Hei alle.
Jeg har et megaproblem med min 1997 W210 E220D. I går kveld hørte jeg to knekk fra det jeg trodde var motorrommet. Jeg gikk ut av bilen og der ser ved siden av hjulet, ned på bakken, fjæra sprette hel ut - ikke knekt! Ved nærmere inspeksjon ser jeg at det feste som holder fjæra på plass, er trykt brutalt inn. Rust er åpenbart forklaringen her.
Dette skjedde bare plutselig - bilen har ikke vært grisekjørt overhodet (km standen er forresten 228000)! Så nå hviler hele venstresida foran, bare på støtdemperen. Jeg fikk kjørt hjem, ca en mil. Men jøss for en hendelse! Ganske utrolig.
Jeg har googlet problemet og en jeg har fått opp en del treff på det fra Statene (124/210). EDIT: Fant denne tråden, det er minst en herfra som har opplevd dette: viewtopic.php?f=5&t=37864&hilit=+fj%C3%A4der
Det er et problem, som ikke er ukjent, men det helt tydelig at MB har bedrevet brannslukking i stor stil her. Googlingen min vedr dette problemet har vært temmelig begredelig lesning dessverre. I USA overlot MB problemet til forhandlerne mens i Canada foretok de en fullstendig tilbakekalling av alle 210type biler.
Spørsmålet mitt, det blir da: Hvor mye koster delene til dette? Jeg går ut i fra at jeg kan bruke fjæra og demperen da de delene er intakt. Men hva med festet? Og den sveisejobben er vel noe komplisert??? Det er jo greit nok at dette er en jobb jeg kan få gjort svart, men likevel; det hadde vært fint å få høre hva MB sier om dette. Jeg synes nesten at de kunne dekket halve reparasjonen. Men det kan jeg vel se langt, langt etter...
Krise! Venstre fjæringsfeste foran har knekt rett av!
Re: Krise! Venstre fjæringsfeste foran har knekt rett av!
Ok, har snakket med importøren i dag og det viser seg at bilen er 11mnd over garantitiden. Dvs de dekker de nada. Men de kunne gi meg en god pris på reparasjonen, ca 9000kr. Hehe, genial måte å tjene penger på. 9000kr for noe som så absolutt ikke skulle kunne hende.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Krise! Venstre fjæringsfeste foran har knekt rett av!
Har hört talas om detta innan, på just W210.
Och lösningen skrämde mig ännu mer, tydligen monterar man nya "fjäderkoppar" (de övre) med lim och popnit modell större (huckar)
Låter oseriöst, men visst, det kanske håller....
Och lösningen skrämde mig ännu mer, tydligen monterar man nya "fjäderkoppar" (de övre) med lim och popnit modell större (huckar)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Låter oseriöst, men visst, det kanske håller....
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi![Image](http://images.spritmonitor.de/1110116.png)
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
![Image](http://images.spritmonitor.de/1110116.png)
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Re: Krise! Venstre fjæringsfeste foran har knekt rett av!
Nu är det ju inte "vanlig" popnit som används.
Detta nitförband blir starkare än om man svetsar,
samt att man kan rostskydda ordentligt o inte bränna bort rostskyddet som vid svetsning.
Detta nitförband blir starkare än om man svetsar,
samt att man kan rostskydda ordentligt o inte bränna bort rostskyddet som vid svetsning.
/////AMG -77
2005 - C55 /////AMG S203 SÅLD
2001 - E55T 4-Matic /////AMG S210
2000 - C43- 5,4L /////AMG S202
1995 - C36 /////AMG W202 - SÅLD
-Skrotad
-Står på Museum i Kramfors ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2005 - Aeon Cobra 220 - fyrhjuling.
2005 - C55 /////AMG S203 SÅLD
2001 - E55T 4-Matic /////AMG S210
2000 - C43- 5,4L /////AMG S202
1995 - C36 /////AMG W202 - SÅLD
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2005 - Aeon Cobra 220 - fyrhjuling.
Re: Krise! Venstre fjæringsfeste foran har knekt rett av!
Det er egentlig korrekt det dere begge sier. Iflg en verkstedpartner av importøren her i Norge (Østfold) som gjør denne typen jobber, så sier dem at de både "popper" og sveiser dem.
Jeg fant denne tråden fra mercedesshop.com. Der kan man lese alt om dette problemet: http://mercedesshop.com/shopforum/showt ... hp?t=95228
"There are several law firms watching the failure situation on the spring perchs waiting until a death, then they will file their class action suit."
-Jeg tror nok dette hadde vært en reell trussel ovenfor MB konsernet hadde det skjedd på flere, yngre biler - i tilfeller hvor eieren/passasjerer hadde blitt alvorlig skadd el. drept. Men i og med at det skjer nesten bare med eldre biler, tviler jeg på at saksøkeren har en vinnende sak her. Uten at jeg er noen jurist, vel og merke.
"We have fixed a ton of these on both W124 and W210 in our collision center. The factory caulk holds moisture which causes corrosion between the frame rail and spring perch metal. The metal separates and the tension of the spring causes it to bend upwards. Very dangerous! Anyone who states that this couldn't cause a hazardous traffic condition is nuts!"
-Dette snakker for seg selv!
"...It's about a 2-3 day turnaround and costs typically around $300-$400 with parts, labor, materials."
-Dette bør derfor ikke koste mye mer enn 5000NOK og betraktlig mindre i Sverige... Verkstedpartneren i Østfold ga meg en spesifisert pris på 3300kr. Men å bruke kranbil helt ned dit hadde blitt svært dyrt. Romerike skulle ha 9000kr og et annet uautorisert verksted (som jeg har valgt) i Oslo ga meg en pris på 4500kr.
Verkstedet mitt sjekker selvfølgelig høyre siden også. Da jeg spurte de om de hadde opplevd flere slike tilfeller, kunne han meddele at de hadde hatt totalt 6 forskjellige 210'ere inne til rep av fjærfeste. Spredt utover en ukjent tidsperiode.
Jeg fant denne tråden fra mercedesshop.com. Der kan man lese alt om dette problemet: http://mercedesshop.com/shopforum/showt ... hp?t=95228
"There are several law firms watching the failure situation on the spring perchs waiting until a death, then they will file their class action suit."
-Jeg tror nok dette hadde vært en reell trussel ovenfor MB konsernet hadde det skjedd på flere, yngre biler - i tilfeller hvor eieren/passasjerer hadde blitt alvorlig skadd el. drept. Men i og med at det skjer nesten bare med eldre biler, tviler jeg på at saksøkeren har en vinnende sak her. Uten at jeg er noen jurist, vel og merke.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
"We have fixed a ton of these on both W124 and W210 in our collision center. The factory caulk holds moisture which causes corrosion between the frame rail and spring perch metal. The metal separates and the tension of the spring causes it to bend upwards. Very dangerous! Anyone who states that this couldn't cause a hazardous traffic condition is nuts!"
-Dette snakker for seg selv!
"...It's about a 2-3 day turnaround and costs typically around $300-$400 with parts, labor, materials."
-Dette bør derfor ikke koste mye mer enn 5000NOK og betraktlig mindre i Sverige... Verkstedpartneren i Østfold ga meg en spesifisert pris på 3300kr. Men å bruke kranbil helt ned dit hadde blitt svært dyrt. Romerike skulle ha 9000kr og et annet uautorisert verksted (som jeg har valgt) i Oslo ga meg en pris på 4500kr.
Verkstedet mitt sjekker selvfølgelig høyre siden også. Da jeg spurte de om de hadde opplevd flere slike tilfeller, kunne han meddele at de hadde hatt totalt 6 forskjellige 210'ere inne til rep av fjærfeste. Spredt utover en ukjent tidsperiode.
Last edited by celsior on Thu 14 Aug, 2008 13:48, edited 1 time in total.
Re: Krise! Venstre fjæringsfeste foran har knekt rett av!
Snakket med verkstedet nå i ettermiddag. De nekter å slippe ut bilen igjen pga at andre sida er sterkt angrepet. Begge sidene må fikses. Prisen for hele morroa er nå på 6000kr.
Great!
Great!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests