Hur luftar tappar man ur/luftar nivåregleringen??
Re: Olja till nivåreglering, vilken sort??
Behöver inte vara bromsarna, kan vara dåliga bärarmsbussningar som orsakar vibrationer vid inbromsning.
Re: Olja till nivåreglering, vilken sort??
Nisse O wrote:pasi wrote:Har nya bremboskivor runt om på min s210: och ändå vibrerar det vid inbromsning. Vad kan man göra,byta tillverkare eller svarva om dom?
Anäggningsytan på navet rostigt? Kolla med indikatorklocka så att ytan på navet är ren och plan. Om navet är plant och skivan är plan såskall det väll inte kunna bli några vibrationer.
Var kan man köpa mätklocka?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Olja till nivåreglering, vilken sort??
pasi wrote:Nisse O wrote:pasi wrote:Har nya bremboskivor runt om på min s210: och ändå vibrerar det vid inbromsning. Vad kan man göra,byta tillverkare eller svarva om dom?
Anäggningsytan på navet rostigt? Kolla med indikatorklocka så att ytan på navet är ren och plan. Om navet är plant och skivan är plan såskall det väll inte kunna bli några vibrationer.
Var kan man köpa mätklocka?
t.ex. verktygsboden: http://verktygsboden.se/maetklockor-stativ
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Olja till nivåreglering, vilken sort??
pasi wrote:Har nya bremboskivor runt om på min s210: och ändå vibrerar det vid inbromsning. Vad kan man göra,byta tillverkare eller svarva om dom?
Nu vet jag ju inte hur dina "vibrationer" känns, men om en eller flera skivor (eller nav) är "skeva" så känns det ju som att pedalen går upp och ner 1 gång per hjulvarv. Märks tydligast vid lägre hastigheter, vid högre hastighet känns det mer som en vibration. Då är det läge att mäta med indikatorklocka.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Olja till nivåreglering, vilken sort??
Nisse O wrote:pasi wrote:Har nya bremboskivor runt om på min s210: och ändå vibrerar det vid inbromsning. Vad kan man göra,byta tillverkare eller svarva om dom?
Nu vet jag ju inte hur dina "vibrationer" känns, men om en eller flera skivor (eller nav) är "skeva" så känns det ju som att pedalen går upp och ner 1 gång per hjulvarv. Märks tydligast vid lägre hastigheter, vid högre hastighet känns det mer som en vibration. Då är det läge att mäta med indikatorklocka.
Tack,känns tydligt i låga hastigheter.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Olja till nivåreglering, vilken sort??
Har varit och köpt 3L ny olja på Mercedes nu, kostade nästan 300:- litern!! Men hur gör jag för att tappa ur det som finns i nu och sedan för att lufta systemet?
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Olja till nivåreglering, vilken sort??
Feliks wrote:Har varit och köpt 3L ny olja på Mercedes nu, kostade nästan 300:- litern!! Men hur gör jag för att tappa ur det som finns i nu och sedan för att lufta systemet?
Hmm vet inte hur man tömmer den smidigast.. den oljan är ju inte nådig mot lacken, annars kunde man lossat den nedre slangen från behållaren och fyllt på nytt och sen luftat.. Hur du än tömmer systemet så går luftningen till på följande sätt(dock tror jag inte att 3L räcker då det är nästan vad behållaren rymmer).
Fyll upp till max markeringen, sätt dig i bilen och vrid ratten flera gånger till respektive ändläge, starta INTE motorn än. (underlättar om bilen är upphissad). Detta ska alltså göras flera gånger, håll koll på nivån i kärlet. Efter att ha vridit på ratten så kan du starta motorn och gör om samma procedur med ratten. Håll koll på nivån i kärlet. Fyll på sen till max markeringen och ut o kör med bilen så luftar sig nivåregleringen av sig själv när dämparna får jobba. (ta med olja och kolla nivån efter en stunds körning igen).
Jag gjorde dock så att jag hade bilen igång innan jag körde med den och öppnade luftskruven som finns på nivåregleringsventilen till höger och bakom slutväxeln(diffen). Hade den öppen tills jag såg att det kom ut olja utan luft, sen kollade jag nivån och körde med bilen.
Detta ska dock inte vara nödvändigt då systemet ska vara självluftande..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Hur luftar tappar man ur/luftar nivåregleringen??
Tack så mycket! Systemet skulle tydligen rymma max 3liter men han på MB trodde inte att jag skulle få i så mycket.. Men jag återkommer med resultat under veckan
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Hur luftar tappar man ur/luftar nivåregleringen??
Feliks wrote:Tack så mycket! Systemet skulle tydligen rymma max 3liter men han på MB trodde inte att jag skulle få i så mycket.. Men jag återkommer med resultat under veckan
Oj den veckan var visst lång.... Har bytt ut hydrauloljan och det var inga problem tog bort slangen under behållaren som tidigare föreslaget, startade även bilen för att verkligen få ut varje droppe sen om det är rätt är en annan femma Men gick bra iallafall och nivåregleringen fungerar utan anmärkning.
Felet med vibrationerna kom av ett en av framskivorna var spräckt i flera "kylflänsar" eller vad det heter, fixat även det!
Bilen är helt underbar att köra, känns stabil som f-n. Har hittills snittat 1,28L/mil, men det är värt varenda krona, underbart med fyrhjulsdrift är det också.
Fixar lite bilder under veckan boys&girls!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Hur luftar tappar man ur/luftar nivåregleringen??
räckte det med 3 liter hydraulolja?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Hur luftar tappar man ur/luftar nivåregleringen??
Jo jag fick bara i lite drygt 1,7L, får väl köra en tappning till framöver om andan faller på.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Hur luftar tappar man ur/luftar nivåregleringen??
Feliks wrote:Jo jag fick bara i lite drygt 1,7L, får väl köra en tappning till framöver om andan faller på.
Och vad har jag för ögonmått då ser ut som att bara behållaren rymmer 3L :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Hur luftar tappar man ur/luftar nivåregleringen??
Systemet ska rymma 3L enligt MB så du har rätt Men är svårt att få ur all olja ur alla skrymslen osv
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests