Startbekymmer

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Startbekymmer

Postby snowman » Sun 01 Jun, 2014 10:00

Min E220 CDI har börjat med nå konstiga dumheter.

1, Svårstartad, nå fruktansvärt! Värre när motorn är varm än när den är kall.
Även med ett flång nytt bosch batteri får man sitta och nöta på starten tills f-n löser av en.
Motorvärmare eller inte spelar ingen roll

2. Går som vanligt dvs skapligt pigg men sotar som f-n, vilket den inte gjorde innan.
Lite sot kunde det bli i bland vid kickdown men inte som det är nu.
Rätt som det är så går den in i felsäkert läge utan någon som helst förvarning.
Slö som attan men sotar inget då. varvar inte mer än 3000 och lådan växlar upp innan 2000 rpm.

3, När jag på morgonen åker till jobbet 6 mil så är den helt normal förutom sotet, går för det mesta helt som den ska utan att gå in i felsäkert läge under den färden.
Jag börjar hemifrån med start och sen direkt rask landsvägskörning 100-110 km/h hela vägen och avslutar med stadskörning.
Tvärt om när jag ska hem.
Men då kan den bara efter 1 km från start få för sig att gå in i slödöd mode.
Har försökt att simulera samma typ av körning från jobbet som till jobbet.

Allt, slangar, rör o-ringar, från filtret till spridare är bytta.
Även två glödstift, dom andra två sitter fast med tveksam funktion.

Nån idé?
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Startbekymmer

Postby torake » Sun 01 Jun, 2014 10:29

Har en 02:a diesel OBD2 eller kom det först 04?

Tänkte om det gick att se railtrycket när du vevar på starten? Har ingen praktisk erfarenhet av CDI-motorer men det låter ju som att en spridare läcker (sotet) och när du då försöker starta kommer inte railtrycket tillräckligt högt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Startbekymmer

Postby Feliks » Sun 01 Jun, 2014 11:08

Jag tycker också det låter lite som spridarna tyvärr, plocka bort motorkåpan och kolla om du har något svart klägg runt spridarna. Du kan även spreja med lite såpvatten så ser du om det bubblar.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Startbekymmer

Postby snowman » Sun 01 Jun, 2014 13:18

Kåpan tog jag undan direkt för att se motorn och alla tätningar är ok, inget klägg
Men spridare har jag också funderat på.
Ger dom felkod?
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Fulldieselinjection
Expert
Expert
Posts: 446
Joined: Thu 24 Jun, 2010 18:05

Re: Startbekymmer

Postby Fulldieselinjection » Sun 01 Jun, 2014 23:07

du har en eller flera kassa spridare förmodligen. Krävs ett LEAK OFF test på dom... eller på svenska returmängds mätning.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Startbekymmer

Postby snowman » Mon 02 Jun, 2014 05:17

Aha, Tackar!

Jag gogglade lite snabbt vad det innebar och det såg ju inte så avancerat ut, 4 st slangar och lika många små flaskor.

Men hur tolkar man resultatet?
Är det den spridaren som ger mer soppa tillbaka än de övriga som är kass?
Och under hur lång tid?
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: Startbekymmer

Postby Nisse O » Mon 02 Jun, 2014 16:18

snowman wrote:Aha, Tackar!

Jag gogglade lite snabbt vad det innebar och det såg ju inte så avancerat ut, 4 st slangar och lika många små flaskor.

Men hur tolkar man resultatet?
Är det den spridaren som ger mer soppa tillbaka än de övriga som är kass?
Och under hur lång tid?

Kolla här:
https://www.youtube.com/watch?v=Q-caj2Bk4gI
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85

Fulldieselinjection
Expert
Expert
Posts: 446
Joined: Thu 24 Jun, 2010 18:05

Re: Startbekymmer

Postby Fulldieselinjection » Wed 04 Jun, 2014 23:59

får ej skilja mer än 3 decimaler.


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests