Hej!köpte mig en 2004:a 115 cdi.
nu första veckan så började problemen dyka upp...
hoppas nån kan ge lite tips.
-det luktar ganska mycket diesel om bilen,typ som oförbränd diesel.kan det vara spridarna?bilen har gått 21,000mil.
eller något annat.det ryker inte om bilen eller så,ingen motorlampa lyser,åch bilen går som den ska.
-ibland så hoppar ettans växel ur,inte ofta men har hänt ett par gånger??
-nån som vet nått ang diesel värmaren?får den inte att starta.fläkten går igång men själva värmaren går eller hörs ej?
tacksam för tips!!måste lösa problemen.
mvh sälen
Lite funderingar kring vito 639 diesel
Re: Lite funderingar kring vito 639 diesel
det läcker säkert diesel runt spridarna.
testa koppla bort strömmen till webaston så det blir en norsk reset
kan funka.
testa koppla bort strömmen till webaston så det blir en norsk reset
kan funka.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Lite funderingar kring vito 639 diesel
okej,vart säkringen sitter?
-
- Medlem
- Posts: 56
- Joined: Wed 29 Jul, 2009 17:57
- Location: Finspång
Re: Lite funderingar kring vito 639 diesel
Kan vara spridarna som läcker. Brukar varken ge felkod eller påverka motorgången nåt speciellt.
Lyft på motorkåpan och kolla, syns direkt om det är så.
Ang ettans växel så är det nog så att det har gjorts några oförsiktiga växlingar så hylsan som håller växeln i är sliten, dom kan vara ganska känsliga. Har vart med om en del Sprintshift lådor som har skickat ur ettan, men personligen ingen vito, men konstruktionen är nog ungefär densamma.
Testa som sagt att ta bort strömmen till värmaren, säkringen sitter fram i motorrummet, vet dock inte vilken av dom, kan stå i instruktionsboken med lite tur.
Annars skulle jag börja med att känna så att cirkulationspumpen går när värmaren är tillkopplad, sitter i motorrummet på förarsidan har jag för mig. Går den så kanske det kan vara läge att läsa av fekoderna på den för att se vad som kan fela.
Behöver du delar så har jag en del begagnat.
Lyft på motorkåpan och kolla, syns direkt om det är så.
Ang ettans växel så är det nog så att det har gjorts några oförsiktiga växlingar så hylsan som håller växeln i är sliten, dom kan vara ganska känsliga. Har vart med om en del Sprintshift lådor som har skickat ur ettan, men personligen ingen vito, men konstruktionen är nog ungefär densamma.
Testa som sagt att ta bort strömmen till värmaren, säkringen sitter fram i motorrummet, vet dock inte vilken av dom, kan stå i instruktionsboken med lite tur.
Annars skulle jag börja med att känna så att cirkulationspumpen går när värmaren är tillkopplad, sitter i motorrummet på förarsidan har jag för mig. Går den så kanske det kan vara läge att läsa av fekoderna på den för att se vad som kan fela.
Behöver du delar så har jag en del begagnat.
Bilar:
Mercedes E290tdt w210 -97
Tidigare M-B:
200TE w124 -1990
250D w124 -1990
316cdi w903 -2001
E320cdi w210 -2001
A170cdi w168 -1999
Allrecond i Finspång, Reparerar och polerar alla bilmärken, men helst Mercedes
Riktiga män luktar diesel!
Mercedes E290tdt w210 -97
Tidigare M-B:
200TE w124 -1990
250D w124 -1990
316cdi w903 -2001
E320cdi w210 -2001
A170cdi w168 -1999
Allrecond i Finspång, Reparerar och polerar alla bilmärken, men helst Mercedes
Riktiga män luktar diesel!
Re: Lite funderingar kring vito 639 diesel
Ok,tack för infon!
men ang spridarna,jag har kollat vid v-kåpan och det är snustorrt samt ren där.men det luktat inte i motorrummet utan om avgaserna.
luktar apa om dom.även fler som påpekar.kan det vara så att spridarna läcker i förbrännings rummet så det blir oförbränd diesel?
men ang spridarna,jag har kollat vid v-kåpan och det är snustorrt samt ren där.men det luktat inte i motorrummet utan om avgaserna.
luktar apa om dom.även fler som påpekar.kan det vara så att spridarna läcker i förbrännings rummet så det blir oförbränd diesel?
-
- Medlem
- Posts: 56
- Joined: Wed 29 Jul, 2009 17:57
- Location: Finspång
Re: Lite funderingar kring vito 639 diesel
Skulle ryka väldigt svart om det var så att du hade massa oförbränt.
Den drar inget vatten eller ojla?
Den drar inget vatten eller ojla?
Bilar:
Mercedes E290tdt w210 -97
Tidigare M-B:
200TE w124 -1990
250D w124 -1990
316cdi w903 -2001
E320cdi w210 -2001
A170cdi w168 -1999
Allrecond i Finspång, Reparerar och polerar alla bilmärken, men helst Mercedes
Riktiga män luktar diesel!
Mercedes E290tdt w210 -97
Tidigare M-B:
200TE w124 -1990
250D w124 -1990
316cdi w903 -2001
E320cdi w210 -2001
A170cdi w168 -1999
Allrecond i Finspång, Reparerar och polerar alla bilmärken, men helst Mercedes
Riktiga män luktar diesel!
Re: Lite funderingar kring vito 639 diesel
ok lastbilsmeken,nu ryker det svart....
vet du om det är samma spridare som till vito 638 112 cdi?
jag har en komplett motor från 1 sådan.
bara massa problem..
vet du om det är samma spridare som till vito 638 112 cdi?
jag har en komplett motor från 1 sådan.
bara massa problem..
Re: Lite funderingar kring vito 639 diesel
sälen wrote:ok lastbilsmeken,nu ryker det svart....
vet du om det är samma spridare som till vito 638 112 cdi?
jag har en komplett motor från 1 sådan.
bara massa problem..
Fick du någon ordning på Viton?
Är det spridarbyte som gäller?
Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests