Hur mycket får man dra med dom olika modellerna egentligen ? Jag har försökt kolla på transportstyrelsen lite men hittar inte så många regnr att kolla på. Där verkar dom ju ligga mellan 2000-3300kg nånstans.
Men om man kollar på: http://www.dragkroksbutiken.se/default. ... es=&subid=
Så står det 3500kg på alla G-klassar. Är det nåt annat som begränsar ? Eller får man dra 3,5 t med vilken G som helst om man monterar ett sånt drag och reggar in den med det ? Det borde ju bli en riktigt fin drag/firmabil i såna fall
Släpvagnsvikt 460-463
Släpvagnsvikt 460-463
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Sen gäller det bara att ha en styrlapp som matchar det hela också...
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Jo det är klart men så är det ju oavsett vad man har för dragbil . Ska man dra nåt som är värt att kallas släp så är det ju E-kort som gäller. I alla fall så länge man har tänkt få köra mer än 40 km/h
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Min G500 har tjänstevikt 2480 kg, får dra 3360 kg och lasta 570 kg (totalvikt 3050kg).
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Här är min 300GD.
Skattevikt, kg: 3050
Tjänstevikt, kg: 2490
Totalvikt, kg: 3050
Ursprunglig totaltvikt, kg: 3050
Max släpvagnsvikt, kg: 3000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1200
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5850
Max lastvikt, kg: 560
Skattevikt, kg: 3050
Tjänstevikt, kg: 2490
Totalvikt, kg: 3050
Ursprunglig totaltvikt, kg: 3050
Max släpvagnsvikt, kg: 3000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1200
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5850
Max lastvikt, kg: 560
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Vad är det för årsmodell på 300 Gdn ? Det verkar ju finnas en hel del olika bud i alla fall om det här. 3360 kg är väl ok men det skulle ju gärna få vara 3,5 t
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
Re: Släpvagnsvikt 460-463
ska gå att få 3,5t om man har ett drag som klarar det och har intyg på det vid regbes.
finns inget intyg vid regbes så kan det bli va f-n somhelst.
finns inget intyg vid regbes så kan det bli va f-n somhelst.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Min G350 TD -92 får dra 3500kg. Original va dragvikten 2960 eller nåt sånt, men det har kommit intyg i efterhand från Mercedes även på de äldre, så med rätt krok få de dra 3500kg. Detta gäller alla W463 med långt axelavstånd, dragvikten på de korta minns jag inte. Jag fick det intyget av en kille här på forumet, och har nog en kopia kvar om det blir aktuellt.
BMW- By Mercedes Wegwerfen
Åker: G350 Turbodiesel -92
In memory:
Audi A6 3.0 TDI quattro -05
ML400 CDI -02
SAAB 9-3 SC Vector 1.9TiD -06
300 CE -91
C250TDT -97
BMW 540iA -96
C220T CDI-00
Chevrolet S10 4WD 4.3L V6 -95
Honda CB 600 Hornet -07
SLK 230K -98
Opel Monterey 3.1 TDi
Opel Frontera 2.3 TDi
SAAB 90 -85
Honda VF 1000R -84
Honda XR500R -82
Åker: G350 Turbodiesel -92
In memory:
Audi A6 3.0 TDI quattro -05
ML400 CDI -02
SAAB 9-3 SC Vector 1.9TiD -06
300 CE -91
C250TDT -97
BMW 540iA -96
C220T CDI-00
Chevrolet S10 4WD 4.3L V6 -95
Honda CB 600 Hornet -07
SLK 230K -98
Opel Monterey 3.1 TDi
Opel Frontera 2.3 TDi
SAAB 90 -85
Honda VF 1000R -84
Honda XR500R -82
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Ok låter ju bra om det är som chaboo och mbstar säger. Man kan väl utgå från att man får med nåt intyg med draget där det står vad det är godkänt för om man köper ett nytt alltså. Är det samma på 460 då eller måste det vara en 463 för att det ska gå ? Det är väl inte direkt stor skillnad i grundkonstruktionen i alla fall. Jag är mer sugen på en 460 så man slipper betala skatt på den så länge till.
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Om det nu spelar någon roll så är det långa versionen som gäller för mig
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Du bör nog fundera vad du vill ha ut av bilen innan du väljer mellan 460 och 463
460 är en traktor i komfortjämförelse. inte kul att åka längre sträckor med.
460 är en traktor i komfortjämförelse. inte kul att åka längre sträckor med.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Släpvagnsvikt 460-463
men det går helt klart,vissa g:s har ju har varit till afrika andra Albanien,jorden runt osv men nån vidare komfort är det inte och farter över 80kmh är även kostsamt.
w460 300gd lång -1981 vinterbilen!
w123 240td 603/5vxl-1979 till salu
w123 230 sedan -1978 till salu
w123 280e sedan -1977 till salu
dodge ram cummins 12v -1996 bruksbilen!
w123 240td 603/5vxl-1979 till salu
w123 230 sedan -1978 till salu
w123 280e sedan -1977 till salu
dodge ram cummins 12v -1996 bruksbilen!
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Vad är skillnaden i komfort då ? är det mest ljudnivån ni menar eller ? Kan säga att jag har oftast peltorkåporna på mig när jag kör oavsett ljudnivå (eftersom jag är i telefon för det mesta när jag kör) så antagligen skulle jag inte märka nån skillnad om det är bara det. Är det nån skillnad på fjädring, körställning eller övrigt ? Om den är som en traktor är nåt jag ser mer som positivt på en firmabil men jag vet ju inte riktigt vad du menar med det. Som en traktor då tänker jag knappar spakar och reglage placerade lite överallt, stor öppen golvyta med en fjädrad stol mitt på som går att ställa in lite hur som helst.
Hur är drivlinan uppbygd egentligen går det att byta växellåda hyfsat enkelt eller är den hopbyggd med fördelningslådan på nåt sätt ? är det någon mellanaxel där så är det väl inte så svårt att få till en vettig utväxling för högre marschfart
Nu blir det lite off-topic men jag förstår inte varför folk i allmänhet menar det som nåt negativt att det är som i en traktor komforten är ju normalt sett ganska lika eller hellre bättre i en traktor än en personbil. Visst jämför du en gammal Volvo med en ny Mercedes blir det ju så men jämför en ny Mercedes med en ny Fendt så lever det inte om nå mer där. Och i alla fall om man jämför med nåt annat märke än Mercedes så sitter man oftast bekvämare i en traktor då man vanligtvis kan ställa in både ratt och stol betydligt mer i en traktor. Den överlägset bekvämaste fjädringskomfort jag har provat i alla fall på dåliga vägar är i JCB fasttrac (alltså en traktor) S-klassen är då inte ens nära där. Det går ju iof långsammare då hastighetsgränserna ju är betydligt lägre 30, 40, 50, eller 80 beroende på vad det är för nåt.
Jag har själv kört rätt långa sträckor ibland 25 mil i sträck en gång det tog ju en stund men är det för bekvämligheten så nog f-n kör jag hellre traktor 25 mil än tex en Vw Caddy samma sträcka.
Hur är drivlinan uppbygd egentligen går det att byta växellåda hyfsat enkelt eller är den hopbyggd med fördelningslådan på nåt sätt ? är det någon mellanaxel där så är det väl inte så svårt att få till en vettig utväxling för högre marschfart
Nu blir det lite off-topic men jag förstår inte varför folk i allmänhet menar det som nåt negativt att det är som i en traktor komforten är ju normalt sett ganska lika eller hellre bättre i en traktor än en personbil. Visst jämför du en gammal Volvo med en ny Mercedes blir det ju så men jämför en ny Mercedes med en ny Fendt så lever det inte om nå mer där. Och i alla fall om man jämför med nåt annat märke än Mercedes så sitter man oftast bekvämare i en traktor då man vanligtvis kan ställa in både ratt och stol betydligt mer i en traktor. Den överlägset bekvämaste fjädringskomfort jag har provat i alla fall på dåliga vägar är i JCB fasttrac (alltså en traktor) S-klassen är då inte ens nära där. Det går ju iof långsammare då hastighetsgränserna ju är betydligt lägre 30, 40, 50, eller 80 beroende på vad det är för nåt.
Jag har själv kört rätt långa sträckor ibland 25 mil i sträck en gång det tog ju en stund men är det för bekvämligheten så nog f-n kör jag hellre traktor 25 mil än tex en Vw Caddy samma sträcka.
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Köp en Unimog då...
Re: Släpvagnsvikt 460-463
Ja hade budgeten varit obegränsad hade jag absolut kunnat köra runt med en uppskrämd Unimog med urkopplad fartbegränsare. Bekvämt skulle det ju vara. Men nu är inte riktigt budgeten obegränsad.
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk
Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests