290 tdt som går i felkörningsläge i växellådan

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
darre

290 tdt som går i felkörningsläge i växellådan

Postby darre » Sat 02 Oct, 2004 10:19

har en mercedes 290 tdt -98 automat som hamnar i felkörnings läge hela tiden (går endast att köra på 2:an)så fort man nollar felkoden går den att köra någon vecka sen går den i felkörnings läge igen, felkoden visar att en varvtalssensor tidvis är defekt men dom säger på jemtbil att jag måste byta hela styrenheten (EGS boxen) det har även i samma veva uppstått en del andra mindre elfel, finns det någon som har någon erfarenhet av dessa problem?

sbe9930
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1017
Joined: Sun 13 Jun, 2004 21:14
Contact:

Re: 290 tdt som går i felkörningsläge i växellådan

Postby sbe9930 » Sat 02 Oct, 2004 13:12

darre wrote:har en mercedes 290 tdt -98 automat som hamnar i felkörnings läge hela tiden (går endast att köra på 2:an)så fort man nollar felkoden går den att köra någon vecka sen går den i felkörnings läge igen, felkoden visar att en varvtalssensor tidvis är defekt men dom säger på jemtbil att jag måste byta hela styrenheten (EGS boxen) det har även i samma veva uppstått en del andra mindre elfel, finns det någon som har någon erfarenhet av dessa problem?


Varvtalsgivarna inuti lådan sitter på den elektrohydrauliska styrenheten EHS. Antingen byter man hela enheten eller bara eldelen med givarna. Om man ska behålla bilen länge tycker jag man ska byta hela enheten, för den har uppdaterats ganska många gånger.

Lars-Erik


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests