Besiktad efter vintervilan med en liten 2:a

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Nästa problem efter vintervilan

Postby V70tdi » Tue 15 Apr, 2014 22:11

Van der Verhart wrote:Har hållit på med en 581 med samma fel,det var fläktmotsåndet som strulade på den.


Måste ju nästan vara det som bråkar men funderar på om det är direktmatat eller om matningen styrs via tändning?
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Nästa problem efter vintervilan

Postby V70tdi » Tue 15 Apr, 2014 22:12

pasi wrote:Den ger igen nu bara för att du ställde undan den för vila :-D


Tror den har aktiv dödslängtan då jag mumlat om att skrota den tidigare :lol:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Nästa problem efter vintervilan

Postby pasi » Wed 16 Apr, 2014 21:18

Fläkten har direktmatning har jag för mig. Av/på och hastighet styrs med CAN signal till regulatorn. Nån får rätta mig om jag har fel.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Nästa problem efter vintervilan

Postby V70tdi » Fri 18 Apr, 2014 16:40

Får nog plocka fram diagnosprogget och se om det finns elscheman med där.
Känns som att det får bli en bonnalösning med relä som bryter bort matningen tills vidare bara jag hittar var enheten sitter/matas ifrån.

Kröp under och tappade sugen direkt på att byta rören till nivåregleringen så det blev en bypassoperation efter att först ha provat plugga trycksidan med en bit koppar rör i stället för banjokopplingen men det gick inte då koppar röret inte höll emot trycket.
Känns ok att köra men får se om den säckar ihop efter ett tag när dämparna blir tomma på olja.

Ska nog försöka besikta den som den är så får vi se hur det går.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 169
Joined: Wed 31 Aug, 2005 16:44
Location: Stehag, Skåne

Re: Nästa problem efter vintervilan

Postby jbw » Sat 19 Apr, 2014 16:06

Hej!
Du får nog koppla ihop trycksidan med retursidan om du skall göra en "bypass" på nivåregleringen. Bilen kommer att sjunka ihop lite bak om du kopplar bort nivåregleringen, då bilen bara vilar på fjädrarna. I normalläget med fungerande nivåreglering och obelastad bil så ligger dock bilen på fjädrarna. Låter motsägelsefullt men troligtvis blir bilen lägre bak. Har själv fått byta en bit rör och ventilen ovanför bakaxeln. Jag fick justera upp höjden på bilen 2.5 cm efter bytet MHA det justerbara staget som sitter mellan ventilen och krängningshämmaren. Man skruvar ihop staget 5 varv på gängorna för en justering på 2.5 cm uppåt.

jbw
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Nästa problem efter vintervilan

Postby V70tdi » Sat 19 Apr, 2014 18:05

pasi wrote:Fläkten har direktmatning har jag för mig. Av/på och hastighet styrs med CAN signal till regulatorn. Nån får rätta mig om jag har fel.


Stämmer bra. Jag rev ned kåpan för kontroll i dag och jag borde ju ha kommit ihåg hur det såg ut då jag bytt fläktmotorn för inte så många år sedan. Får bli ett tändningsmatat relä som bryter bort matningen som tillfällig lösning så jag slipper stå med urdraget batteri.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Nästa problem efter vintervilan

Postby V70tdi » Sat 19 Apr, 2014 18:09

jbw wrote:Hej!
Du får nog koppla ihop trycksidan med retursidan om du skall göra en "bypass" på nivåregleringen. Bilen kommer att sjunka ihop lite bak om du kopplar bort nivåregleringen, då bilen bara vilar på fjädrarna. I normalläget med fungerande nivåreglering och obelastad bil så ligger dock bilen på fjädrarna. Låter motsägelsefullt men troligtvis blir bilen lägre bak. Har själv fått byta en bit rör och ventilen ovanför bakaxeln. Jag fick justera upp höjden på bilen 2.5 cm efter bytet MHA det justerbara staget som sitter mellan ventilen och krängningshämmaren. Man skruvar ihop staget 5 varv på gängorna för en justering på 2.5 cm uppåt.

jbw


Precis så jag gjort efter första försöket med plugg. Visserligen inte fritt flöde då jag tog en annan banjoskruv med strypning i men det lilla flödet verkar fungera.

Kanske får lust att fixa till det bättre sen men då ska jag ha tag i plats med åtminstone plant golv så jag kan lyfta bilen stabilt eller helst en lyft. Alt lämna bort jobbet åt någon billig svartmek om jag hittar någon villig.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Nästa problem efter vintervilan

Postby V70tdi » Fri 25 Apr, 2014 11:44

Bilen besiktad med en 2:a.
Kärvande p-broms / otillräcklig bromsverkan. Får slita isär och fixa till den så rullar nog gamla sotholken en sommar till.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Besiktad efter vintervilan med en liten 2:a

Postby V70tdi » Sun 27 Apr, 2014 17:29

Budgetmek blev det i dag.
Hade en ny bromsskiva liggandes så det blev nya backar och skiva på sidan som tog dåligt. Fick bli romsbackar från 124 som är smalare än 210áns då skivorna jag köpte sist och hade 1 kvar av verkar ha för smal anliggningsyta för bromsbackarna. Troligen 124 skivor.
Hade börjat ta på metallskon på backarna mot kanten inne i skivan så därav fick inte backarna grepp och troligen det som gjorde att det kärvade då jag inte hittar någon annan orsak.
Skulle köpt nya skivor så jag kunde använda rätt backar och bytt båda sidorna men bara Feltema som hade öppet i dag här i närheten så därav lite improvisation.

Nu ska jag hitta ny huvspak och fläktregulator/motstånd samt en duoventil så är "higi mersu" i hyffsat skick igen.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests