![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
BIlen i fråga en 270CDI med värde 2,2 (0,9) och gränsvärde innom parentes, enligt SBP så är 0,9 mycket strikt gränsvärde och 2,2 inte dåligt egentligen men i detta fall långt över marginalen! Vad kan vara fel
Några förslag?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Chippad?
"Ren" diesel i tanken?
/ Kjell
"Ren" diesel i tanken?
/ Kjell
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Nej, inte chippad helt original
Hur menar du med ren diesel i tanken..?
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hur menar du med ren diesel i tanken..?
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Hmm... En del envisas med att inte tanka på tapp, utan får tag på diesel på annat håll (oftast utan moms och så.) Det är inte alltid den dieseln håller "tappkvalitet".
Men kör du tappdiesel och bilen inte är chippad, kanske det kan vara läge med en felkodsläsning? Har själv ingen direkt erfarenhet av CDI motorerna tyvärr.
/ Kjell
Men kör du tappdiesel och bilen inte är chippad, kanske det kan vara läge med en felkodsläsning? Har själv ingen direkt erfarenhet av CDI motorerna tyvärr.
/ Kjell
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Skall jag vara ärlig så är de nog en och annan liter "poulttoöljy" i tanken nu
Fast jag brukar annars nästan alltid köra på citydiesel. Tänkte faktiskt inte alls på de inför besiktningen. Har alldrig annars varit nått större bekymmer, men dom nyare dieslarna kanske är kännsligare? + att kraven för K-värde samtidigt hårare ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Det ska inte vara några problem att köra på PÖ eftersom det är samma europadiesel som resten av europa utom sverige har.
Om du nu kör på den som är avsedd till motorer förstås.
Om du nu kör på den som är avsedd till motorer förstås.
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Jaa visst det är PÖ motordiesel förståss
Men har ska testa en tank vitt nu med en skvätt Red Line Oil´s "dieseltillsats" aukt. MB-handlare trodde att de kan hjälpa om det inte är luftfiltret men det är bytt 800-1000mil sedan så!
Men men vi få se vad SBP säger näst gång...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Men men vi få se vad SBP säger näst gång...
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Var och besiktade idag, fortfarande 1,9 dvs långt ifrån dom nu varande gränsvärdena! Tydligen hade dom inte för allt för länge sen ändrat från 1,5 > 0,9
Hur som helst kört en tank med rengörings/smörj-tillsats bytte luftfilter trots att de var relatvit ny bytt och sotade ur den räjält före men ändå inte...
Hur som helst kört en tank med rengörings/smörj-tillsats bytte luftfilter trots att de var relatvit ny bytt och sotade ur den räjält före men ändå inte...
Last edited by _Cruiser_ on Fri 05 Sep, 2008 21:58, edited 1 time in total.
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Jag tycker att det är åt h-vete att sbp kan ändra gränsvärdena som dom vill.
Det borde vara dom av tillverkaren fastställda värdena som ska gälla.
Sätt en kloss under gaspedalen så att det inte går att gasa fullt.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Det borde vara dom av tillverkaren fastställda värdena som ska gälla.
Sätt en kloss under gaspedalen så att det inte går att gasa fullt.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Skulle de funka så
Nä alltså vad ska man ta sig till några förslag? Det är väl isf koppla upp den mot en dator och läsa av eventuellt gammla felkoder... Kan ju vara LMM som spökar, men har ändå svårt att tro det när den i övrigt går kanon bra!
Äh f-n jag har då inte en blekaste aning?!![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nä alltså vad ska man ta sig till några förslag? Det är väl isf koppla upp den mot en dator och läsa av eventuellt gammla felkoder... Kan ju vara LMM som spökar, men har ändå svårt att tro det när den i övrigt går kanon bra!
Äh f-n jag har då inte en blekaste aning?!
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Dieselpower wrote:Jag tycker att det är åt h-vete att sbp kan ändra gränsvärdena som dom vill.
Det borde vara dom av tillverkaren fastställda värdena som ska gälla.
Sätt en kloss under gaspedalen så att det inte går att gasa fullt.![]()
Jag besiktigar en hel del tyngre fordon pga mitt jobb, och jag har frågat gubbarna på bilprovningen vad minskningen kommer sig av. Det är tydligen igentligen inte ändrade värden. Det som har hänt är att något dom har kallat "snällhetsfaktorn" på 0.6 har försvunnit. Det gäller såvitt jag förstått samtliga dieselfordon som SBP mäter avgaser på.
_Cruiser_ wrote:Nä alltså vad ska man ta sig till några förslag? Det är väl isf koppla upp den mot en dator och läsa av eventuellt gammla felkoder... Kan ju vara LMM som spökar, men har ändå svårt att tro det när den i övrigt går kanon bra!
Nu kan jag som sagt mycket lite om CDI motorerna, men frågan är om inte en felkodsläsning kan vara vettigt. Borde inte kosta allt för mycket att bara få ut felkoderna? Det är steg ett när jag får ett motorproblem på jobbet, att kolla felkoder. Nu kan man iofs kolla dom i instrumentet på dom fordon jag grejar med, men iallafall. 90% av gångerna så "pekar" felkoden på vad bekymmret är. Att börja byta grejer för att man "tror" är ingen vidare ide. Det blir förmodligen bara dyrare i slutänden.
/ Kjell
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Kjell Niklasson wrote:Det är tydligen igentligen inte ändrade värden. Det som har hänt är att något dom har kallat "snällhetsfaktorn" på 0.6 har försvunnit. Det gäller såvitt jag förstått samtliga dieselfordon som SBP mäter avgaser på.
Ja vet av fall där sbp:s värden skiljer mot dom av tillverkaren fastställda.
Och om det finns en skylt med värdet under huven så är ska dom gå efter detta värde men det funkar inte alltid så.
Utan i en del fall så går dom efter sina egna värden som dom har i sina tekniska uppgifter och dessa är i vissa fall felaktiga.
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Finns det inte några spjäll i insugen på CDI bilarna som brukar djäklas ![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Dieselpower wrote:Kjell Niklasson wrote:Det är tydligen igentligen inte ändrade värden. Det som har hänt är att något dom har kallat "snällhetsfaktorn" på 0.6 har försvunnit. Det gäller såvitt jag förstått samtliga dieselfordon som SBP mäter avgaser på.
Ja vet av fall där sbp:s värden skiljer mot dom av tillverkaren fastställda.
Och om det finns en skylt med värdet under huven så är ska dom gå efter detta värde men det funkar inte alltid så.
Utan i en del fall så går dom efter sina egna värden som dom har i sina tekniska uppgifter och dessa är i vissa fall felaktiga.
Det här är jag inte 100% säker på, men tillverkarens uppgift har väl inget med SBP att göra? SBP följer väl bara lagkravet på utsläpp? Dvs att det har med årsmodeller att göra? Dvs samma som CO-halter och lambdavärden osv för bensinbilar?
/ Kjell
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Avgaser dieseldriven K-värde, för högt.
Det är klart att SBP:s krav ska följa tillverkarens.
Det är ju avgascertifierade motorer, hade dom inte klarat kraven så hade dom aldrig godkänts i sverige.
Sen om det skulle vara som du menar så är det ju märkligt att inte alla har lika krav.![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Det är ju avgascertifierade motorer, hade dom inte klarat kraven så hade dom aldrig godkänts i sverige.
Sen om det skulle vara som du menar så är det ju märkligt att inte alla har lika krav.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests