Page 1 of 2

Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Sat 17 Aug, 2013 23:28
by Kobelco
Hur mycket får man dra med dom olika modellerna egentligen ? Jag har försökt kolla på transportstyrelsen lite men hittar inte så många regnr att kolla på. Där verkar dom ju ligga mellan 2000-3300kg nånstans.

Men om man kollar på: http://www.dragkroksbutiken.se/default. ... es=&subid=

Så står det 3500kg på alla G-klassar. Är det nåt annat som begränsar ? Eller får man dra 3,5 t med vilken G som helst om man monterar ett sånt drag och reggar in den med det ? Det borde ju bli en riktigt fin drag/firmabil i såna fall

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Sun 18 Aug, 2013 00:32
by Marie
Sen gäller det bara att ha en styrlapp som matchar det hela också...
:mrgreen:

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Sun 18 Aug, 2013 01:13
by Kobelco
Jo det är klart men så är det ju oavsett vad man har för dragbil . Ska man dra nåt som är värt att kallas släp så är det ju E-kort som gäller. I alla fall så länge man har tänkt få köra mer än 40 km/h

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Mon 19 Aug, 2013 16:29
by CE 36
Min G500 har tjänstevikt 2480 kg, får dra 3360 kg och lasta 570 kg (totalvikt 3050kg).

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Mon 19 Aug, 2013 17:04
by Hynboholm
Här är min 300GD.

Skattevikt, kg: 3050
Tjänstevikt, kg: 2490
Totalvikt, kg: 3050
Ursprunglig totaltvikt, kg: 3050
Max släpvagnsvikt, kg: 3000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1200
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5850
Max lastvikt, kg: 560

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Mon 19 Aug, 2013 20:14
by Kobelco
Vad är det för årsmodell på 300 Gdn ? Det verkar ju finnas en hel del olika bud i alla fall om det här. 3360 kg är väl ok men det skulle ju gärna få vara 3,5 t

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Fri 30 Aug, 2013 21:24
by MB_Star
ska gå att få 3,5t om man har ett drag som klarar det och har intyg på det vid regbes.
finns inget intyg vid regbes så kan det bli va f-n somhelst.

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Fri 30 Aug, 2013 22:34
by Chaabo
Min G350 TD -92 får dra 3500kg. Original va dragvikten 2960 eller nåt sånt, men det har kommit intyg i efterhand från Mercedes även på de äldre, så med rätt krok få de dra 3500kg. Detta gäller alla W463 med långt axelavstånd, dragvikten på de korta minns jag inte. Jag fick det intyget av en kille här på forumet, och har nog en kopia kvar om det blir aktuellt.

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Mon 09 Sep, 2013 23:20
by Kobelco
Ok låter ju bra om det är som chaboo och mbstar säger. Man kan väl utgå från att man får med nåt intyg med draget där det står vad det är godkänt för om man köper ett nytt alltså. Är det samma på 460 då eller måste det vara en 463 för att det ska gå ? Det är väl inte direkt stor skillnad i grundkonstruktionen i alla fall. Jag är mer sugen på en 460 så man slipper betala skatt på den så länge till.

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Mon 09 Sep, 2013 23:21
by Kobelco
Om det nu spelar någon roll så är det långa versionen som gäller för mig

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Tue 10 Sep, 2013 20:49
by MB_Star
Du bör nog fundera vad du vill ha ut av bilen innan du väljer mellan 460 och 463
460 är en traktor i komfortjämförelse. inte kul att åka längre sträckor med.

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Wed 11 Sep, 2013 20:13
by stepside
men det går helt klart,vissa g:s har ju har varit till afrika andra Albanien,jorden runt osv :-D men nån vidare komfort är det inte och farter över 80kmh är även kostsamt.

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Fri 20 Sep, 2013 05:31
by Kobelco
Vad är skillnaden i komfort då ? är det mest ljudnivån ni menar eller ? Kan säga att jag har oftast peltorkåporna på mig när jag kör oavsett ljudnivå (eftersom jag är i telefon för det mesta när jag kör) så antagligen skulle jag inte märka nån skillnad om det är bara det. Är det nån skillnad på fjädring, körställning eller övrigt ? Om den är som en traktor är nåt jag ser mer som positivt på en firmabil men jag vet ju inte riktigt vad du menar med det. Som en traktor då tänker jag knappar spakar och reglage placerade lite överallt, stor öppen golvyta med en fjädrad stol mitt på som går att ställa in lite hur som helst.

Hur är drivlinan uppbygd egentligen går det att byta växellåda hyfsat enkelt eller är den hopbyggd med fördelningslådan på nåt sätt ? är det någon mellanaxel där så är det väl inte så svårt att få till en vettig utväxling för högre marschfart

Nu blir det lite off-topic men jag förstår inte varför folk i allmänhet menar det som nåt negativt att det är som i en traktor komforten är ju normalt sett ganska lika eller hellre bättre i en traktor än en personbil. Visst jämför du en gammal Volvo med en ny Mercedes blir det ju så men jämför en ny Mercedes med en ny Fendt så lever det inte om nå mer där. Och i alla fall om man jämför med nåt annat märke än Mercedes så sitter man oftast bekvämare i en traktor då man vanligtvis kan ställa in både ratt och stol betydligt mer i en traktor. Den överlägset bekvämaste fjädringskomfort jag har provat i alla fall på dåliga vägar är i JCB fasttrac (alltså en traktor) S-klassen är då inte ens nära där. Det går ju iof långsammare då hastighetsgränserna ju är betydligt lägre 30, 40, 50, eller 80 beroende på vad det är för nåt.
Jag har själv kört rätt långa sträckor ibland 25 mil i sträck en gång det tog ju en stund men är det för bekvämligheten så nog f-n kör jag hellre traktor 25 mil än tex en Vw Caddy samma sträcka.

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Fri 20 Sep, 2013 13:47
by CE 36
Köp en Unimog då...

Re: Släpvagnsvikt 460-463

Posted: Fri 20 Sep, 2013 19:09
by Kobelco
Ja hade budgeten varit obegränsad hade jag absolut kunnat köra runt med en uppskrämd Unimog med urkopplad fartbegränsare. Bekvämt skulle det ju vara. Men nu är inte riktigt budgeten obegränsad.