Dieselvärmaren på sprintern startar ej, fel?

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
User avatar
tobbepp
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 136
Joined: Tue 22 Nov, 2005 09:57

Dieselvärmaren på sprintern startar ej, fel?

Postby tobbepp » Thu 17 Apr, 2008 19:39

Hej, har en sprinter -05:a, tyvärr så startar inte dieselvärmaren.

Displayen lyser och enheten är helt normal(fungerar), men den startar aldrig värmaren, varken något relä eller fläkt/surr hörs.
Har letat överallt, men kan inte lokalicera något relä eller säkring för värmaren, någon som vet vad det kan vara fel?

mvh tobbe

mercaintresserad
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 27 Feb, 2008 20:44

Re: Dieselvärmaren på sprintern startar ej, fel?

Postby mercaintresserad » Thu 08 May, 2008 11:21

tobbepp wrote:Hej, har en sprinter -05:a, tyvärr så startar inte dieselvärmaren.

Displayen lyser och enheten är helt normal(fungerar), men den startar aldrig värmaren, varken något relä eller fläkt/surr hörs.
Har letat överallt, men kan inte lokalicera något relä eller säkring för värmaren, någon som vet vad det kan vara fel?

mvh tobbe


Jag har haft olika dieselvärmare i 20 år och varit med om det mesta.

Om den är stendöd så beror det helt säkert på:
Slitet batteri - Värmaren starar inte vid för låg spänning, byt till nytt batteri, gärna med högre Ah. Vart annat år bör man byta batteri. BAtteriet slits fort när man kör med värmaren på morgonen.
eller
Låg bränslenivå - Värmaren startar inte om det är för lite i tanken

Andra vanliga felkällor:
Slitet glödstift - Det är slitagedetalj som måste bytas då och då
Ingensatt filter - Byt bränslefilter
Smuts i värmaren - Kräver noga rengörning

User avatar
Nonne
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 13 May, 2003 18:10
Location: Örnsköldsvik
Contact:

Re: Dieselvärmaren på sprintern startar ej, fel?

Postby Nonne » Fri 16 May, 2008 17:32

På viton jag har så bruka det åka in skit å slask i värmarens avgasrör då tar jag bara en hockeyklubba eller nått annat långt (sitter mitt under) och ger den en smäll så bruka den åka igång, så slåpå värmaren på panelen och ge på den en smäll så kanske den hoppar igång
Jag vet lite om mycket!

E220T cdi -12

Vito 119 cdi 4wd -15 /Taxi
Vito 120 cdi -08

Bilvårdsexperten Örnsköldsvik /bisyssla :)

terry lundell
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Fri 11 Aug, 2006 21:34

Re: Dieselvärmaren på sprintern startar ej, fel?

Postby terry lundell » Tue 06 Jan, 2009 13:19

Hadde tidigare en vito -05 med samma fel . åkte till mb.verksta lät dom kolla med datorn. den indikerade på fläkten i värmaren. jag köpte fläkthuset a 2000,- bytte det själv.sen funkade den helt ok.
tobbepp wrote:Hej, har en sprinter -05:a, tyvärr så startar inte dieselvärmaren.

Displayen lyser och enheten är helt normal(fungerar), men den startar aldrig värmaren, varken något relä eller fläkt/surr hörs.
Har letat överallt, men kan inte lokalicera något relä eller säkring för värmaren, någon som vet vad det kan vara fel?

mvh tobbe


Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests