Igår när jag skulle hem från jobbet startade bilen perfekt (som vanligt) men efter ca 300 meter stannade motorn och nu vägrar den starta.. När jag vrider nyckeln för att starta så går startmotorn typ 10 sek men i övrigt inga livstecken.
Känns som det är nått med tändningen? 3/4 tank i bilen.
Vad ska jag ta mig till??
Jag är tacksam för alla tips
W210 280E -03 tvärdog- vägrar starta???
-
- Hangaround
- Posts: 18
- Joined: Wed 15 Jun, 2011 22:17
Re: W210 280E -03 tvärdog- vägrar starta???
Verkstad och kolla felkoder skulle nog de flesta rekommendera.
Testa även att söka på "vevaxelgivare" i 210 och 211 avdelningen här på forumet och se
om symptomen stämmer med din bil.
Testa även att söka på "vevaxelgivare" i 210 och 211 avdelningen här på forumet och se
om symptomen stämmer med din bil.
Re: W210 280E -03 tvärdog- vägrar starta???
Låter som defekt vevaxelgivare. Men ta felkoder först för säkerhets skull.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: W210 280E -03 tvärdog- vägrar starta???
Går bränsepumpen när du vrider om nyckeln?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Hangaround
- Posts: 18
- Joined: Wed 15 Jun, 2011 22:17
Re: W210 280E -03 tvärdog- vägrar starta???
Går det att mäta givaren?
Vad ska det va för värden om den är hel/trasig?
Jag ska se om jag hinner kolla detta under dagen..
Jag ska lyssna efter pumpen oxå
Otroligt snabba svar på detta forum, jag är mycket tacksam
Vad ska det va för värden om den är hel/trasig?
Jag ska se om jag hinner kolla detta under dagen..
Jag ska lyssna efter pumpen oxå
Otroligt snabba svar på detta forum, jag är mycket tacksam
Re: W210 280E -03 tvärdog- vägrar starta???
Anamnesen tyder mer på bränslepump än vevaxelgivare. Vevaxelgivaren brukar komma successivt och först påverka vid driftvarm motor, medan bränslepumpen oftast brukar paja vid eller kort efter motorstart.
Inget av detta behöver ge felkoder. Vevaxelgivaren är en induktiv givare så den kan vara lite komplicerad att mäta, men det skall komma en svag växelspänning när man vevar på starten.
Att det finns bränsletryck kan du kontrollera på schräder-ventilen på fuelrailen (visst har m112 en sådan?), sätt på en transparent slangstump med en spik i och så trycker du försiktigt in shräder-ventilen, det skall spruta bensin av bara den (därav slangstumpen - rikta den ned i t.ex. en PET-flaska.
Inget av detta behöver ge felkoder. Vevaxelgivaren är en induktiv givare så den kan vara lite komplicerad att mäta, men det skall komma en svag växelspänning när man vevar på starten.
Att det finns bränsletryck kan du kontrollera på schräder-ventilen på fuelrailen (visst har m112 en sådan?), sätt på en transparent slangstump med en spik i och så trycker du försiktigt in shräder-ventilen, det skall spruta bensin av bara den (därav slangstumpen - rikta den ned i t.ex. en PET-flaska.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Hangaround
- Posts: 18
- Joined: Wed 15 Jun, 2011 22:17
Re: W210 280E -03 tvärdog- vägrar starta???
Idag hittade jag en 25amp säkring som gått.. den till soppa-pumpen..
Provade byta men den gick igen, en 30amp höll
Plockade ner pumpen och monterade dit dubbla pumpar från en w124 jag tidigare skrotat..
Nu funkar det klockrent igen!
Återstår att se hur länge dessa "gammpumpar" funkar..
Provade byta men den gick igen, en 30amp höll
Plockade ner pumpen och monterade dit dubbla pumpar från en w124 jag tidigare skrotat..
Nu funkar det klockrent igen!
Återstår att se hur länge dessa "gammpumpar" funkar..
Re: W210 280E -03 tvärdog- vägrar starta???
Bra att det löste sig :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests