Inte lika nöjd längre
Inte lika nöjd längre
I morse när jag åker hemmifrån så blir det ett djävulskt liv från baken på bilen. Låter som att stötfångaren håller på att fladdra iväg Stannar och tittar efter men det ser ok ut. Nu när jag kommit hem hinner jag lägga mig ner för att titta efter vad det är som fladdrar och lever om. Tro på f-n avgas systemet är redan ruttet på bilen slutburken sönder rostad så fästet gått av Vad är det för kvalitetsvagnar Mercedes gör Våran Volvo -98 har fortfarande originalsystemet likaså Chevroleten från -96 men på en MB -02 uttagen sept -03 så är det totolt slut nä går och tar en för att dämpa ilskan.
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: Inte lika nöjd längre
ja men vafan är det inte i rostfritt så vad tror du händer när man får salt på de.
Re: Inte lika nöjd längre
Mr-sportline wrote:ja men vafan är det inte i rostfritt så vad tror du händer när man får salt på de.
Det är ju just det som är så förbannat uruselt på en dyr bil. Materialval från 70 talet. Hade det varit en KIA eller liknande lågprisvagn så ok men inte på en dyr bil som lever på sin gamla kvalitets stämpel. På 70-80 talet tillhörde ju avgas system byten vardagen men i modern tid? Till och med en sketen jänkare har rostfritt original.
Re: Inte lika nöjd längre
Egentligen spelar varken märke på bil eller miltalen nån större roll när avgassystem rostar. Det är snarare antal kallstarter, korta körsträckor och kondensen inuti systemet som avgör livslängden på ditt avgassystem.
Det enda som hjälper är långa körsträckor efter kallstart och rostfritt system. Dock försvinner ljuddämparfyllningen efter ett tag på dessa åxå, så några livslånga kompisar är dessa inte heller.
Det enda som hjälper är långa körsträckor efter kallstart och rostfritt system. Dock försvinner ljuddämparfyllningen efter ett tag på dessa åxå, så några livslånga kompisar är dessa inte heller.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: Inte lika nöjd längre
M116 wrote:Egentligen spelar varken märke på bil eller miltalen nån större roll när avgassystem rostar. Det är snarare antal kallstarter, korta körsträckor och kondensen inuti systemet som avgör livslängden på ditt avgassystem.
Det enda som hjälper är långa körsträckor efter kallstart och rostfritt system. Dock försvinner ljuddämparfyllningen efter ett tag på dessa åxå, så några livslånga kompisar är dessa inte heller.
helt sant det första m116.
men ett rostfritt håller ju bra många fler år än ett vanligt, men att nått förutom diamanter är för evigt är fel att tro
Re: Inte lika nöjd längre
Mr-sportline wrote:... men att nått förutom diamanter är för evigt är fel att tro
Ge mig "fri lejd" en hammare och den finaste diamant du har om du törs!
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.
Re: Inte lika nöjd längre
Mimmi har en Nissan Micra köpt 1999, och den går mest småkörningar fram till byn. Inte har den behövt något nytt avgassysten ännu, så nog verkar det vara skit av Mercedes.....
Re: Inte lika nöjd längre
En kompis servade en w210 (taxi) ca 100000 mil och orginalavgassystem sitter på ännu Men det var inte fräsht
Re: Inte lika nöjd längre
Helt klart en bil som så gott som aldrig stått kall.
Avgassystemet har inte en grad kondens i sig.
Avgassystemet har inte en grad kondens i sig.
Mercedes S500 lång-00.
Volvo C70 T5 CAB-00
JEEP grand cherokee 5,2l-94
Volvo C70 T5 CAB-00
JEEP grand cherokee 5,2l-94
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Inte lika nöjd längre
Finns 2 anledningar till att man inte monterar rostfritt orginal.
1. Givetvis en kostnadsfråga. Byta ut avgassystemet = Mer pengar till Mercedes. Simpelt, en affärsidé som de flesta bilfabrikat lever på.
2. Ljudet. Resonansen i ett rostfritt system är betydligt högre än ett i vanlig plåt. Vet många (framför allt äldre ) som ångrat sina inköp av rostfria system, då det efter detta blivit mycket mer oljud i bilen.
1. Givetvis en kostnadsfråga. Byta ut avgassystemet = Mer pengar till Mercedes. Simpelt, en affärsidé som de flesta bilfabrikat lever på.
2. Ljudet. Resonansen i ett rostfritt system är betydligt högre än ett i vanlig plåt. Vet många (framför allt äldre ) som ångrat sina inköp av rostfria system, då det efter detta blivit mycket mer oljud i bilen.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Re: Inte lika nöjd längre
Winis Mbsca wrote:Finns 2 anledningar till att man inte monterar rostfritt orginal.
1. Givetvis en kostnadsfråga. Byta ut avgassystemet = Mer pengar till Mercedes. Simpelt, en affärsidé som de flesta bilfabrikat lever på.
2. Ljudet. Resonansen i ett rostfritt system är betydligt högre än ett i vanlig plåt. Vet många (framför allt äldre ) som ångrat sina inköp av rostfria system, då det efter detta blivit mycket mer oljud i bilen.
Kostnadsfrågan sväljer jag med hull och hår. Skinna bilköparna på pengar varkar ju vara ett bra sätt att överleva.
Men att det bullrar mer med rostfritt material det tror jag inte ett dugg på. Andra biltillverkare har ju klarat av det så det är inget giltigt skäl i mina ögon eller öron. Att eftermarknads system inte håller samma dämpklass som original det må vara men det har ju inte biltillverkaren något att göra med.
Re: Inte lika nöjd längre
3. Tyngre med allt det för med sig. Sämre bränslekostnader, prestanda och avgasvärden..
Andra chocken kommer när du hör vad Mercedes ska ha för en ny
Andra chocken kommer när du hör vad Mercedes ska ha för en ny
Re: Inte lika nöjd längre
R171 wrote:3. Tyngre med allt det för med sig. Sämre bränslekostnader, prestanda och avgasvärden..
Andra chocken kommer när du hör vad Mercedes ska ha för en ny
Vill nog inte ha någon ny Tog fram vinkelslipen för att kapa bort skiten så jag kan använda bilen åtminstone. Förväntade mig en tokbullrande bil men det blev inte alls så farligt som jag hade trott Och något annat hände med bilen när jag åker hemifrån för att prova om det bullrar i kupen så tänds den gula triangeln med utropstecknet i Antispin eller vad det heter på Mercaspråk. Bor efter grusväg och bilen tål inte samma gaspådrag som jag är van vid längre Fick en ny bil så något gott har det gett i alla fall Bilen blev mycket vridstarkare och rappare på gaspådrag Den gamla dämparen måste varit rejält igensatt alternativt sönder rostad så den satt igen.
Blir nog bara en rörpipa och en krök som utblås iom att den inte låter mycket mer än vanligt. Rören är hur frächa som hellst bara dämparen som ruttnat. Såg att jag måste rengöra tankröret och rostskydda det då det ochså börjat bli angripet.
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: Inte lika nöjd längre
N! wrote:Mr-sportline wrote:... men att nått förutom diamanter är för evigt är fel att tro
Ge mig "fri lejd" en hammare och den finaste diamant du har om du törs!
ge mej fri lejd o en slägga o ditt amg avgassystem om du vill se liknelsen
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests