Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
_Cruiser_
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 132
Joined: Fri 16 Apr, 2004 14:56
Location: Kalix
Contact:

Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby _Cruiser_ » Mon 01 Sep, 2008 21:56

BIlen i fråga en 270CDI med värde 2,2 (0,9) och gränsvärde innom parentes, enligt SBP så är 0,9 mycket strikt gränsvärde och 2,2 inte dåligt egentligen men i detta fall långt över marginalen! Vad kan vara fel :roll: Några förslag?

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby Kjell Niklasson » Mon 01 Sep, 2008 22:16

Chippad?

"Ren" diesel i tanken?

/ Kjell

_Cruiser_
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 132
Joined: Fri 16 Apr, 2004 14:56
Location: Kalix
Contact:

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby _Cruiser_ » Tue 02 Sep, 2008 20:02

Nej, inte chippad helt original :-)

Hur menar du med ren diesel i tanken..?

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby Kjell Niklasson » Tue 02 Sep, 2008 21:57

Hmm... En del envisas med att inte tanka på tapp, utan får tag på diesel på annat håll (oftast utan moms och så.) Det är inte alltid den dieseln håller "tappkvalitet".

Men kör du tappdiesel och bilen inte är chippad, kanske det kan vara läge med en felkodsläsning? Har själv ingen direkt erfarenhet av CDI motorerna tyvärr.

/ Kjell

_Cruiser_
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 132
Joined: Fri 16 Apr, 2004 14:56
Location: Kalix
Contact:

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby _Cruiser_ » Tue 02 Sep, 2008 22:39

Skall jag vara ärlig så är de nog en och annan liter "poulttoöljy" i tanken nu :lol: Fast jag brukar annars nästan alltid köra på citydiesel. Tänkte faktiskt inte alls på de inför besiktningen. Har alldrig annars varit nått större bekymmer, men dom nyare dieslarna kanske är kännsligare? + att kraven för K-värde samtidigt hårare :roll:

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby Dieselpower » Wed 03 Sep, 2008 05:57

Det ska inte vara några problem att köra på PÖ eftersom det är samma europadiesel som resten av europa utom sverige har.
Om du nu kör på den som är avsedd till motorer förstås.

_Cruiser_
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 132
Joined: Fri 16 Apr, 2004 14:56
Location: Kalix
Contact:

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby _Cruiser_ » Wed 03 Sep, 2008 10:36

Jaa visst det är PÖ motordiesel förståss :wink: Men har ska testa en tank vitt nu med en skvätt Red Line Oil´s "dieseltillsats" aukt. MB-handlare trodde att de kan hjälpa om det inte är luftfiltret men det är bytt 800-1000mil sedan så!

Men men vi få se vad SBP säger näst gång...

_Cruiser_
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 132
Joined: Fri 16 Apr, 2004 14:56
Location: Kalix
Contact:

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby _Cruiser_ » Fri 05 Sep, 2008 21:28

Var och besiktade idag, fortfarande 1,9 dvs långt ifrån dom nu varande gränsvärdena! Tydligen hade dom inte för allt för länge sen ändrat från 1,5 > 0,9

Hur som helst kört en tank med rengörings/smörj-tillsats bytte luftfilter trots att de var relatvit ny bytt och sotade ur den räjält före men ändå inte...
Last edited by _Cruiser_ on Fri 05 Sep, 2008 21:58, edited 1 time in total.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby Dieselpower » Fri 05 Sep, 2008 21:47

Jag tycker att det är åt h-vete att sbp kan ändra gränsvärdena som dom vill.
Det borde vara dom av tillverkaren fastställda värdena som ska gälla.
Sätt en kloss under gaspedalen så att det inte går att gasa fullt. 8) :mrgreen:

_Cruiser_
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 132
Joined: Fri 16 Apr, 2004 14:56
Location: Kalix
Contact:

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby _Cruiser_ » Fri 05 Sep, 2008 22:03

Skulle de funka så :wink:

Nä alltså vad ska man ta sig till några förslag? Det är väl isf koppla upp den mot en dator och läsa av eventuellt gammla felkoder... Kan ju vara LMM som spökar, men har ändå svårt att tro det när den i övrigt går kanon bra!

Äh f-n jag har då inte en blekaste aning?! :roll:

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby Kjell Niklasson » Sat 06 Sep, 2008 16:04

Dieselpower wrote:Jag tycker att det är åt h-vete att sbp kan ändra gränsvärdena som dom vill.
Det borde vara dom av tillverkaren fastställda värdena som ska gälla.
Sätt en kloss under gaspedalen så att det inte går att gasa fullt. 8) :mrgreen:


Jag besiktigar en hel del tyngre fordon pga mitt jobb, och jag har frågat gubbarna på bilprovningen vad minskningen kommer sig av. Det är tydligen igentligen inte ändrade värden. Det som har hänt är att något dom har kallat "snällhetsfaktorn" på 0.6 har försvunnit. Det gäller såvitt jag förstått samtliga dieselfordon som SBP mäter avgaser på.


_Cruiser_ wrote:Nä alltså vad ska man ta sig till några förslag? Det är väl isf koppla upp den mot en dator och läsa av eventuellt gammla felkoder... Kan ju vara LMM som spökar, men har ändå svårt att tro det när den i övrigt går kanon bra!


Nu kan jag som sagt mycket lite om CDI motorerna, men frågan är om inte en felkodsläsning kan vara vettigt. Borde inte kosta allt för mycket att bara få ut felkoderna? Det är steg ett när jag får ett motorproblem på jobbet, att kolla felkoder. Nu kan man iofs kolla dom i instrumentet på dom fordon jag grejar med, men iallafall. 90% av gångerna så "pekar" felkoden på vad bekymmret är. Att börja byta grejer för att man "tror" är ingen vidare ide. Det blir förmodligen bara dyrare i slutänden.

/ Kjell

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby Dieselpower » Sat 06 Sep, 2008 16:54

Kjell Niklasson wrote:Det är tydligen igentligen inte ändrade värden. Det som har hänt är att något dom har kallat "snällhetsfaktorn" på 0.6 har försvunnit. Det gäller såvitt jag förstått samtliga dieselfordon som SBP mäter avgaser på.


Ja vet av fall där sbp:s värden skiljer mot dom av tillverkaren fastställda.
Och om det finns en skylt med värdet under huven så är ska dom gå efter detta värde men det funkar inte alltid så.
Utan i en del fall så går dom efter sina egna värden som dom har i sina tekniska uppgifter och dessa är i vissa fall felaktiga.

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby V70tdi » Sat 06 Sep, 2008 16:55

Finns det inte några spjäll i insugen på CDI bilarna som brukar djäklas :?:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby Kjell Niklasson » Sat 06 Sep, 2008 20:04

Dieselpower wrote:
Kjell Niklasson wrote:Det är tydligen igentligen inte ändrade värden. Det som har hänt är att något dom har kallat "snällhetsfaktorn" på 0.6 har försvunnit. Det gäller såvitt jag förstått samtliga dieselfordon som SBP mäter avgaser på.


Ja vet av fall där sbp:s värden skiljer mot dom av tillverkaren fastställda.
Och om det finns en skylt med värdet under huven så är ska dom gå efter detta värde men det funkar inte alltid så.
Utan i en del fall så går dom efter sina egna värden som dom har i sina tekniska uppgifter och dessa är i vissa fall felaktiga.


Det här är jag inte 100% säker på, men tillverkarens uppgift har väl inget med SBP att göra? SBP följer väl bara lagkravet på utsläpp? Dvs att det har med årsmodeller att göra? Dvs samma som CO-halter och lambdavärden osv för bensinbilar?

/ Kjell

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.

Postby Dieselpower » Sat 06 Sep, 2008 20:12

Det är klart att SBP:s krav ska följa tillverkarens.
Det är ju avgascertifierade motorer, hade dom inte klarat kraven så hade dom aldrig godkänts i sverige.
Sen om det skulle vara som du menar så är det ju märkligt att inte alla har lika krav. :?


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests