Sugen på en S210. Vilken motor?

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
DiesL
Expert
Expert
Posts: 593
Joined: Mon 11 Jul, 2005 17:58
Contact:

Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby DiesL » Tue 30 Apr, 2013 23:10

Går i tankarna att köpa en S210? Vill ha en stabil motor med rätt bra ork men rätt hyffsad bränsleförbrukning. Har tittat lite på 290:in samt även 220CDI. Klart en o annan 300 både med o utan turbo har väl också kollats på. Så nu skulle de vara guld att få höra era tankar o åsikter om "bästa 210". Rosten vet ja ju är en svaghet. Några andra saker man ska tänka på?
Diesel Knack: Eargasm...

Simon -83

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby Fotografen » Tue 30 Apr, 2013 23:38

Har ingen erfarenhet at 210 men m112 är bra skit...320 vore då mitt val.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby torake » Wed 01 May, 2013 09:14

Vad är hyfsad bränsleförbrukning? Om litern är okej då röstar jag också för M112 320. Det är en bra vardagsmotor. som går 30' mil utan problem. Om man vill ha bensin, men lägre förbrukning då är 230 väldigt trevliga och hållbara motorer. Fanns inte efter facelift.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby pasi » Wed 01 May, 2013 20:12

torake wrote:Vad är hyfsad bränsleförbrukning? Om litern är okej då röstar jag också för M112 320. Det är en bra vardagsmotor. som går 30' mil utan problem. Om man vill ha bensin, men lägre förbrukning då är 230 väldigt trevliga och hållbara motorer. Fanns inte efter facelift.


Jag håller med ovanstående, bilen är tung och kräver en "stark" motor. Har själv en e240 (2,6lit v6) och den är tyvärr för slö för bilen, däremot ska den vara driftsäker. Är ju också en M112 motor. Köper du en 320 så får du bättre vrid och effekt än vad jag har i min och du får lägre bränsleförbrukning än vad jag har. Min drar 1,2lit/mil, en 320 ligger runt litern och då har du ändå roligare bakom ratten också.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby torake » Wed 01 May, 2013 20:37

Fast 3.2-literssexan har inte 20% lägre förbrukning än 2.6:an, det är önsketänkande.

Den har liite lägre förbrukning under vissa körförhållanden, men den deklarerade förbrukningen på landsväg och blandad körning är densamma. Spritmonitor.de har statistik som tyder på 3.2:an tvärtom har något högre förbrukning i verkligheten.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby pasi » Wed 01 May, 2013 20:56

torake wrote:Fast 3.2-literssexan har inte 20% lägre förbrukning än 2.6:an, det är önsketänkande.

Den har liite lägre förbrukning under vissa körförhållanden, men den deklarerade förbrukningen på landsväg och blandad körning är densamma. Spritmonitor.de har statistik som tyder på 3.2:an tvärtom har något högre förbrukning i verkligheten.

Jasså? Men enligt mercedes fabriksuppgifter så ska en 320 dra typ 1,02lit/mil och en 240 1,17lit/mil. Den senare stämmer,har mätt på min.. Då kanske min motor inte är så tokig ändå :-P
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby torake » Wed 01 May, 2013 21:19

pasi wrote:Jasså? Men enligt mercedes fabriksuppgifter så ska en 320 dra typ 1,02lit/mil och en 240 1,17lit/mil. Den senare stämmer,har mätt på min.. Då kanske min motor inte är så tokig ändå :-P


Var har du hittat de där uppgifterna? De måste vara från olika, icke jämförbara körcykler. Så här säger mercefreaken:

mercefreaken wrote:S210 E 240 T-modell
Slagvolum 2597 cm3
Forbruk per 10 km
-bykjøring automat: 1,51 liter
-landeveiskjøring automat: 0,79 liter
-snitt automat: 1,06 liter

S210 E 320 T-modell
Slagvolum 3199 cm3
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,55 liter
-landeveiskjøring 0,79 liter
-snitt 1,06 liter

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby Fotografen » Wed 01 May, 2013 21:48

torake wrote:Fast 3.2-literssexan har inte 20% lägre förbrukning än 2.6:an, det är önsketänkande.

Den har liite lägre förbrukning under vissa körförhållanden, men den deklarerade förbrukningen på landsväg och blandad körning är densamma. Spritmonitor.de har statistik som tyder på 3.2:an tvärtom har något högre förbrukning i verkligheten.


Det är nog ett utslag av den gamla devisen att "finns det mer mos så använder man det"... :mrgreen:
Som ett exempel så drar min ML320 ca 1,2, drygt två ton, fyrhjulsdrift och rullar på "ballongdäck" med aningen grövre mönster än vanliga landsvägssulor till en personbil.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Grisen
Expert
Expert
Posts: 566
Joined: Mon 26 Oct, 2009 23:51

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby Grisen » Thu 02 May, 2013 01:42

En E320 drar dryga litern blandad körning. (Beror på hur man blandar körningen förstås)

I stadstrafik drar den såklart mer. På landsväg kan man pressa ner den till strax under 0.8 enligt färddatorn.

User avatar
en_liten_man
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 120
Joined: Tue 24 Nov, 2009 17:44
Location: Enköping

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby en_liten_man » Thu 02 May, 2013 08:02

Kan stämma in i M112-kören, mycket trevlig motor. Körde igår 45 mil med bilsläp varav hälften med bil på. Snittade 1 l/mil med farthållare, iofs motorväg i stort hela vägen. (0,99 enl färddator, 1.074 enl mätning på full tank). Landsväg enligt färddatorn brukar gå ner till 0,84 men är väl mer som 0,9. Tycker även motorkaraktären är väldigt trevlig och min E280 (204hk) räcker fint även med närmare 2 ton på kroken.
Snittförbrukningen ser du i min signatur. Dock väldigt mycket stadskörning och kallstarter.

Vad det gäller diesel (vilket verkar vara mest intressant) så har jag ingen erfarenhet.
Mercedes Benz - Das Beste oder nichts

Jimmy Eken -87
Mercedes Benz E280 T -00 Image
Volvo V70 Drive -11
Volkswagen Passat GTE -20
Föredettingar:
Mercedes Benz C220 CDI -01 Image
Peugeot 307 HDI -07 Image
Volvo PV 544F -65
Mitsubishi Lancer 1,3 GLXi -98
Volvo 244 -79

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby Henrik » Sat 04 May, 2013 00:10

Detta är min personliga åsikt.. men ska du upp på en bensin 6:a då kan du lika gärna köpa en 430. Jag vet att jag tjatar om den j#$%&a 430:n varenda gång ämnet kommer upp.. men jag tycker den är orättvist förbisedd för de som vill ha lite motor i bilen.. utöver normal max-standard familjesvensson. För den drar inte mkt mer.. uppenbarligen.. än en 6:a. Självfallet är det ingen el-bil, det tror jag alla fattar.. och du KAN få den att dra klart mer, helt säkert, men bara om du utnyttjar kraften. Håller du konstant hastighet på motorvägen så är det tveksamt om den drar mer än 5% mer alltså..
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby Håkan J » Sun 05 May, 2013 08:52

Håller med föregående talare...Köp en V8 !
Min 420 (M119) drar inte mer än en gammal Volvo 740 och
dessutom så är det ju kul att det finns lite pulver när det behövs.
Har aldrig ångrat att jag köpte den. Skillnaden i förbrukning mot andra motorer
verkar ju vara försumbar så tycker inte man ska "snöa in" på nån deciliter hit eller dit
och för mig iaf har V8:an varit den motor jag haft minst problem med jämfört med andra motorer jag haft
i tidigare MB
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
KristianE
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 376
Joined: Thu 13 Apr, 2006 19:29

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby KristianE » Sun 05 May, 2013 09:54

Jag är nöjd med min 290 tdt.Hat inte haft mycket strul med den fast den gått snart 55000 mil.
Behövt byta spridaren med sensor bara.
Kommer ca 80-90 mil på en tank om jag har smalare däck på.
MB 290 TDT- 98.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby pasi » Sun 05 May, 2013 18:39

Håkan J wrote:Håller med föregående talare...Köp en V8 !
Min 420 (M119) drar inte mer än en gammal Volvo 740 och
dessutom så är det ju kul att det finns lite pulver när det behövs.
Har aldrig ångrat att jag köpte den. Skillnaden i förbrukning mot andra motorer
verkar ju vara försumbar så tycker inte man ska "snöa in" på nån deciliter hit eller dit
och för mig iaf har V8:an varit den motor jag haft minst problem med jämfört med andra motorer jag haft
i tidigare MB


Jovisst är det så som du säger Håkan. Men man ska inte bara räkna in bensinförbrukning när man går i köptankarna. Ju större motor desto dyrare försäkring och oftast även servicen. För mig skulle det skilja runt 500kr/mån mer för en v8:a i månaden i försäkring mot min v6:a. Om det är värt det? Absolut när man tänker efter nu :lol: Men man ska alltid komma ihåg att större motor betyder inte att det blir samma månadskostnad som för en bil med en 4:a eller 6:a.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sugen på en S210. Vilken motor?

Postby torake » Sun 05 May, 2013 21:03

Även bromsarna och fälgarna och därmed däcken blir större och dyrare på en V8, inte förglömma. Till de små klena modellerna finns stort utbud av delar till bra pris.

Alla bäckar små drar ihop till en ganska hög milkostnad, och tänker man sig att man skall ha den som endabil och rulla några tusen mil om året så blir det STOR skillnad.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests