Page 1 of 1

GL 420 cdi någonting att ha?

Posted: Fri 07 Feb, 2014 22:27
by olavi
Hej alla proffs!
Jag är lite sugen på att skaffa en GL 420 diesel som nästa bil, är det någon här på forumet som vet om det finns några "vanliga" fel
på denna modell? jag fundrar på årsmodeller mellan 2008-2010 eftersom dom ligger i rätt pris för min del.
Tar tacksamt emot alla erfarenheter…..

//Janne

Re: GL 420 cdi någonting att ha?

Posted: Tue 11 Feb, 2014 15:04
by olavi
låter kanske lite fel när man ställer frågan om den är nått att ha…..jag menar egentligen om man jämför GL med ex Audi q7….någon med erfarenheter?

Re: GL 420 cdi någonting att ha?

Posted: Wed 19 Feb, 2014 20:21
by olavi
dålig fart här inne…ingen med någon som helst erfarenhet av GL 420 cdi? Provkörde själv en 350 cdi från -10 och blev nog en aning besviken…kändes mer bullrig på något sätt jämfört med min gamla Q7:a….kanske den större motorn i 420 kan göra den lite mer "bil"…just nu 1-0 till Q7.

//Janne

Re: GL 420 cdi någonting att ha?

Posted: Thu 20 Feb, 2014 06:33
by svnartis
Tror att många här inte tycker att GL och ML är riktiga Mercedes. De tillverkas, såvitt jag vet, i Alabama USA. När den första generationen M-klass introducerades sade Mercedestalesmannen själv att lägre kvalitet än så här kommer aldrig en Mercedes att ha. Lite speciellt... :shock: GL bygger på ML, vad jag vet.
Nu vet jag inte om den är sämre i det avseendet än en Q7 (alltså kvaliteten), men utrymmena i GL är ju magnifika pga. av den lite fyrkantiga karossen. Frågar du mig tycker jag Q7:an är snyggare exteriört. Jag har aldrig kört vare sig GL eller Q7 och tilltalas inte riktigt av biltypen. Lycka till.

Re: GL 420 cdi någonting att ha?

Posted: Sat 22 Feb, 2014 14:30
by Feliks
Lär bli svårt att få någon vettig respons då antalet GL 420CDI (gäller GL-modellen öht..) i Sverige lär vara väldigt få, väg sedan in antalet av dessa som surfar runt på forum: typ obefintligt...
Men jag har i alla fall erfarenhet av motorn då jag haft en E 420 CDI, och jag kan säga så mycket som att det nog lär bli stora problem att hitta en finare dieselmotor :-D
314hk/730nm säger väl allt, var helt underbart med kraft precis överallt i registret!

Men kan samtidigt lägga till att jag själv föredrar karaktären i en bensin v8a betydligt mer, går betydligt mjukare och känns "skönare" på det stora hela.
Vet inte om det var till någon vidare hjälp, mitt tips är att surfa in på något Amerikanskt MB-forum och fråga/söka där, alt Tyskt om du kan språket :wink: