Släpvagnsvikt 460-463

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
stepside
Expert
Expert
Posts: 767
Joined: Sat 29 Dec, 2007 01:22
Location: mora

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Postby stepside » Thu 03 Oct, 2013 19:26

med den inställningen kommer du bli mer än nöjd med gwagen 460. spiralfjädrar runt om,många tekniska lösningar likvärdigt w116/w123. är väl mest varvet och ljudvolymen som är mest påtagligt och det löser du ju galant med hörselkåporna. tegelstensformad tung bil med liten motor och för få växlar= inte optimal för landsväg/motorväg. w463 med turbokonverterad 603/606 osv är nog bra mycket mer trevlig på vägen och lika duglig bredvid vägen fast skatten är ju helt skandalös och kostar en slant i inköp.
w460 300gd lång -1981 vinterbilen!
w123 240td 603/5vxl-1979 till salu
w123 230 sedan -1978 till salu
w123 280e sedan -1977 till salu
dodge ram cummins 12v -1996 bruksbilen!

Kobelco
Expert
Expert
Posts: 763
Joined: Mon 09 Aug, 2004 14:56
Location: Skellefte
Contact:

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Postby Kobelco » Sun 19 Apr, 2015 23:23

Nu har det äntligen kommit en W 460 hem på gården sitter en Om617 i med stt-kit och fyrväxlad manuell. Efter praktiskt prov kan jag ju konstatera att det går bara fint att dra släpar som väger 8 ton också även där det lutar en del. Borde ju gå att få 3,5 t dragvikt då allt känns väldigt överdimensionerat för det. Och den är ju imponerande bra i terrängen för att vara en personbil men ändå inget vidare terrängfordon när man är van att köra terränggående maskiner. En kort provsväng i vad jag ser som lätt terräng resulterade i krokigt styrstag och trasig styrdämpare.

Motorn känns ju som väntat lite trött och antagligen rätt törstig med dom varvtal som blir efter vägen. Men tack vare den korta mellanaxeln till fördelningslådan bör det ju vara enkelt att byta låda och kanske motor till vad man vill. Jag har en om 606.962 med automatlåda som sitter i en skrot 210:a nu som jag funderar på stoppa i. Kan man få den genom besiktningen med det tror ni ? eller ska man bara byta till en femväxlad låda och en dieselmeken/mynäpump kanske
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Postby MB_Star » Tue 22 Mar, 2016 09:40

Jag har reggat min 300GD -83 (kort hjulbas) med 605 turbo från c-klass (150hk) lyckades även få 3000kg på draget.

men 150hk var nog smärtgränsen för bes gubben, frågade om det skulle gå att regga 606 turbo men då var det nej.

men nu går bilen fint! 6mm pumpen ger ca 200hk med standard turbon och säkert 350-400nm , dock ej bänkat men det är en enooorm skillnad mot innan!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"


Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests