Hej, har nyss skaffat mig en GLK 320 CDI 2009 14k mil. När jag startar den på morgonen så blir det 4/5 gånger så att den tuggar ovanligt många gånger på startmotorn innan den startar. Sen när den väl har startat så kan det hända att den går ner på väldigt låg tomgång i några sekunder så att det nästan låter som att den får kämpa för att hålla sig igång. Men som sagt bara 2-3 sekunder. Efter detta så går den bra. Ska försöka få detta på film så blir det lättare att bilda sig en uppfattning. Detta bli bara när den stått en längre tid 10-15 timmar. Någon som erfarat detta ? obs, den står i varm garage och inte ute i kylan.
Sedan upplever jag att den har ganska stark motor broms när man släpper gasen. Någon som har glk och kan säga omd det ska vara så ?
Sen en sista fråga, när man bromsar in och är snabb på gas igen så är det som att den rycker iväg, typ ligger på för låg växel.
Mycket tacksam för svar ! God Jul
GLK STARTAR KONSTIGT
Re: GLK STARTAR KONSTIGT
Dålig på att tända och sen risig tomgång en liten stund låter som kassa glödstift.
Kan också vara tjyvluft i dieselkretsen.
Kan också vara tjyvluft i dieselkretsen.
-
- Proffs
- Posts: 285
- Joined: Wed 02 Jul, 2003 16:59
- Location: Lund
Re: GLK STARTAR KONSTIGT
......min tuggar också en bra stund innan den tänder.....annars känner jag ej igen dina problem med tomgången.
just nu: SL500 & GLK320 CDI
Tidigare MB:
E55 AMG (S211)
E320T CDI (211)
C32T (203)
CL600 (215)
C43T (202)
C36 (202)
Tidigare MB:
E55 AMG (S211)
E320T CDI (211)
C32T (203)
CL600 (215)
C43T (202)
C36 (202)
Re: GLK STARTAR KONSTIGT
Kanske har något med den nya "gröna" dieseln att göra? Verkar drabba OKQ8-kunder i första hand...
Re: GLK STARTAR KONSTIGT
Låter intressant. Tankade nämligen på okq8 när jag hämta den och sedan dess har jag inte tankat.
CE 36 wrote:Kanske har något med den nya "gröna" dieseln att göra? Verkar drabba OKQ8-kunder i första hand...
Re: GLK STARTAR KONSTIGT
lovenvik wrote:Låter intressant. Tankade nämligen på okq8 när jag hämta den och sedan dess har jag inte tankat.CE 36 wrote:Kanske har något med den nya "gröna" dieseln att göra? Verkar drabba OKQ8-kunder i första hand...
Har kontaterat att miljödieseln inte har någon påvärkan på detta problem.
En skum sak är att den kan starta lätt. Sen stänger jag av den och startar igen, då tuggar den igen.
Idag tugga den säkert 3-4 sekunder vid ett tillfälle. Är nästan som att dieseln runnit iväg och det tar tid att pumpa upp den ?
Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests