V280 går ojämt och drar det dubbla!!

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
Tennstrale
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Wed 05 May, 2010 22:13

V280 går ojämt och drar det dubbla!!

Postby Tennstrale » Sat 08 May, 2010 19:08

Hej.

Jag kör en V280 2001. Är sjukt nöjd med bilen.
men för en månad sedan så började den gå ojämt ibland, och då endast på tomgång. kändes som om den bara gick på 5 burkar.
Jag kollade burkarna genom att dra ur tändkabeln en åt gången och det var inget fel på någon av dom. sen försvann det ryckiga. men för en vecka sedan så hostade det till och tappade nästan all kraft oavsett varvtal. den drar även 2,3-2,5 l / mil sedan dess.
Jag har dragit ur kontakten till LMM och då har den nästan dött för att sedan gå lika igen. Har även kollat tempgivaren som sitter på spjällhuset.
Har kollat samtliga vacum slangar och bytt dom. Vet inte vad det kan vara för fel! någon som kan hjälpa. det är en sån j#$%&a vänte tid på alla bilverkstäder i stockholm och så kostar det ju skjortan.

Med vänlig hälsning

Danne

Tennstrale
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Wed 05 May, 2010 22:13

Re: V280 går ojämt och drar det dubbla!!

Postby Tennstrale » Mon 10 May, 2010 18:34

Helt seriöst ingen som kan ha någon idé??
Finns det någon annan bil med samma motor?? v280 e ju inte den vanligaste bilen i det här landet.

nossrep
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Sat 20 Dec, 2008 19:30

Re: V280 går ojämt och drar det dubbla!!

Postby nossrep » Mon 10 May, 2010 19:52

Kan var överslag i tändspolen, ganska vanligt på denna motor. Fixas genom att torka den i ugnen och
sedan måla den med vanligt epoxilim. Har gjort så på min Vw och det håller ett par tusen mil(dax på min igen).
Ny kostar ca: 3500:-

Från Vw forum

12v VR6
-Issue
The issue with VR6 coil packs actually predates the issues with coil-on-plug systems as it started with the MKIII VR6s. The problem comes when the actually casing of the coil pack cracks. Whether from heat, vibration, or something else the cause is not really known, but they will crack. Coil packs generate high voltages, when the coil are exposed (by cracks in the casing), the spark can actually jump to either ground, or another plug wire. This causes engine misfires.

-Symptoms
As mentioned above engine misfires, a flashing check engine light, reduced power and bucking are all symptoms of a cracked pack. The behavior is usually exaggerated in wet or foggy conditions as the moisture in the air provides an easier path for the spark to jump.

-Diagnosis
An easy way to check if your coil is causing your check engine light is to fill a spray bottle with water, start your car somewhere dark (or at night), and spray water onto the coil pack (a black brick like object on the drivers side of the engine (the spark plug wires end on the pack)). If you see sparks, your pack is cracked.

Länk till bra fix.
http://chris.quietlife.net/passat/coilpack.html

Länk till annat på denna motor.
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... posting***



/Martin
VW Bora Variant V6 4-motion -01
Vw Touran GT TDI170 Dsg -11
Jeep Cherokee Limited -89

sälen
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Fri 01 Sep, 2006 08:33

Re: V280 går ojämt och drar det dubbla!!

Postby sälen » Wed 12 May, 2010 23:05

Ring mig efter helgen så kan jag koppla datan i din bil och se att givare,spolar,värden och så stämmer.jag finn i järfälla/spånga-stockholm.tel0737033780.mvh tomas

Tennstrale
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Wed 05 May, 2010 22:13

Re: V280 går ojämt och drar det dubbla!!

Postby Tennstrale » Wed 19 May, 2010 18:48

Hej. Såg svaret nu. går det bra att höra av sig under vecka 21?? bor nämligen i vällingby då så då kan jag dyka förbi när det passar dig.

Mvh
Danne

sälen wrote:Ring mig efter helgen så kan jag koppla datan i din bil och se att givare,spolar,värden och så stämmer.jag finn i järfälla/spånga-stockholm.tel0737033780.mvh tomas





MARTIN Stort tack för hjälpen.

sälen
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Fri 01 Sep, 2006 08:33

Re: V280 går ojämt och drar det dubbla!!

Postby sälen » Wed 19 May, 2010 20:54

absolut ring bara innan.mvh sälen


Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests