

Postby Roger J » Tue 13 May, 2008 14:27

Att G-klassen är en kvalitetsbil är väl inget nytt därav nypriset :lol:
Bra att du är nöjd :wink:

mercadiggers
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Thu 09 Feb, 2006 19:16
Location: Gällivare
Contact:

Re: ML begagnad

Postby mercadiggers » Sat 21 Jun, 2008 17:35

Jag spinner vidare på den här tråden i.om att jag har börjat titta efter en ML årsm. 99-03
finns rätt många 320 till salu på blocket, men hur är dessa modeller?
ngt speciellt som kanske krånglat på dem? ngt spc. man ska kika extra på å passa sig för? bränsleförbrukning?
ja ös på me allt ni vet:)
finns ju även ett par 430 eller kanske t.om en ml 55 som ju är i rätt billiga pengar.
har inga som helst erfarenhetr av dem, har inte ens provkört eller åkt ngn.
Mercedes E 250 td-96

mercaintresserad
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 27 Feb, 2008 20:44

Re: ML begagnad

Postby mercaintresserad » Sat 21 Jun, 2008 19:54

mercadiggers wrote:Jag spinner vidare på den här tråden i.om att jag har börjat titta efter en ML årsm. 99-03
finns rätt många 320 till salu på blocket, men hur är dessa modeller?
ngt speciellt som kanske krånglat på dem? ngt spc. man ska kika extra på å passa sig för? bränsleförbrukning?
ja ös på me allt ni vet:)
finns ju även ett par 430 eller kanske t.om en ml 55 som ju är i rätt billiga pengar.
har inga som helst erfarenhetr av dem, har inte ens provkört eller åkt ngn.



Jag tror att ML är något för den som är riktigt händig själv. De krånglar en del vet jag och det kan bli väldigt dyra verkstadsnotor annars. 320-motorn är annars en väldigt bra motor, men resten av bilen...


Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests