E 220cdi som ryker o dör vid gaspådrag

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
Fjellström
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Sun 29 Jul, 2007 12:17
Location: Piteå

E 220cdi som ryker o dör vid gaspådrag

Postby Fjellström » Thu 07 Aug, 2008 23:29

Har ett problem med min E 220cdi -01. Det började med att den bara rök vid typ stads körning o t.ex parkering med husvagn på E4 an märktes inget. Bilen lämnades in för detta till en dieselservice verkstad dom konstaterade att LMM började vara utmattad så den gav fel signaler till egr-ventilen. Så dom pluggade egr-ventilen sa att den behövdes inte. När jag hämtade den gick den bra i ca 1mil sedan blev den orkeslös skulle man från 70-110 så var det kickdown som gällde o det tog tid men den slutade ryka så jag ringde tillbaka till v-staden o fick svaret att då måste LMM bytas ut. Veckan efter byttes den ut men tyvärr utan resultat jag ringde igen o frågade om pluggningen av egr-ventilen verkligen inte hade något med problemet att göra o nej det skulle det absolut inte göra. Men under helgen så provade jag själv att ta bort pluggen o nu är effekten som den ska men den ryker igen som den gjorde från början o nu när man ska öka farten så dör den ca1 sek för att sedan öka, o den ryker mkt vid låga varv. Över 3000rpm märker man inte av att den dör vid gas pådrag. Hoppas någon av er kan komma med något bra förslag, v-staden tar ju 930:-/Tim i felsökning så det blir fort pengar Mvh Jonas

märta
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Thu 10 Jan, 2008 15:40
Location: Karlstad

Re: E 220cdi som ryker o dör vid gaspådrag

Postby märta » Sun 10 Aug, 2008 15:43

Hej, kolla spjällen som sitter i insuget, min 270cdi-00 blev ungefär som du beskriver och då var det dom som var utslitna och spärrade ena kanalen till några cyl. Har du tur är det armen mellan spjällmotorn och spjällen som hoppat av, den ser du lättast underifrån.
Lycka till!

Fjellström
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Sun 29 Jul, 2007 12:17
Location: Piteå

Re: E 220cdi som ryker o dör vid gaspådrag

Postby Fjellström » Thu 14 Aug, 2008 20:17

Hittat felet! Det var 3 spjäll i insuget som läkte 2 mkt o 1 bara lite men det blev ett nytt insug 4325:- + arb blir väl ca 8000:- inte så rolig utgift men vad ska man göra. Hoppas den funkar ett tag nu.


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests