värme problem

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
Danielwood
Proffs
Proffs
Posts: 241
Joined: Sat 08 Oct, 2005 10:01
Location: Strömsund

värme problem

Postby Danielwood » Sun 08 Jun, 2008 22:20

Hej

någon som vet vad det kan vara för fel på min E320 96 då de inte spelar nån roll hur jag justerar värmen på reglasen
så kommer de samma temp på luften hela tiden? har haft upp duoventilerna och rengjort dom och satte tillbaka dom och då kunde ja ändra så ja fick värme eller kallare, men de funka bara ett tag och nu är de lika dant igen som de va innan ja rengjorde duoventilerna.
nån som har nån ide om va de kan va för fel? kan den där temp givaren som sitter uppe vid knappen till takluckan ha nått med de hela att göra??

// Daniel

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: värme problem

Postby mbhuset » Mon 09 Jun, 2008 08:38

Skulle tro att packningarna inne i duoventilen gett upp. Då kommer ingen värme. Spelar då heller ingen roll om du gör ventilen spänningslös. Vattnet kommer helt enkelt inte förbi.

Normalt om du drar bort kontaktdonet (eller tar bort säkringen) till ventilen skall det bli full värme.

MB-HUSET

Danielwood
Proffs
Proffs
Posts: 241
Joined: Sat 08 Oct, 2005 10:01
Location: Strömsund

Re: värme problem

Postby Danielwood » Mon 09 Jun, 2008 17:10

ok, men går det att byta dom där packningarna i duoventilerna eller måste man köpa nya? och isf va kostar nya ?

MVH Daniel

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: värme problem

Postby mbhuset » Mon 09 Jun, 2008 22:55

Det går inte att byta packningarna, ny eller begagnad duoventil som gäller. Inte billigt, ca 4 500--6 000 kr enbart för ventilen.

MB-HUSET

Danielwood
Proffs
Proffs
Posts: 241
Joined: Sat 08 Oct, 2005 10:01
Location: Strömsund

Re: värme problem

Postby Danielwood » Tue 10 Jun, 2008 19:55

ok ok de var ju ganska dyrt med andra ord. men finns de nått sett man göra/kolla att de är duoventilerna som är felet säkert
så man inte köper nya och så är de inte dom, eller är de en chansning man får göra ????

om de nu är duoventilerna som är slut kan de då bidra till att inte ac fungerar? för när ja sätter temp på lägsta i bilen så kommer de ingen kall luft, eller har duoventilerna inget med ac:n att göra??


MVH Daniel

spit64
Proffs
Proffs
Posts: 259
Joined: Fri 27 Jun, 2003 14:43
Contact:

Re: värme problem

Postby spit64 » Mon 16 Jun, 2008 22:20

Du kan börja med att känna om slangarna är varma på båda sidorna om ventilerna och kolla om ventilerna pulserar det ska dom göra med fingret på ventilen eller så hör du dom klicka.

Sedan kan du ta bort kontakten på dou ventilen och efter det sätter du på tändningen.
Nästa steg är att trycka på off knappen på ac,

Mät sedan med voltmetern det ska vara minst 11 volt på kontakten till duoventilen, alltså den du kopplade lös. Om det är mindre än 11V börja med att kolla säkringen och jorden och även pluskabeln. Du kan även ohm mäta ventilerna det ska ligga mellan 11-19ohm.

olavi
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 145
Joined: Sat 20 Jan, 2007 17:04

Re: värme problem

Postby olavi » Wed 06 Aug, 2008 14:50

Vilken säkring är det till duoventilerna, i morse så började min blåsa enbart kallt brrrrrr.....bilen är en 320 cdi -00
Isso
MB C200 cdi (fruns)
Audi Q7 4.2 TDI -08
Atlas 1404 -95 (hobbygrävmaskin)
Audi Q7 3.0 TDI -08 (krockad)
Vw Touareg v10 TDI -04 såld
E320 Cdi -00 såld
Audi A2 1,4-01 såld
A4 1,8 TQ -97 såld
A6 2,0 A6 Avant -96 såld
Volvo BM 430 -73
Volvo 245 (skrotad)


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests