Automat oljesticka w210

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
Schnitzer

Automat oljesticka w210

Postby Schnitzer » Mon 25 Oct, 2004 22:12

Hej!

Jag undrar om någon MB-kunnig vet var man kan få tag på en oljesticka som man kan kontrollera nivån på automatoljan? Varför ska man betala så enorma summor för att byta automatoljan när Mercedes gjort så servicevänliga automatlådor? Nu behöver man inte ens någon momentnyckel eftersom tråget har speciella metallklotsar som förhindrar fel moment. Det enda jag saknar är just oljestickan att kontrollera nivån med.

koff
Expert
Expert
Posts: 532
Joined: Mon 03 Nov, 2003 01:00
Location: Metropolen i Sörmland

Postby koff » Mon 25 Oct, 2004 23:30

Köp på mercedes ca 260 kronor.
Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218

jocke1

Postby jocke1 » Tue 26 Oct, 2004 10:10

Var noga med oljemängden vid bytet, blir det mer än en deciliter för mycket/lite börjar lådan växla konstigt.

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Postby Kent Westin » Tue 26 Oct, 2004 11:03

Mät upp den mängd olja du får ur automatlådan,och ha i sedan det du mätt upp :-) Var mycket noga med renligheten när du byter oljan och filter,minsta lilla skit i oljan och du kan förstöra lådan :cry:

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Postby Biörn Bladh » Tue 26 Oct, 2004 19:41

Kent Westin wrote:Mät upp den mängd olja du får ur automatlådan,och ha i sedan det du mätt upp :-) Var mycket noga med renligheten när du byter oljan och filter,minsta lilla skit i oljan och du kan förstöra lådan :cry:


Lokalen skall t.o.m i princip vara helt dammfri!

Merca Peter

olje byte

Postby Merca Peter » Tue 26 Oct, 2004 19:59

En kompis på en verkstad sa att man programerar om växellådan efter oljebytet iaf... mer exakt kan ja fråga honom om ni vill.

User avatar
Eke
Expert
Expert
Posts: 485
Joined: Tue 01 Jul, 2003 17:43
Location: Sweden

Postby Eke » Tue 26 Oct, 2004 20:36

Biörn Bladh wrote:
Kent Westin wrote:Mät upp den mängd olja du får ur automatlådan,och ha i sedan det du mätt upp :-) Var mycket noga med renligheten när du byter oljan och filter,minsta lilla skit i oljan och du kan förstöra lådan :cry:


Lokalen skall t.o.m i princip vara helt dammfri!

Hehe, säg den verkstaden som är dammfri :lol:
E320 Avantgarde-98

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Postby Biörn Bladh » Wed 27 Oct, 2004 18:50

Eke wrote:
Biörn Bladh wrote:
Kent Westin wrote:Mät upp den mängd olja du får ur automatlådan,och ha i sedan det du mätt upp :-) Var mycket noga med renligheten när du byter oljan och filter,minsta lilla skit i oljan och du kan förstöra lådan :cry:


Lokalen skall t.o.m i princip vara helt dammfri!

Hehe, säg den verkstaden som är dammfri :lol:


Dom rekommenderar dammfritt i rep och verkstböcker!
Säkert inte fel. ..men svårt..?

User avatar
hink
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 396
Joined: Mon 09 Feb, 2004 22:09
Location: Göteborg

Postby hink » Wed 27 Oct, 2004 19:16

Gudarna vet hur mycket skit som följt med stickan ner i sumpen på min. Men så går den ju som den gör åxå. Samband... :-k nää säkert den vanliga slumpen :P
260E -91, såld, borta. :cry:
"Att man är paranoid innebär ju inte att man inte är förföljd." -Woody Allen

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Postby Biörn Bladh » Wed 27 Oct, 2004 20:03

hink wrote:Gudarna vet hur mycket skit som följt med stickan ner i sumpen på min. Men så går den ju som den gör åxå. Samband... :-k nää säkert den vanliga slumpen :P


Å stickan skall torkas av med absolut luddfritt skinn..!!!!

Schnitzer

Postby Schnitzer » Wed 27 Oct, 2004 23:03

Vi ska även vara medveten om att Mercedes gärna vill få oss att anlita deras "kvalificerade" verkstäder för att byta automatlådans olja. Jag var själv närvarande vid verkstadens arbete. Oljebytet tog knappt 20 min, inkl. filterbyte. Sedan fylldes ny olja, cirka 3,5 liter. Sedan sattes den fritt hängande serviceoljestickan ned i tråget. Yes, tuta o kör!

Klart! och typ några 1000:-

När jag själv bytt på mina tidigare 123 och 124-modeller så har jag varit mycket noggrannare. Tråget har rensats totalt från all smuts och kontrollen har utförts med en extremt rengjord oljesticka. De nya tiptronic-lådorna verkar tåla betydligt mer slarv och smuts. Bilen växlar nämligen kungligt efter servicen trots att jag själv såg verkstadens "dammfria" lokaler och den, typ "rena" mätstickan, som jag själv aldrig skulle doppa ned i en automatlåda.


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests