Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby Dieselpower » Sat 06 Sep, 2008 20:54

Gränsvärde för bilar där avgaskontrollspecifikation saknas är förövrigt 2.5 för sugisar och 3.0 för överladdade.
Sen om det är med eller utan "snällhetsfaktor" vet jag inte men gissningsvis med.
Men så pass nya bilar som i detta fall har ju avgspec.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby Dieselpower » Mon 08 Sep, 2008 23:50

http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopic.php?t=3208

Hjälper ju iof inte trådskaparen men det ger ju en hint om vad SBP sysslar med. :wink:

mgyl
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 90
Joined: Sun 10 Oct, 2004 10:36

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby mgyl » Wed 10 Sep, 2008 14:33

Fick själv för högt k-värde på min 220cdi, lämnade in bilen hos Mb för en diagnos men den resulterade bara i att allt verkade ok!

Pratade med mekanikern och han föreslog vissa alternativa problem

- Igenkoksat insug, får till följd att koncentrationen av diesel i förhållande till luft blir för hög.
- Luftmassesensorn.
- Spridarläckage.

Checkade insug och det var helt Ok, bytte därefter luftmassesensorn (billigaste alt. sensorn=2300kr, spridare=4500kr), givetvis räckte inte detta utan det blev till att byta spridare till slut!

Har även sett att det sitter spjäll på insuget alldeles intill topplocket vars armar har en tendens att släppa när dom blir slitna, detta kan ju få till följd att spjällen kan strypa luftillförseln och förmodligen skapa ett förhöjt k-värde.


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests