Fått trubbel!E430 -99 w210 startar ej ca 10 min efter avstägning,Den startar direkt efter avstägning,tar ett tag efter ca 5min men efter ca 10 min vägrar den,sen när den kallnat startar den direkt.
Startmotor och allt funkar förutom att den inte tänder.
Nån som vet,tacksam för hjälp/Roffe
E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
Det är vevaxelgivaren!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
Det kan väl vara vad som helst egentligen. Du skulle behöva ta ut felkoderna på bilen.
Däremot som föregående talare sa, vevaxelgivaren är ett hett tips. Min bil gav samma symptom när det var vevaxelgivaren... Men jag skulle inte byta den på ren chansning, så roligt är det inte att köpa reservdelar.
/Mats
Däremot som föregående talare sa, vevaxelgivaren är ett hett tips. Min bil gav samma symptom när det var vevaxelgivaren... Men jag skulle inte byta den på ren chansning, så roligt är det inte att köpa reservdelar.
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
Om det är givaren 0031532728 som är aktuell kostar den bara en tusing och går fort och enkelt att byta. Det kostar mer att felsöka på verkstad.
Jag skulle chansa. Förresten, Mats, vet du om man får felkoder som går att tyda med OBD2-läsare gällande detta? Alltså P0335,36 etc?
Jag skulle chansa. Förresten, Mats, vet du om man får felkoder som går att tyda med OBD2-läsare gällande detta? Alltså P0335,36 etc?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
Ingen aning vad du kan få ut med en sådan läsare. Eftersom jag har tillgång till "rätt# dator på jobbet så har jag aldrig testat.
Men på w210 får man väl bara ut miljövärden via odb2 om jag har förstått saken rätt.
Alla värden får man ut via den runda 38-pinnaren i främre SAMen (säkringsdosan under huven på förarsidan).
/Mats
Men på w210 får man väl bara ut miljövärden via odb2 om jag har förstått saken rätt.
Alla värden får man ut via den runda 38-pinnaren i främre SAMen (säkringsdosan under huven på förarsidan).
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
Tack för tipset,givaren är beställd men vid en hastig överblick såg jag ej var den sitter,är rätt trångt på 430!Den borde väl läsa på svänghjulet?
Jag tror ni vet exakt var den sitter?
Jag tror ni vet exakt var den sitter?
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
500Roffe wrote:Tack för tipset,givaren är beställd men vid en hastig överblick såg jag ej var den sitter,är rätt trångt på 430!Den borde väl läsa på svänghjulet?
Jag tror ni vet exakt var den sitter?
Helt rätt den läser på svänghjulet.
Sitter bak på motorn på förarsidan, det är ganska trångt att komma åt den men med några förlängare går det.
Försöker bifoga en bild på givaren, förarsidans ventilkåpa syns till vänster på bilden.
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
Bytte givare idag och nu verkar problemet vara löst.
Ett stort tack till er som besparade mej stora verkstadskostnader.
Mvh Roffe
Ett stort tack till er som besparade mej stora verkstadskostnader.
Mvh Roffe
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
Varsågod.
M112 och M113 är stabila grejer. Vevaxelgivare, luftmassemätare och bränslepump är det enda som kan hejda dem tillfälligt.
Mats motor är ett undantag, den enda jag hört om på hela internet som gett upp mekaniskt.
M112 och M113 är stabila grejer. Vevaxelgivare, luftmassemätare och bränslepump är det enda som kan hejda dem tillfälligt.
Mats motor är ett undantag, den enda jag hört om på hela internet som gett upp mekaniskt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
torake wrote:Varsågod.
M112 och M113 är stabila grejer. Vevaxelgivare, luftmassemätare och bränslepump är det enda som kan hejda dem tillfälligt.
Mats motor är ett undantag, den enda jag hört om på hela internet som gett upp mekaniskt.
Tack det känns tryggt att veta det
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
torake wrote:M112 och M113 är stabila grejer. Vevaxelgivare, luftmassemätare och bränslepump är det enda som kan hejda dem tillfälligt.
Mats motor är ett undantag, den enda jag hört om på hela internet som gett upp mekaniskt.
Väcker denna tråd då jag blev nyfiken vad som hände med Mats motor?
Jag har blivit erbjuden en 430 M113 med knack i motorn.
Går tyst och fint när den är kall, men efter 5-10 min på tomgång kommer ett slamrande ljud.
Det är mer ett knackande ljud, än tickande. Ljudet ökar och minskar lite oregelbundet.
Låter som att det kommer från nedre delen av motorn, ej topprelaterat tycker jag.
Kan kamkedjan eller kedjan till oljepumpen ge dessa symptom?
Bilen är ej vinterkörd de senaste 10 åren, men det ska väl inte påverka tycker jag?
Köper jag bilen så byter jag nog ut hela motorn, en beg. på skroten är ju inte dyr.
Men jag blir också nyfiken på vad det kan vara...
Har du läst något om detta, T-Å?
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
Hynboholm wrote:torake wrote:M112 och M113 är stabila grejer. Vevaxelgivare, luftmassemätare och bränslepump är det enda som kan hejda dem tillfälligt.
Mats motor är ett undantag, den enda jag hört om på hela internet som gett upp mekaniskt.
Väcker denna tråd då jag blev nyfiken vad som hände med Mats motor?
Jag har blivit erbjuden en 430 M113 med knack i motorn.
Går tyst och fint när den är kall, men efter 5-10 min på tomgång kommer ett slamrande ljud.
Det är mer ett knackande ljud, än tickande. Ljudet ökar och minskar lite oregelbundet.
Låter som att det kommer från nedre delen av motorn, ej topprelaterat tycker jag.
Kan kamkedjan eller kedjan till oljepumpen ge dessa symptom?
Bilen är ej vinterkörd de senaste 10 åren, men det ska väl inte påverka tycker jag?
Köper jag bilen så byter jag nog ut hela motorn, en beg. på skroten är ju inte dyr.
Men jag blir också nyfiken på vad det kan vara...
Har du läst något om detta, T-Å?
Nej aldrig hört talas om detta. Hursomhelst är det nog inget skitfel om det kommer när delarna börjar bli varma och oljan tunnat.
Men du gillar väl inte bensinare?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
torake wrote:Men du gillar väl inte bensinare?
Nej, det stämmer. Men jag har gjort/kommer att göra undantag.
Ffa om det är (trasiga), billiga och fina bilar!
Edit:
(Såg nu att Mats hade en 240, då var det väl ingen större idé att fråga om det.)
Re: E430 startar ej ca 10min efter varmkörning
Ja, då blir det väl att försöka svara på frågorna själv, för idag köpte jag bilen.
Önska mig lycka till...
Önska mig lycka till...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests