Hej!
Jag undrar om någon MB-kunnig vet var man kan få tag på en oljesticka som man kan kontrollera nivån på automatoljan? Varför ska man betala så enorma summor för att byta automatoljan när Mercedes gjort så servicevänliga automatlådor? Nu behöver man inte ens någon momentnyckel eftersom tråget har speciella metallklotsar som förhindrar fel moment. Det enda jag saknar är just oljestickan att kontrollera nivån med.
Automat oljesticka w210
-
- Expert
- Posts: 640
- Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
Biörn Bladh wrote:Kent Westin wrote:Mät upp den mängd olja du får ur automatlådan,och ha i sedan det du mätt upp Var mycket noga med renligheten när du byter oljan och filter,minsta lilla skit i oljan och du kan förstöra lådan
Lokalen skall t.o.m i princip vara helt dammfri!
Hehe, säg den verkstaden som är dammfri
E320 Avantgarde-98
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
Eke wrote:Biörn Bladh wrote:Kent Westin wrote:Mät upp den mängd olja du får ur automatlådan,och ha i sedan det du mätt upp Var mycket noga med renligheten när du byter oljan och filter,minsta lilla skit i oljan och du kan förstöra lådan
Lokalen skall t.o.m i princip vara helt dammfri!
Hehe, säg den verkstaden som är dammfri
Dom rekommenderar dammfritt i rep och verkstböcker!
Säkert inte fel. ..men svårt..?
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
Vi ska även vara medveten om att Mercedes gärna vill få oss att anlita deras "kvalificerade" verkstäder för att byta automatlådans olja. Jag var själv närvarande vid verkstadens arbete. Oljebytet tog knappt 20 min, inkl. filterbyte. Sedan fylldes ny olja, cirka 3,5 liter. Sedan sattes den fritt hängande serviceoljestickan ned i tråget. Yes, tuta o kör!
Klart! och typ några 1000:-
När jag själv bytt på mina tidigare 123 och 124-modeller så har jag varit mycket noggrannare. Tråget har rensats totalt från all smuts och kontrollen har utförts med en extremt rengjord oljesticka. De nya tiptronic-lådorna verkar tåla betydligt mer slarv och smuts. Bilen växlar nämligen kungligt efter servicen trots att jag själv såg verkstadens "dammfria" lokaler och den, typ "rena" mätstickan, som jag själv aldrig skulle doppa ned i en automatlåda.
Klart! och typ några 1000:-
När jag själv bytt på mina tidigare 123 och 124-modeller så har jag varit mycket noggrannare. Tråget har rensats totalt från all smuts och kontrollen har utförts med en extremt rengjord oljesticka. De nya tiptronic-lådorna verkar tåla betydligt mer slarv och smuts. Bilen växlar nämligen kungligt efter servicen trots att jag själv såg verkstadens "dammfria" lokaler och den, typ "rena" mätstickan, som jag själv aldrig skulle doppa ned i en automatlåda.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests