E430 T -98 med knack i motorn.

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby Feliks » Sun 28 Sep, 2014 20:05

Kul projekt, Mercedes + v8 är en mycket fin kombination! Hade själv en E430 4-Matic för inte så länge sedan, mycket trevlig bil - synd att de rostar så dant bara.
Men motorn/automaten är verkligen en pärla :wink:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby Hynboholm » Sun 28 Sep, 2014 21:02

Ja, det är sköna bilar!
Alla 210 rostar, tyvärr. Denna åtgärdades på goodwill i Tyskland innan den kom hit.
Första ägaren i Sverige hade bilen 2005-04 - 2008-07.
Andra ägaren (som jag köpte av) ägde den från -08 tills nu och vinterkörde aldrig bilen.
Så tack vare att bilen bara har gått två vintrar i Sverige, har den klarat sig bra från rost.
Annars hade inte jag varit intresserad av att lägga ner all denna tid, särskilt inte på en 210... :wink:
Last edited by Hynboholm on Mon 29 Sep, 2014 07:48, edited 1 time in total.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby pasi » Sun 28 Sep, 2014 23:03

Hynboholm wrote:Ja, det är sköna bilar!
Denna är väldigt skonad från rost, annars hade det inte varit värt jobbet. :wink:

Tills du kollar nogrannare... dolda rosten är inte rolig på dessa.men det man inte vet om mår man ju inte dåligt av;)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby Hynboholm » Mon 29 Sep, 2014 07:29

Innan jag bröt strömmen så ställde jag växelväljaren i neutral, men igår råkade jag stöta till växelstaget när jag skruvade loss lådan.
Så nu har lådan låst sig i parkeringsläget, går det att får ur det utan ström?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby torake » Mon 29 Sep, 2014 09:08

Hynboholm wrote:Innan jag bröt strömmen så ställde jag växelväljaren i neutral, men igår råkade jag stöta till växelstaget när jag skruvade loss lådan.
Så nu har lådan låst sig i parkeringsläget, går det att får ur det utan ström?


Pilla undan plastgardinen i kulissen bakom spaken, då ser du ett litet hål. Stick ned en penna där så släpper spärren och du kan röra spaken.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby Hynboholm » Mon 29 Sep, 2014 11:10

torake wrote:
Hynboholm wrote:Innan jag bröt strömmen så ställde jag växelväljaren i neutral, men igår råkade jag stöta till växelstaget när jag skruvade loss lådan.
Så nu har lådan låst sig i parkeringsläget, går det att får ur det utan ström?


Pilla undan plastgardinen i kulissen bakom spaken, då ser du ett litet hål. Stick ned en penna där så släpper spärren och du kan röra spaken.


Jo, det där har jag läst om.
Problemet är att växellådan står och skäms på garagegolvet, och växellänkaget verkar sitta stumt... :roll:

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby torake » Mon 29 Sep, 2014 11:25

Hynboholm wrote:
torake wrote:
Hynboholm wrote:Innan jag bröt strömmen så ställde jag växelväljaren i neutral, men igår råkade jag stöta till växelstaget när jag skruvade loss lådan.
Så nu har lådan låst sig i parkeringsläget, går det att får ur det utan ström?


Pilla undan plastgardinen i kulissen bakom spaken, då ser du ett litet hål. Stick ned en penna där så släpper spärren och du kan röra spaken.


Jo, det där har jag läst om.
Problemet är att växellådan står och skäms på garagegolvet, och växellänkaget verkar sitta stumt... :roll:


Jaha, du har inte kontakt mellan spakstället och växellådan längre? Då har jag ingen aning. Men eftersom penntricket skall funka så måste det ju gå på något sätt. Eller krävs elektricitet även för penntricket?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby Hynboholm » Mon 29 Sep, 2014 13:16

torake wrote:Eller krävs elektricitet även för penntricket?


Känns som det... :-(

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby torake » Mon 29 Sep, 2014 13:40

Ja, då är det ingen annan råd än att du får släpa tillbaka lådan in under bilen så du kan plugga i kontaktstycket, då :P

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby Hynboholm » Mon 29 Sep, 2014 20:35

torake wrote:Ja, då är det ingen annan råd än att du får släpa tillbaka lådan in under bilen så du kan plugga i kontaktstycket, då :P


Ja, nu blir det så. Fast tillsammans med motorn. :wink:
Först tänkte jag skruva fast turbinen på startkransen och lirka dit lådan sen.
Men då hade jag gärna velat vrida lite på medbringaren för att lådan ska glida på plats.
Nu monterade jag först turbinen på lådan, sedan lådan på motorn och sedan fäste jag turbinen med
två skruv så länge.
När jag sedan får i neutral, så kan jag vrida runt och skruva fast dom andra fyra skruvarna.

Idag har jag också beställt lite grejer inför monteringen.
Från Veho kommer bl.a. en motorkudde, damasken runt rattstången,
oljefilter t. motor och låda, luftfilter, packningar till spjällhus, clips + plasten runt kylaren.
Från Tyskland kommer bl.a. en kondensor och 8 liter olja.

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby U.S » Tue 30 Sep, 2014 09:18

Hynboholm wrote:
U.S wrote:https://www.atp-autoteile.de/products/oe/0/2108300270/list-1-20-2.htm

84,61 euro med frakt!


Tack för tipset! Där har jag aldrig handlat, funkar det bra där?


Ja det funkar kanon!
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby Hynboholm » Tue 30 Sep, 2014 09:25

U.S wrote:
Hynboholm wrote:
U.S wrote:https://www.atp-autoteile.de/products/oe/0/2108300270/list-1-20-2.htm

84,61 euro med frakt!


Tack för tipset! Där har jag aldrig handlat, funkar det bra där?


Ja det funkar kanon!


Ok, bra att veta!
Nu blev det TE Taxiteile för min del, kondensorn och 8 liter Fuchs aut.lådeolja för 1500skr inkl. frakt. :thumbright:

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby torake » Tue 30 Sep, 2014 09:34

Hynboholm wrote:
Ok, bra att veta!
Nu blev det TE Taxiteile för min del, kondensorn och 8 liter Fuchs aut.lådeolja för 1500skr inkl. frakt. :thumbright:


Inbillar mig nog att det är väl investerade pengar att lägga 200kr mer på kondensorn och få en Hella-Behr än en "ATP best price". atp-autoteile.de tog 106 euro för hella-behr-kondensorn f.ö.
Jag kollade taxiteile, och de påstod att de inte hade till just E430:n?!? De hade en kondensor till bensinarna utom E430 och en till dieslarna. Köpte du dieselkondensorn?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby Hynboholm » Tue 30 Sep, 2014 11:05

Du är vaken du, T-Å!
Ja, den jag köpte är inte till 430. Detta pga att jag gjorde ett byte.
"Min" verkstad hade en kondensor till mig på hyllan, och ville ha denna istället.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: E430 T -98 med knack i motorn.

Postby torake » Tue 30 Sep, 2014 14:19

Hynboholm wrote:Du är vaken du, T-Å!
Ja, den jag köpte är inte till 430. Detta pga att jag gjorde ett byte.
"Min" verkstad hade en kondensor till mig på hyllan, och ville ha denna istället.


Ja man är nog lite skadad så - genast en reservdel förs på tal så sätter fingrarna igång och knappa på de tyska sajterna. :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests