Page 1 of 1

Vito 108cdi 638 startar inte efter dieselfilterbyte

Posted: Mon 03 Feb, 2014 22:35
by rikard
Hej har en 2003 vito 108cdi som bara vägrar starta efter jag bytte dieselfilter jag har gnuggat å gnuggat med startmotorn men den verkar inte få fram diesel då den startar på startgas men sedan dör den bara?någon som har ide på vad de kan vara för fel?

Re: Vito 108cdi 638 startar inte efter dieselfilterbyte

Posted: Tue 04 Feb, 2014 10:46
by FMG
Skulle tippa på luft i systemet....
Min Mitsubishi L200:a var väldigt kinkig när jag byte bränslefilter på den. Fick ställa min far vid tanklocket med tryckluftspistolen och en trasa för att hålla tätt... Sen var det bara att köra på med lite lagom tryckluft och köra på starten. Funkade alldeles utmärkt.

Re: Vito 108cdi 638 startar inte efter dieselfilterbyte

Posted: Tue 04 Feb, 2014 18:51
by Nisse O
rikard wrote:Hej har en 2003 vito 108cdi som bara vägrar starta efter jag bytte dieselfilter jag har gnuggat å gnuggat med startmotorn men den verkar inte få fram diesel då den startar på startgas men sedan dör den bara?någon som har ide på vad de kan vara för fel?


Fyllde du filtret med diesel? Det gjorde alltid jag när jag bytte filter på mina 220cdi bilar. Inga startproblem då.

Re: Vito 108cdi 638 startar inte efter dieselfilterbyte

Posted: Tue 04 Feb, 2014 21:09
by rikard
jo fyllde upp det med ny diesel men nu har jag fått igång den jag lossade spridarrören och fick starta den med startgas så den fick gå tills det kom diesel från rören sedan startade den men den är fortfarande svårstartad och nu lyser en lampa EDC så den varvar bara 3000rpm vad kan vara fel på det?

Re: Vito 108cdi 638 startar inte efter dieselfilterbyte

Posted: Wed 05 Feb, 2014 00:44
by Nisse O
rikard wrote:jo fyllde upp det med ny diesel men nu har jag fått igång den jag lossade spridarrören och fick starta den med startgas så den fick gå tills det kom diesel från rören sedan startade den men den är fortfarande svårstartad och nu lyser en lampa EDC så den varvar bara 3000rpm vad kan vara fel på det?


Motorstyrningen har gått i "nöddrift läge" när den bara varvar 3000. Kan vara mängder av olika orsaker.
Vanligast någon form av givare, men det brukar vara bäst och billigast att kolla vad det finns för felkod.