Kul projekt, Mercedes + v8 är en mycket fin kombination! Hade själv en E430 4-Matic för inte så länge sedan, mycket trevlig bil - synd att de rostar så dant bara.
Men motorn/automaten är verkligen en pärla
E430 T -98 med knack i motorn.
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Ja, det är sköna bilar!
Alla 210 rostar, tyvärr. Denna åtgärdades på goodwill i Tyskland innan den kom hit.
Första ägaren i Sverige hade bilen 2005-04 - 2008-07.
Andra ägaren (som jag köpte av) ägde den från -08 tills nu och vinterkörde aldrig bilen.
Så tack vare att bilen bara har gått två vintrar i Sverige, har den klarat sig bra från rost.
Annars hade inte jag varit intresserad av att lägga ner all denna tid, särskilt inte på en 210...
Alla 210 rostar, tyvärr. Denna åtgärdades på goodwill i Tyskland innan den kom hit.
Första ägaren i Sverige hade bilen 2005-04 - 2008-07.
Andra ägaren (som jag köpte av) ägde den från -08 tills nu och vinterkörde aldrig bilen.
Så tack vare att bilen bara har gått två vintrar i Sverige, har den klarat sig bra från rost.
Annars hade inte jag varit intresserad av att lägga ner all denna tid, särskilt inte på en 210...
Last edited by Hynboholm on Mon 29 Sep, 2014 07:48, edited 1 time in total.
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Hynboholm wrote:Ja, det är sköna bilar!
Denna är väldigt skonad från rost, annars hade det inte varit värt jobbet.
Tills du kollar nogrannare... dolda rosten är inte rolig på dessa.men det man inte vet om mår man ju inte dåligt av;)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Innan jag bröt strömmen så ställde jag växelväljaren i neutral, men igår råkade jag stöta till växelstaget när jag skruvade loss lådan.
Så nu har lådan låst sig i parkeringsläget, går det att får ur det utan ström?
Så nu har lådan låst sig i parkeringsläget, går det att får ur det utan ström?
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Hynboholm wrote:Innan jag bröt strömmen så ställde jag växelväljaren i neutral, men igår råkade jag stöta till växelstaget när jag skruvade loss lådan.
Så nu har lådan låst sig i parkeringsläget, går det att får ur det utan ström?
Pilla undan plastgardinen i kulissen bakom spaken, då ser du ett litet hål. Stick ned en penna där så släpper spärren och du kan röra spaken.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
torake wrote:Hynboholm wrote:Innan jag bröt strömmen så ställde jag växelväljaren i neutral, men igår råkade jag stöta till växelstaget när jag skruvade loss lådan.
Så nu har lådan låst sig i parkeringsläget, går det att får ur det utan ström?
Pilla undan plastgardinen i kulissen bakom spaken, då ser du ett litet hål. Stick ned en penna där så släpper spärren och du kan röra spaken.
Jo, det där har jag läst om.
Problemet är att växellådan står och skäms på garagegolvet, och växellänkaget verkar sitta stumt...
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Hynboholm wrote:torake wrote:Hynboholm wrote:Innan jag bröt strömmen så ställde jag växelväljaren i neutral, men igår råkade jag stöta till växelstaget när jag skruvade loss lådan.
Så nu har lådan låst sig i parkeringsläget, går det att får ur det utan ström?
Pilla undan plastgardinen i kulissen bakom spaken, då ser du ett litet hål. Stick ned en penna där så släpper spärren och du kan röra spaken.
Jo, det där har jag läst om.
Problemet är att växellådan står och skäms på garagegolvet, och växellänkaget verkar sitta stumt...
Jaha, du har inte kontakt mellan spakstället och växellådan längre? Då har jag ingen aning. Men eftersom penntricket skall funka så måste det ju gå på något sätt. Eller krävs elektricitet även för penntricket?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
torake wrote:Eller krävs elektricitet även för penntricket?
Känns som det...
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Ja, då är det ingen annan råd än att du får släpa tillbaka lådan in under bilen så du kan plugga i kontaktstycket, då
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
torake wrote:Ja, då är det ingen annan råd än att du får släpa tillbaka lådan in under bilen så du kan plugga i kontaktstycket, då
Ja, nu blir det så. Fast tillsammans med motorn.
Först tänkte jag skruva fast turbinen på startkransen och lirka dit lådan sen.
Men då hade jag gärna velat vrida lite på medbringaren för att lådan ska glida på plats.
Nu monterade jag först turbinen på lådan, sedan lådan på motorn och sedan fäste jag turbinen med
två skruv så länge.
När jag sedan får i neutral, så kan jag vrida runt och skruva fast dom andra fyra skruvarna.
Idag har jag också beställt lite grejer inför monteringen.
Från Veho kommer bl.a. en motorkudde, damasken runt rattstången,
oljefilter t. motor och låda, luftfilter, packningar till spjällhus, clips + plasten runt kylaren.
Från Tyskland kommer bl.a. en kondensor och 8 liter olja.
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Hynboholm wrote:U.S wrote:https://www.atp-autoteile.de/products/oe/0/2108300270/list-1-20-2.htm
84,61 euro med frakt!
Tack för tipset! Där har jag aldrig handlat, funkar det bra där?
Ja det funkar kanon!
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld
E55 AMG -00 såld
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
U.S wrote:Hynboholm wrote:U.S wrote:https://www.atp-autoteile.de/products/oe/0/2108300270/list-1-20-2.htm
84,61 euro med frakt!
Tack för tipset! Där har jag aldrig handlat, funkar det bra där?
Ja det funkar kanon!
Ok, bra att veta!
Nu blev det TE Taxiteile för min del, kondensorn och 8 liter Fuchs aut.lådeolja för 1500skr inkl. frakt.
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Hynboholm wrote:
Ok, bra att veta!
Nu blev det TE Taxiteile för min del, kondensorn och 8 liter Fuchs aut.lådeolja för 1500skr inkl. frakt.
Inbillar mig nog att det är väl investerade pengar att lägga 200kr mer på kondensorn och få en Hella-Behr än en "ATP best price". atp-autoteile.de tog 106 euro för hella-behr-kondensorn f.ö.
Jag kollade taxiteile, och de påstod att de inte hade till just E430:n?!? De hade en kondensor till bensinarna utom E430 och en till dieslarna. Köpte du dieselkondensorn?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Du är vaken du, T-Å!
Ja, den jag köpte är inte till 430. Detta pga att jag gjorde ett byte.
"Min" verkstad hade en kondensor till mig på hyllan, och ville ha denna istället.
Ja, den jag köpte är inte till 430. Detta pga att jag gjorde ett byte.
"Min" verkstad hade en kondensor till mig på hyllan, och ville ha denna istället.
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Hynboholm wrote:Du är vaken du, T-Å!
Ja, den jag köpte är inte till 430. Detta pga att jag gjorde ett byte.
"Min" verkstad hade en kondensor till mig på hyllan, och ville ha denna istället.
Ja man är nog lite skadad så - genast en reservdel förs på tal så sätter fingrarna igång och knappa på de tyska sajterna.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests