Då har det hänt... Växellådan har rasat.

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby Henrik » Sat 07 Feb, 2015 16:20

V70tdi wrote:Trodde helt klart mer om 4maticen men det är en billig enkel konstruktion.


Var väl en lärdom från första systemet att inte krångla till saker. Där hade man ju låsbara diffar i mitten och bak.. samt 2 olika utväxlingar i mittendiffen för 65/35 resp 50/50 med låsning. Automatiskt in- och urkopplingsbart dessutom. Ett dyrt, tungt och komplext system.

210:an fick väl det enklaste av alla. Väger inte mkt.
Men visst är det fusk att använda bromsarna som diffspärrsimulering. Inget jag hade accepterat om jag byggt själv :-D En elektroniskt styrd slirkoppling av nåt slag, som en vanlig manuell växellådskoppling ungefär, måste ju vara det bästa. Då kan man låsa steglöst upp till 100% om man vill i alla diffar. Blir riktig låsning också. Helt överlägset.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby torake » Sun 08 Feb, 2015 11:55

Henrik wrote:
V70tdi wrote:Trodde helt klart mer om 4maticen men det är en billig enkel konstruktion.


Var väl en lärdom från första systemet att inte krångla till saker. Där hade man ju låsbara diffar i mitten och bak.. samt 2 olika utväxlingar i mittendiffen för 65/35 resp 50/50 med låsning. Automatiskt in- och urkopplingsbart dessutom. Ett dyrt, tungt och komplext system.

210:an fick väl det enklaste av alla. Väger inte mkt.
Men visst är det fusk att använda bromsarna som diffspärrsimulering. Inget jag hade accepterat om jag byggt själv :-D En elektroniskt styrd slirkoppling av nåt slag, som en vanlig manuell växellådskoppling ungefär, måste ju vara det bästa. Då kan man låsa steglöst upp till 100% om man vill i alla diffar. Blir riktig låsning också. Helt överlägset.


Finns, heter ASD.

Men det funkar bra med att bromsa hjulen också, man får hålla koll så man inte överhettar bara, vid hård terrängkörning. Minns att de klagade på det när ML:en var ny.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby Henrik » Sun 08 Feb, 2015 14:22

torake wrote:
Finns, heter ASD.

Men det funkar bra med att bromsa hjulen också, man får hålla koll så man inte överhettar bara, vid hård terrängkörning. Minns att de klagade på det när ML:en var ny.



ASD är väl bara av/på? 100% låsning eller helt öppet.. Kopplar ur så fort du svänger också tror jag just pga det..

Jo, det är ju en lösning med bromsarna. Men ofta så klarar de inte att bromsa tillräckligt hårt om det skiljer väldigt mycket i friktion. Det blir ju ofta lite "växelvis" drivning också mellan de olika hjulen. Blir inte 100%. Har en känsla av att systemet blir tungt också om du ska ha kraftiga grejer som klarar bromsning av hjul vid krävande körning.

Jag har varit med om det med min 430 en gång när jag hade parkerat på uppfarten. Framhjulen stod lite nere i en grop. Bakhjulen på blankis. Den rörde sig inte ur fläcken när jag skulle backa. Bromsarna har det lite jobbigare än normalt sjävfallet när 65% av kraften går bak i utgångsläget. Men jag stör mig på sånt, det ska funka ändå. Fick hjälpa till genom att trycka ned p-bromsen, så kom jag upp.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby torake » Sun 08 Feb, 2015 18:16

Kan givetvis inte uttala mig om din specikfika situation med blankis och gropar, men bromsarna på en bil är alltid kraftigare än motorn. Jämför tiden noll till hundra och hundra till noll.
Annars är det nått fel på bil'n.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby Henrik » Sun 08 Feb, 2015 18:28

torake wrote:Kan givetvis inte uttala mig om din specikfika situation med blankis och gropar, men bromsarna på en bil är alltid kraftigare än motorn. Jämför tiden noll till hundra och hundra till noll.
Annars är det nått fel på bil'n.



I teorin ska det fungera så men det gör det inte i verkligheten. Det måste finnas nån annan svagare länk än själva bromsarna i sig i de där systemen. För systemet totalt sett klarar iaf inte att nypa åt så hårt som krävs i vissa situationer.

Det finns otaliga videos på youtube som visar detta också i verkliga situationer med många olika bilar + test där man kör upp ena hjulparet på ett par rullar. Många bilar klarar inte att ta sig ifrån rullarna mha det andra hjulparet som har grepp.

De nyaste systemen har dock blivit betydligt bättre än de äldre iaf.. men de använder sig oftast av nåt annat än bara bromsarna.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby torake » Sun 08 Feb, 2015 18:46

Nej det finns ju en begränsning i att den inte kniper hårdare än att hjulen fortfarande rullar, så i praktiken blir det ett svårt reglerproblem från stillastående.

Men ESPn på min 210 kunde i alla fall flytta så mycket kraft mellan hjulen så det räckte med att man fick på kedjor på ena bakhjulet för att kunna ta sig loss om man parkerade tokigt på blankis.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby Henrik » Mon 09 Feb, 2015 19:03

torake wrote:Nej det finns ju en begränsning i att den inte kniper hårdare än att hjulen fortfarande rullar, så i praktiken blir det ett svårt reglerproblem från stillastående.

Men ESPn på min 210 kunde i alla fall flytta så mycket kraft mellan hjulen så det räckte med att man fick på kedjor på ena bakhjulet för att kunna ta sig loss om man parkerade tokigt på blankis.


Men om den kniper tills bakhjulen bara nästan står still så ska det ju funka om man gasar mer så att de snurrar snabbare o då får den nypa åt ännu hårdare varpå mer kraft går framåt. Men det funkar inte heller alltid. Bakhjulen kan fortfarande spinna ganska fort utan att framhjulen gör det. Det går att åtgärda med p-bromsen visserligen men ska inte behöva vara så.
Det är samma när bilarna körs på rullar. Ena hjulparet kan snurra ganska fort medan andra står still o bilen kommer inte ur fläcken.
Det måste vara nåt mer som sätter stopp..
Vad är det som genererar trycket på bromsarna?

3:e generationens 4-matic i 211:an är betydligt bättre på detta. I 4:e har man dessutom lagt till en LSD i mitten.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby Marie » Mon 09 Feb, 2015 20:12

Henrik wrote:Vad är det som genererar trycket på bromsarna?

En elektrisk pump.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby Henrik » Mon 09 Feb, 2015 20:38

En elpump alltså.. kan de ha för dålig kapacitet för att bygga upp tillräckligt med tryck?

Vad är detta för skit tex?
https://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU

Detta är inte heller speciellt imponerande om ni frågar mig:
https://www.youtube.com/watch?v=H9iBLs5N-go

Vad är det systemet har så svårt att fatta här??
http://youtu.be/tpp5tW71qYI?t=23m35s

..o det är ju bara exempel.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby Marie » Mon 09 Feb, 2015 20:53

Henrik wrote:En elpump alltså.. kan de ha för dålig kapacitet för att bygga upp tillräckligt med tryck?

Egentligen är det kombination av en elpump och en tryckaccumulator. Trycket i tryckaccumulatorn byggs upp i förväg av elpumpen och finns tillgängligt så att bromsarna kan ansättas via ventiler i ABS-enheten.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby Henrik » Mon 09 Feb, 2015 21:13

Marie wrote:Egentligen är det kombination av en elpump och en tryckaccumulator. Trycket i tryckaccumulatorn byggs upp i förväg av elpumpen och finns tillgängligt så att bromsarna kan ansättas via ventiler i ABS-enheten.


Aha.. inte för att jag är insatt för 5 öre i kapaciteten hos dessa två enheter, men känns spontant som att trycket man lyckas ackumulera här helt enkelt inte räcker till i mer krävande situationer..
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby V70tdi » Mon 09 Feb, 2015 21:28

Henrik wrote:Vad är det systemet har så svårt att fatta här??
http://youtu.be/tpp5tW71qYI?t=23m35s
..o det är ju bara exempel.


3 hjul i luften är ruskigt svårt utan riktiga diffspärrar.
Toyotan trodde jag skulle klara av det men tydligen inte. Subaru som ska vara det bästa vad gäller 4wd i personbil glänser ju inte heller på några sätt i den videon.
Sen skulle jag nog inte ens prova med våran XC90 och bägge framhjulen på rullar pga Volvos totalt urkassa konstruktion med vinkelväxeln.

Men var är 4maticarna? Hittar inte någon med 210 4matic på nätet men samtidigt skulle det vara trevligare att se en gen4 med mitt LSD´n så den har nån chans.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.

Postby Henrik » Tue 10 Feb, 2015 00:37

V70tdi wrote:3 hjul i luften är ruskigt svårt utan riktiga diffspärrar.
Toyotan trodde jag skulle klara av det men tydligen inte. Subaru som ska vara det bästa vad gäller 4wd i personbil glänser ju inte heller på några sätt i den videon.
Sen skulle jag nog inte ens prova med våran XC90 och bägge framhjulen på rullar pga Volvos totalt urkassa konstruktion med vinkelväxeln.

Men var är 4maticarna? Hittar inte någon med 210 4matic på nätet men samtidigt skulle det vara trevligare att se en gen4 med mitt LSD´n så den har nån chans.


Ja diffspärrar är överlägset. Men det måste till viss grad bero på att sytemen inte klarar av att nypa åt bromsarna ordentligt. Annars ska det ju rent teoretiskt kunna fungera med bromsarna även med 3 hjul utan friktion.

Jag har sett nåt test av LSD 4 maticen på rullar.. i en C-klass.. men det gick åt skogen även där har jag för mig. Det räckte inte. De fick knuffa av den. (Kunde bara dragit p-bromsen annars.) De varianter som sitter i ML och GLK osv verkar dock fungera betydligt bättre.. speciellt i ML. Verkar inte som man lagt nån prio alls på det där i personbilarna.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests