Utlöst nackstöd - påkörd bakifrån

Här diskuterar vi modellerna W460/461/463, W163, W164, X164, X204 samt V638, V638/II, V639, W251.
User avatar
Mr Bear
Medlem
Medlem
Posts: 65
Joined: Sun 14 Jan, 2007 17:10
Location: Stockholm

Utlöst nackstöd - påkörd bakifrån

Postby Mr Bear » Sat 04 Dec, 2021 21:38

Blev påkörd bakifrån i låg hastighet idag :-(
Ingen direkt skada på bilen (Glk-09), men båda nackstöden fram aktiverades.
De verkar vara av nån sort passiv typ - inga ledningar ner i ryggstödet.
Så nu sticker de fram en knapp dm, och man ser diverse plast-mekanik inuti.

Kan dessa nackstöd återställas - typ spännas ihop igen?
Och är de isf redo för nästa smäll?
Eller ersättas helt?
/ Mr Bear
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Utlöst nackstöd - påkörd bakifrån

Postby Cpt Tuttle » Sun 05 Dec, 2021 19:17

https://youtu.be/GAiUQ3eCGBo
Kan detta vara till hjälp?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Utlöst nackstöd - påkörd bakifrån

Postby Mimmi » Wed 08 Dec, 2021 18:10

Hej!

Som före detta kundmottagere/servicerådgivare på en bilfirma är mitt råd att Du skall uppsöka en kunnig märkesverkstad för bedömning av bilen. Det var inte ovanligt att en kund kom in och sade att de "krockat lite grann" och ville ha ett blinkersglas eller lite bättringsfärg, "det blev bara en liten repa". Vid närmre kontroll visade det sig ofta att det hade blivit skador som en lekman inte ser.
Exempelvis kan stötfångarinfästningar och annat deformeras, och ofta måste man veta hur det skall se ut för att se en eventuell skada.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Utlöst nackstöd - påkörd bakifrån

Postby V70tdi » Wed 08 Dec, 2021 18:55

Håller helt med Mimmi
Det känns ju inte som en lätt bump när någon av krocksäkerhetsdetaljerna aktiverats så lämna in bilen hos auktoriserad skadeverkstad för skadebesiktning. Dom vet precis var dom ska titta på varje bilmodell och vart deformationszoner mm finns på dom.
Lätt att missa som lekman och surt om du hittar något efteråt då det säkert blir mycket svårt att få ut någon reparation i efterskott.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD


Return to “G-Klass, M-Klass, GL-Klass, GLK, R-Klass samt V-Klass, Vito, Viano”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests